Enkele weken geleden kon je al alles lezen over de geschiedenis van het Italiaans-Nederlandse fietsmerk Italvega. Nu is het tijd om beide topmodellen uit te lichten. Van eigenaar Nicholas Hurenkamp kreeg ik de Nuovo Supersport en de Super Speciale mee naar huis. Tijd voor het verdict.

Super speciale 
Dit is het allround model van Italvega. Wat echter direct opvalt zijn de looks. Dit is dan ook het grootste wapen van Italvega. Waar de meeste modellen en merken tegenwoordig zwart als handelsmerk hebben en vaak subtiele kleuren aanbrengen is Italvega een fijne uitzondering op die huidige regel. De Super Speciale is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder het prachtige Royal Green, ook de kleur van onze testfiets, en Blue Grey. Zelf een mooie kleur op het oog? In samenspraak met Italvega is er veel mogelijk. Geef je wensen gerust aan zodat je uniek lakwerk en daarmee een unieke fiets kunt laten maken.

De geometrie is wat comfortabeler dan die van de Nuovo Supersport. Op het asfalt voelt de fiets prettig aan en is de handling direct en precies. Het schakelen is een genot dankzij de 12-speed afmontage van Campagnolo. Voor werkelijk elk stijgingspercentage vind je hierdoor snel de juiste en fijnste versnelling. Standaard wordt de fiets geleverd met 25mm banden, maar wil je breder, dan zul je helaas verder moeten zoeken. 25mm is namelijk maximale bandbreedte voor de Super Speciale. Bij de Nuovo Supersport is dat overigens geen probleem. De Vittoria Corsa banden geven de fiets het klassieke uiterlijk en vervolledigen het prachtige plaatje.

De kabels zijn mooi intern weggewerkt, wat daarmee ook de aerodynamica ten goede komt. Naast de comfortabele rijstijl floreert de Super Speciale in details. Zo is de kabelnippel dezelfde kleur als het frame en is de stuurpen een lust voor het oog en volledig in lijn met de rest van de kleuren. Aan alles is gedacht. Dit is de perfecte fiets voor de sportieve wielrenner die op zoek is naar een unieke bak. Een fiets die je elke keer dat je hem van de muur trekt om kilometers te gaan maken weer verbaast en vlinders in je buik geeft. Zou de vrouw jaloers worden?

Nuovo Supersport
De Nuovo Supersport ademt aerodynamica. En dat is tijdens het fietsen zeker te merken. Elke pedaalslag wordt gemakkelijk omgezet in snelheid en je voelt dat de fiets wat stijver is ten opzichte van de Super Speciale. Op deze fiets wil je gewoon het gaspedaal intrappen. Naast de fijne looks is de afmontage met Campagnolo een absolute must. Italiaanse kwaliteit meets design, zullen we maar zeggen.

Verder is de fiets afgemonteerd met Deda onderdelen, waarbij de stuurpen ook is meegespoten. De prachtige paintjob is een lust voor het oog. Dit is een fiets waar je je hoofd nog eens voor omdraait als je op zaterdagochtend staat te wachten voor het stoplicht. Die prachtige lak heeft overigens een klein minpuntje, want je wilt zeker niet dat je deze beschadigd. Het afstellen van je zadelpen kan vervelende krasjes veroorzaken. Zaak dus om dat zeer secuur aan te pakken.

Ondanks dat de fiets geen lichtgewicht is heeft hij een prettige wegligging en vlieg je daadwerkelijk over de weg. De brede voorvork en achtervork zorgen voor een optimale luchtstroom. Hoe harder je gaat, hoe makkelijker je snelheid genereert met de Supersport. Maar ook over de glooiende wegen van de Veluwe staat deze fiets zijn mannetje. Door de krappe, scherpe bochten sturen is geen enkel probleem.

In alle eerlijkheid zou een afmontage met Super Record niet misstaan, maar dat zou tegelijkertijd het prijskaartje nog wat verder opdrijven. Het schakelen met Chorus is overigens erg prettig, mede dankzij de mogelijkheid meerdere tandjes op- en af te kunnen schakelen De aerodynamische eigenschappen van het frame worden verder onderbouwd door de hoge R5 wielen van Scope. Fan van details? De decals van de wielen zijn in dezelfde kleur meegespoten als het frame. Op diezelfde wielen zitten TT bandjes van Pirelli, waardoor je in droge omstandigheden optimaal kunt profiteren van minimale rolweerstand.

Het unieke design van beide fietsen rechtvaardigt de prijs. Want met een Italvega weet je zeker dat je opvalt en je fietservaring een nieuw elan geeft.

Waar te koop
Italvega is exclusief verkrijgbaar bij verscheidene fietsspeciaalzaken, waaronder Van Eijk fietsspecialist. Als losse frameset leg je voor de Nuovo Supersport 2999,- neer, terwijl de Super Speciale 2599,- kost. Afgemonteerd met een Campagnolo Chorus groepset en de Scope R5 wielset gaat de Nuovo Supersport voor 5.799,- over de toonbank. Voor de Super Speciale met Campagnolo Super Record 12-speed en een Scope R3 wielset betaal je 6.299,-.

Brend van der Horst
Twitter: