Terwijl we renners bij bosjes zien bezwijken onder de warmte, blijven de organisatoren van het WK in Doha bij hoog en laag volhouden dat er niets aan de hand is.
In een reportage van de NOS tonen ze aan de hand van de WGBT-hittestressindicator aan dat de omstandigheden in Doha op dit ogenblik vrijwel ideaal zijn om te sporten. Waar zeuren we over, zeg.
Deze WGBT-indicator houdt rekening met de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid. Volgens de dokter van de organisatie heerst er in Doha 97 procent van de tijd code groen (“veilig”) en 3 procent code geel (“klein risico”). Van code rood (“risico”) en zwart (“hoog risico”) is er volgens hem met 0 procent totaal geen sprake. Kortom: een heerlijk fietsweertje in Doha! Waarom zien we dan al die beelden van zwijmelende renners?
Simpel. De organisatoren maken een cruciale denkfout. Ze meten de temperatuur niet op, maar langs het parours. Dan meet je 37°C bij een dauwpunt van 20°C (zoals tijdens de beloftenwedstrijd), wat goed is voor een WGBT van 28,8. Laat dat nou net toevallig al die 3 procent code geel zijn.
Helaas rijden renners niet op anderhalve meter hoogte langs het parcours, maar wel op fietshoogte boven het gloeiend hete asfalt, dat ligt te blaken onder de loden zon. In het filmpje beseft renner Tom Dumoulin dat maar al te goed: “Hier, deze moet je laten zien”, zegt hij terecht. Op de thermometer van zijn fietscomputer staat 43,6°C.
Als we die 43,6° combineren met het dauwpunt van 20°C, dan komen we aan een WGBT van 32,2 in plaats van 28,8. Dat is is geen groen, geen geel, maar donkerrood, randje zwart zelfs.
Daarom vallen ze in Doha van hun fiets.
- De colère van de Zweedse kampioene tijdrijden - 24/06/2017
- Over de hittestressindicator - 15/10/2016
- Belgen, juich even hard voor D’hoore als voor Boonen - 27/06/2016
ik heb navraag gedaan. Er wordt OOK gemeten op het parcours. Tijdens de race. Op dezelfde hoogte als wielrenners.
En daarnaast die 43 is opgenomen toen Tom stilstond. Zet je je fiets ook wel eens in de zon bij een koffiestop? Check dan eens je Garmin als je na 15 minuten terugkomt. Ineens is het 10 graden warmer dan wat het KNMI zegt dat het is. Of dan wat je teller tijdens het rijden aangeeft.
Kritiek op NOS is goed. Prima zelfs. Worden we alleen maar beter van. Maar hier dus even een beknopte reactie op bovenstaand schrijven.
De NOS-reportage is prima, Martijn, niks op aan te merken. Alleen blijf ik erbij dat de in de reportage door de dokter getoonde WBGT van 97% code groen en 3% code geel niet van toepassing is voor de renners op het parcours. Die cijfers zijn, voor zover ik kan narekenen, gebaseerd op de officiële meteorologische waarnemingen van Doha. Zo werkt dat niet. Bij de grand slam-finale in Australië moet je de WBGT ook berekenen met de temperatuur op het center court, en niet met de temperatuur die het Australische KNMI voor die dag aangeeft. Want die laatste zal een stuk lager liggen.
Overigens zijn de verwachte dauwpunten voor vandaag (zaterdag) en morgen (zondag) in Doha een stuk lager dan bvb tijdens de beloftenrace, dus zal de WBGT ook een stuk lager uitkomen. Ook de grote ronde in de woestijn zal minder problemen opleveren. Die ligt verder van de zee, met lagere luchtvochtigheid tot gevolg.
Men blijft dit maar van een kant bekijken, de medische zorg is top geregeld! Meeste renners staan in no time weer bij de prijsuitreiking. Wie in vorm is en zich heeft voorbereid heeft geen problemen.
Waar maken we ons druk om? Er zijn voldoende renners, als er dan 1 zich te barsten valt vanwege de hitte dan hebben we er toch genoeg over!
Ik begrijp uit onderstaande tweet van Nijmeegse inspanningsfysioloog dat risico op overhitting niet zo groot was dan het voor velen leek. Dumoulins kerntemperatuur tijdens tijdrit in Doha was niet hoger dan die van recreanten en toplopers tijdens de 7-Heuvelenloop bij 11-12 graden Celsius.
https://twitter.com/ThijsEijsvogels/status/786539016602529795