Laurens ten Dam legde tijdens de Tour de France uit wat Strava inhoudt en opende voor veel wielerliefhebbers, waaronder de Martosaurus, de ogen. Niet alleen onder toerfietsers is Strava populair, ook de profs zijn fan. Zo hebben Pim Ligthart, Niki Terpstra, Ellen van Dijk, Laurens ten Dam en nog veel meer bekende namen een account. Laatstgenoemde klokte zelfs het WK.
Wat is Strava dan? Je logt met een GPS-device je route en vervolgens kun je die op Strava uploaden. Je kunt een stuk van je route afbakenen als segment, waardoor de tijd van iedereen die daar overheen fietst in een aparte ranglijst wordt gestopt. De snelste is de King Of the Mountain (KOM), een top 10-notering levert een beker op. Zo zit elke regio vol met segmenten en is dat voor sappies als ik de ideale manier om anoniem voor de eer te strijden.
Wedstrijden rijden lijkt me leuk, maar het daarbij behorende verhoogde risico op vallen niet. Vallen doet pijn en ik ben een mietje, dus dat wil ik niet. Gelukkig hoorde ik een tijd geleden over Strava. “Ik kan de competitie aan met mensen uit de regio zonder gevaar te lopen”. Dat dacht ik destijds. Fout.
Bij elke vorm van competitie heb je vervalsing. Bij de profs heet dat doping, bij Strava kun je tot op zekere hoogte andere middelen toepassen. Zo ga je sneller in een groepje, achter een brommer of nog makkelijker: je zet je GPS gewoon aan in de auto en klokt net een paar km/u harder dan de tot dan snelste tijd (echt, deze mensen bestaan). O ja, en om het nog wat eerlijker te maken mogen profs ook mee doen.
Nu het echte gevaar. Veel segmenten lopen over dorpsweggetjes waar mensen of kinderen onverwachts van een erf af kunnen komen. Of net zo erg, over wegen waar stoplichten staan. Dat zijn geen plekken om met 40 gemiddeld overheen te raggen. Dat profs daar hard rijden is niet zo gek, voor hen wordt de weg afgezet en zij rijden onder begeleiding. Voor ons toerfietsers is dat wel gek maar velen maakt dat blijkbaar niet uit. In de VS verongelukte een jongen een paar jaar geleden om zijn KOM in een afdaling veilig te stellen, dat werd hem fataal. Zijn familie diende de eerste officiële aanklacht tegen Strava een paar maanden geleden in.
Er zijn al veel recreanten die hun gemiddelde snelheid boven verkeersveiligheid stellen door rood licht (en veel andere verkeersregels) te negeren, maar zoals je snapt draagt Strava er op deze manier niet aan bij de boel veiliger te maken. Gelukkig hebben ze hier iets op gevonden door in te bouwen dat je gevaarlijke segmenten kunt ‘flaggen’. Nadeel: dit kan pas als je het segment zelf hebt gereden.
Strava is prima om als logboek te gebruiken en om op beklimmingen (vandaar ook de naam King Of the Mountain) of ononderbroken vlakke wegen/rondjes de strijd aan te gaan. Bedenk bij jezelf goed wat belangrijker is, een KOM toevoegen aan je e-palmares of een ieders veiligheid.
En mocht je ermee beginnen: zet alle meldingen uit. Niets is vervelender om een mailtje te krijgen dat je KOM is afgepakt en je een flinke vloekpartij nog net kunt inslikken. Kun je weer op pad. Tenzij Laurens ten Dam ergens gekoerst heeft in een dorp bij jou in de buurt. Dan kun je het shaken.
- Recensie: Tank – Ralph Blijlevens en Bram Tankink - 26/11/2018
- Het NK Veldrijden 2015 in foto’s - 12/01/2015
- Wilco Kelderman Bestaat Niet - 12/12/2014
Het ligt altijd en alleen aan de gebruikers die niet nadenken. Iedere weg is een potentieel segment, Strava is 100% open en daardoor is Strava briljant. Het is net zo gevaarlijk als het bordjessprinten wat we altijd al deden. Want ieder bordje is te besprinten. Denk gewoon na, in koers of buiten koers. Maar geef nooit Strava de schuld.
(Just lost KOM on Wassenaarseslag.)
Eens. Je kan een app-je nooit de schuld geven van eventuele ongelukken. Het blijven de bestuurders die na moeten denken!
@Ronald, dat is een beetje de verdediging die wapenverslaafden in de VS ook gebruiken, Guns don’t kill people, people kill people.
Mij lijkt het verstandig als Strava sowieso alle segmenten die downhill gaan zou verbieden. Heuvelop met 5% ga je toch wat langzamer dan heuvelaf met 5%. Daarnaast hoeven willekeurige vlakke stukken weg of vlutheuveltjes die nog geen tien meter omhoog gaan ook niet per se. Dat is gewoon egotripperij. Het lastige is dat je in Nederland helaas weinig heuvels hebt, dus gaat men inderdaad stukken weg door dorpjes e.d. flaggen zodat ze tenminste ergens een KOM kunnen halen. Jammer
Het is inderdaad een beetje jammer dat pro’s en amateurs in hetzelfde klassement opgenomen worden. Maar ik rijd vooral tegen mezelf en ben steeds op zoek naar een PR. En alleen op de segments die tellen en waar het veilig is. Dus die dwars-door-het-dorp-segments interesseren me niets.
dat het aan de gebruiker ligt lijkt me duidelijk. als je eens ziet hoeveel “weekend-warriors” en niet-helm-dragende-mooiweer-rijdende-groepjesfietsers zich gedragen als lompe boeren om maar te laten zien hoe “goed” ze wel niet zijn… nadenken ho maar. daar kan je zo’n app niet de schuld van geven vind ik
Veilig fietsen blijft altijd je eigen verantwoordelijkheid. En als je Strava gaat verbieden, dan kun je de racefiets an-sich net zo goed gaan verbieden. Daar begint het namelijk mee. Er zijn bovendien nog wel andere zaken waar ik me eerder druk om zou maken (zoals b.v. het jakkeren in grote groepen op fietspaden door wanna-be professionals).
Voor mij is de lol juist om te zien hoe hard de profs gaan. Kan mij het schelen dat ik dan geen KOM meer heb. Wat win ik daar mee? Ik heb geen enkele behoefte in een afdaling harder dan 100 km/u te rijden, wat in profpeloton gebeurt. En een segment dwars door een dorp? Waarom zou je dat überhaupt willen? Renners die dat doen, raceten al hard met groepjes door dorpen en over rotondes voordat Strava er was. Doden vielen er ook toen al door onverantwoord rijgedrag. En dat laat zich echt niet vergelijken met een vuurwapen. Dat is namelijk per definitie gevaarlijk voor derden, een fiets en een app zijn dat niet.
Elk weekend van feb t/m oktober worden in Nederland en Vlaanderen honderden parcoursen afgezet om je uit te leven. Bang om te vallen? Kan, maar vaak is bang om te verliezen of eraf gereden worden de echte waarheid….. Waarbij ik niet beweer dat dat in casu het geval is, Kees. Meeste mannen die beginnen met fietsen willen zich toch meten, maar liever anoniem dan t.o.v. je maten moeten vertellen dat het rijden van een koers toch even andere koek is.
Heel juist. En volgens mij heet deze site ‘Het is koers’ en niet ‘Het is rennertje-spelen-voor wannabe’s’. Ik word doodziek van al die krukken in hun imbeciele uitdossingen die te schijterig zijn om lid te worden v.e. wielerclub en bij de KNWU een licentie aan te vragen. Het is de grootste ramp die het wielrennen heeft getroffen, al dat met een Trappistje uitbuikende klootjesvolk. Strava of niet, jullie kunnen al niet eens goed aan het wiel zitten in een groepje, nagemaakten.
Wielrennen doe je voor je plezier. Strava is een geweldige app om je fietstochten op te slaan, persoonlijke doelstellingen te meten en enige competitie met je teamgenoten aan te gaan.
Zaken als veiligheid en verstand gaan hierbij voorop. Hier ben je echter zelf bij.
Aan je reactie te lezen ben jij de personificatie van de wielerhaat die vele mensen hebben.
Riekend naar eigendunk en vol arrogantie impliceer dat er geen plaats is voor amateur wielrenners op de Nederlandse wegen.
Ik walg hier van en adviseer je vriendelijk jezelf te verplaatsen naar je zoldertje op de Tacx, want aan wielrenners zoals jij heeft de sport werkelijk helemaal niets.
Dus je mag alleen de weg op met je fiets als je aan Remco’s huisregels voldoet? Fijne kerel ben jij. Ik zit te wachten op een mooie reactie van een pro renner, die op dezelfde wijze even korte metten maakt met amateur rennertjes zoals jij die menen de grote mijnheer uit te moeten hangen op een blog. Maar dat zal wel niet gebeuren…die jongens hebben klasse en hoeven niks te bewijzen zoals jij denk ik dan maar.
Neen, dat moeten we niet willen, hoewel het op zich een leuk speeltje is. Maar het is al gevaarlijk genoeg op de weg en dan heb je nu die gekken die alle veiligheid overboord werpen om een of ander record te breken. Ga fietsen zonder computers, dat is mijn advies.
…toch maar eens proberen dan…
Ik kijk nooit vooraf waar segmenten liggen, woon in Zuid-Limburg dus op de bekende bergjes probeer ik altijd het maximale uit mezelf te halen. Ik vind Strava heel erg motiverend werken,zelfs als ik een mailtje krijg dat er een KOM ‘afgepakt’ is.
Ik rijd 9 v/d 10 keer alleen, bij hoge uitzondering met een maat en dan houden we ons overal aan de regels én blijven we op het fietspad als dat er is. Strava zet mij/ons in ieder geval niet aan tot gevaarlijk of suïcidaal (fiets) gedrag. Als ik dat wil stort ik mezelf wel op een freeride bike van een downhill parcours af met de nodige beschermende kledij!
Typisch Nederlands; dat betuttelen!
Naast het bijhouden van je tijd op een segment is Strava ook gewoon handig om een leuke route te maken (dmv de ‘segment-explorer’) in een gebied dat je niet goed kent en deze vervolgens in je gps te zetten. Malloten op een racefiets hou je altijd, met of zonder Strava. Strava rules!
Inderdaad, daar gebruik ik het ook voor. Wat is er mooier dan de “mooiste” segmenten aan elkaar te plakken.
Strava is magnifiek. Motiveert mij enorm om telkens weer tegen mijn eigen te strijden. De mensen die hier in doordraaien heb je er anders ook wel bij. Er is nou eenmaal ook een percentage fietsers met een grote geldingsdrang.
Ik gebruik strava al vrij lang en het competitie stuk bevalt me zeer. Ik geef bij de routes zelf aan of ik alleen ben of met groep. Af en toe gaat het ziek hard en is het gevaarlijk. Strava zou een optie moeten hebben dat aangeeft of je alleen of met meerdere geweest bent. Het gevaar creeer je zeker zelf.
Jammer is dat enkele segmenten verbroken zijn met gemiddeldes van 80 door mensen die niet uit de buurt komen. Ze verzieken het voor anderen maar niet in de eigen omgeving.
Het is een mooi middel om alles bij te houden, maar verstand heb je zelf en de risico’s draag je zelf. Hoe ver wil je gaan?
Zelf heb ik me onder controle en een KOM verliezen is niet erg. Mooi om te zien is als bijv. Bart Brentjens of Lars Boom het segment ook fietst.
Je ziet hoeveel werk er nog aan de winkel is om het gemiddelde omhoog te krijgen
Mag ik even een knuppel in het hanenhok gooien? Het is wel heel erg een mannending. Hoezo strava rules, testosteron rules, toch?
strava een mannending….nee hoor ik als vrouw vind het geweldig om me te meten met andere vrouwen. Ben dol op QOmmetjes (queen of the mountain)
En niets mooier dan thuis komen, garmin aansluiten en zien dat je hoger staat dan mannen.
Zie ook wat strava’s CEO heeft gezegd:
http://pvcycling.wordpress.com/2012/09/13/new-strava-algorithms-announced/
Strava lijkt me een prachtig ding. Echter de verantwoordelijkheid voor veiligheid ligt echt bij de renner/fietser zelf. Helaas leent ons landje zich er steeds minder voor om ff vollebak te knallen op je racefiets.
Wat 30 jaar geleden nog wel kon kan nu op veel plaatsen echt niet meer. Jammer maar helaas.
De meeste KOM’s liggen rond 50km/u op vlakke platteland; Het is lastig dit te verbeteren; Ik vermoed dat alle KOM’s met flink wat wind- en/of groepsvoordeel gereden zijn anders lukt je dat niet….
Veiligheid staat altijd voorop; Kom je onderweg ‘iets’ tegen dan heb je pech en moet je het nog maar eens proberen.
Het is een leuke app
Strava geweldig Ik heb het ook.Zo wat in West-Brabant alle stukjes in de top tien. En wat ereplaatsen. Het is gewoon leuk. En goed voor de training volop interval. Let alleen op met waar je start i.v.m. je adresbepaling. Maar daar hadden ze ook wat op gevonden, dacht ik. Nu kijk ook eens op mijn website http://www.petra-huijsmasns. Overtuig je en stem.
http://www.petra-huijsmans.nl
Het is een prachtige app. Onlangs verscheen er trouwens een erg goed en diepgaand artikel over Strava en de dood van Kim Flint in het Amerikaanse ‘Bicycling’ (November 2013 issue). Het is te gek voor woorden dat Strava voor zijn dood is aangeklaagd; het is niet anders dan je op laten naaien door wat fietsvrienden in de kroeg natuurlijk, maar in Amerika werken die zaken nu eenmaal wat anders. De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk altijd bij de fietser zelf. Strava is zeker motiverend!
Ben ook om en heb zojuist Strava gedownload. Ga het vooral gebruiken om mn eigen PR’s bij te houden. Ben namelijk niet in staat elke dag te fietsen vanwege werk puur recreant. Leuk om ritjes te rijden die Ten Dam enz ook hebben gereden maar daar ga ik me echt niet aan meten. Wel leuk om je eigen PR te verbreken aangezien veel cheaters zijn bij strava is me dat meer waard dan een KOM. Ook leuk dat je segmenten kan inzien en zo de leuke ritjes kan pakken en nieuwe parcouren uit proberen. Ben een MTB-er dus hoop zodoende nieuwe ritten te ontdenken.
Als je Strava gebruikt voor het bijhouden van je persoonlijke records, kijk dan ook eens op http://www.padvark.nl. Deze site toont een simpele grafiek met de ontwikkeling van je gemiddelde snelheid, afstand, etc over de tijd.
Als er in een folder staat dat een auto 220 km/uur kan halen heb je ook altijd mensen die dit willen proberen. Voor mij is Strava gewoon leuk. Het is voor het grootste deel mijn eigen achief van ritje die ik heb gemaakt en ik kan zien of mijn dochter nog een beetje traint.
De snelste tijd zit er voor mij echt niet in of ik moet de brommer pakken (iets wat volgens mij regelmatig gebeurd als ik sommige tijden zie).
Stava is super zoals het is. Verantwoordelijkheid bij de rijders. En competities binnen je vrienden groep. Geen gezeur dat profs sneller zijn ed.