Toen ik tijdens de Marmotte van 2015 om me heen keek waren er vrij veel fietsen met schijfremmen te zien. Hoewel schijfremmen, die zich al bewezen hebben in de mountainbikewereld, in het profcircuit nog niet hun weg hebben kunnen vinden zijn ze al enige tijd beschikbaar voor de consument. Tijd om de proef op de som te nemen en zelf eens te onderzoeken wat schijfremmen kunnen bieden. Shimano’s disc brakeset in combinatie met de Specialized Tarmac Expert Disc zorgt alvast voor een prachtig plaatje. Nadat ik goed op de fiets ben gezet door bikefitter Fulco van Gulik ben ik klaar voor actie.
Mannetje staan
Schijfremmen. Had ik daar ooit van gehoord? Tuurlijk. Had ik er een beeld bij? Ja, door mijn ervaringen met mountainbikes. Verwachtte ik een positief resultaat op een performance racefiets? Laten we het erop houden dat ik sceptisch was. Waarom? Op de mountainbike kom je vrij snel tot stilstand met een lichte aanraking van de remhendel. Op de racefiets is dat toch minder prettig en zou best eens een tuimelpartij voorover tot gevolg kunnen hebben. Moet ik mijn ongelijk toegeven? Ja. Het doseren van de remkracht is erg goed te doen en een blokkade van het voorwiel heeft het zeker niet tot gevolg. De hydraulische schijfremmen doen perfect hun werk. Tot nu toe werden schijfremmen vooral gebruikt op endurance frames die gericht waren op comfort. Specialized bewijst met de Tarmac Expert Disc echter dat schijfremmen ook hun mannetje staan op performance frames, die zo gebruikt kunnen worden in het wedstrijdpeloton. Nu alleen nog de UCI en de renners overtuigen van de voordelen van schijfremmen.
Macht
De combinatie van zadel en zadelpen, beide van Specialized, zorgt voor een goede demping en comfort op de Noordelijke klinkerwegen. Ook tijdens beklimmingen deed de fiets goed werk. Op de beroemde wegen van Luik-Bastenaken-Luik was elke pedaalslag raak. Met een 52/36 afmontage kom ik toch nog vrij gemakkelijk boven (lees: niet kruipend). Energie werd meteen omgezet in snelheid en zeker tijdens het afzien bergop was dat erg fijn. Terug in Nederland merk ik dat ik de het 36-tands binnenblad bijna niet aanraak. Alles gebeurt op het buitenblad. Nu klinkt dat natuurlijk erg tof, alles op het buitenblad, maar elke poging om een fijne versnelling te zoeken op het binnenblad resulteerde in een terugschakeling naar ’the big ring’. Het is niet de agressiefste fiets, maar dat pretendeert hij ook niet te zijn. Daarvoor moet je echt bij een aero- of sprintframe zijn. Voor wat de Tarmac zegt te zijn, een comfortabel klimframe, is hij bijzonder precies qua reactievermogen. Zo goed zelfs dat afdalingen geen gevaarlijke en angstige ‘moetjes’ worden, maar een ‘’Yes, er komt weer een afdaling’’-moment. Machtig, zo voel je je op deze fiets.
‘’De Tarmac Expert heeft me een voorstander van schijfremmen gemaakt’’
De ‘handling’ is simpelweg subliem, zeker voor het feit dat de achtervork een stuk breder en langer is dan bij een normale Tarmac. Door de integratie van schijfremmen moeten er bepaalde concessies gedaan worden in de geometrie, wat zich vrijwel altijd vertaalt in een tragere en minder wendbare fiets, maar niets is minder waar. De fiets is geschikt om agressieve afdalingen te rijden en staat zijn mannetje in het bochtenwerk.
Turbo!
De S-Works Turbo banden, die om de velgen van de Roval Rapide wielset zitten, zien eruit als slicks, maar rijden allesbehalve zo. Zekerheid in bochten is gegarandeerd door de Gripton compound. Ondanks de 8.5 bar in de banden is het alsof er stroop aan de Turbo’s zit. Niet omdat ze stroef lopen, maar omdat ze zoveel grip hebben, ook in natte omstandigheden. Geen moment heb ik het gevoel gehad dat de fiets weggleed. Pas na meer dan 2000km beginnen de eerste kleine scheurtjes zich te melden. Niet gek voor een raceband.
Afmontage
De Specialized Tarmac Expert Disc is afgemonteerd met de hydraulische disc brake variant van Shimano Ultegra en een 52/36 crank en 11-speed cassette. De FSA crankset is full carbon en is in het begin even wennen. Niet qua prestaties, maar visueel. Ten opzichte van de normale Ultegra crankset is hij een slagje lichter en hij geeft de fiets de uitstraling die hij verdient. De eigen Specialized componenten zijn de onderdelen die de fiets helemaal afmaken. De stuurpen is zeer stijf en voelt solide aan, wat ook geldt voor de zadelpen. Die is overigens erg mooi weggewerkt in de zitbuis. Wat kan er nog beter? Wellicht een afmontage met DI2, maar dat is een prijzige upgrade. De kleurstelling was iets waar ik aan moest wennen, maar hoe vaker ik de fiets zie, hoe mooier ik hem begin te vinden.
Winterse omstandigheden
Pas wanneer je in het ongure weer gaat fietsen met de Tarmac Expert Disc merk je het verschil met andere fietsen. Vooral tijdens de groepsritjes valt me iets op. Ik rem later, gecontroleerder en krachtiger dan mijn mederenners met traditionele velgremmen. Door de viezigheid op de weg maakt de schijf af en toe een irritant, fluitend geluid, maar dat is keerzijde van de schijfremmen. Ik voel me erg zelfverzekerd door de schijfremmen, zonder daarin te overdrijven uiteraard. Laten we ongelukjes voorlopig voorkomen.
Conclusie
Met een prijskaartje van 4.999 euro gaat de Specialized Tarmac Expert Disc niet voor niks over de toonbank, maar deze fiets zet een vinkje bij elke eis die je aan een racefiets stelt. Daarnaast kun je als consument met de Tarmac Expert beschikken over een fiets die niet door profs gebruikt mag worden. Doe er je voordeel mee.
Volg Specialized op Social Media
- Italvega review: Life is all about the Ride - 14/02/2019
- Italvega: Italiaanse glorie met een Nederlands tintje - 25/11/2018
- The Ride 2018: #therideofmylife deel 2 - 27/06/2018
Geef een reactie