Vorig jaar begon ik samen met mijn trouwe fietspartner Martijn Janssen allerlei regels te bedenken, de reden daarvoor was eenvoudig: we hadden er geen zin in dat ons fietsgroepje te groot werd, een streng introductiebeleid was noodzakelijk – het gevolg daarvan is dat we nog altijd maar met maximaal vier fietsers zijn.
Tijdens het opstellen van de regels wees Walter Tempst me op het bestaan van The Rules van de Velominati. Opvallend was dat onze regels grotendeels samenvielen met die van hen. Zo hadden ook wij bedacht dat men nooit met een symbolische trui
Voor alle duidelijkheid: de ethische code valt grotendeels samen met The Rules. Toch zijn er een paar verschillen. Zo kan ik mij niet vinden in het feit dat The Velominati het gebruik van zwarte sokken accepteert. Waarom zij dat wel doen weet ik niet, maar het kan zijn dat zij, als Amerikaanse wielerclub, eertijds onder de indruk zijn gekomen van de zwarte sokjes van Armstrong. Ook hun regel dat men alleen maar espresso of macchiato mag drinken is vrij onzinnig: iedereen weet toch dat men na 10 uur ’s morgens nooit melk in zijn koffie doet? Iemand die dat wel doet is een culinaire barbaar. Ook heb ik regels toegevoegd waar zij geen aandacht aan schenken, zoals het gebruik van Strava. Of het gebruik van spatborden, het dragen van een bandana.
Hier is dan de ethische code.
# 1
Men zal altijd de code respecteren en navolgen. Welk argument je bedenkt om de code te breken en de regels te overtreden, het zal nooit een juiste zijn. Er bestaat geen enkel excuus om de code te verbreken.
∞
# 2
Steun je lokale fietsenmaker. Wil je op een Bianchi rijden en je lokale fietsenmaker verkoopt die niet dan heb je pech. Rij op een ander merk, zo erg is dat nu ook weer niet. Uitzondering op deze regel: indien je lokale fietsenmaker alleen maar Trek verkoopt mag je naar een andere winkel. Maar nooit zal je een fiets of materiaal kopen in winkels zoals Decathlon of Hallfords.
∞
# 3
Alles draait om de fiets. Wie daarover een andere menig heeft zal niet ernstig genomen worden. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat de fiets altijd op de eerste plaats komt, dan volgt de rest van je familie.
3.1 De fiets is het belangrijkste in je leven en zal daarom altijd goed onderhouden zijn.
3.2 Zadel, stuurlint en banden zullen altijd dezelfde kleur hebben. Een stuurlint zal zwart of wit zijn. Een stuurlint mag een ander kleur hebben indien dat past met het frame maar zal wit of zwart zijn. Een band mag een ander kleur hebben, indien dat past met het frame, maar zal altijd zwart zijn.
3.3 De merknaam van de buitenband zal zich altijd onder het ventiel bevinden. Profs doen dat omdat dit het vinden van het ventiel makkelijker maakt, jij doet dat omdat profs het doen.
3.4 Fuck de ventieldopjes.
3.5 Men zal nooit een sticker aanbrengen op de fiets.
3.6 Een fietspomp zal nooit aan het frame bevestigd worden.
3.7 Men zal geen fietstasje onder het zadel aanbrengen.
3.8 Een bidon zal maximaal een inhoud van 0,5 liter hebben.
3.9 De beugels van het fietsstuur zullen altijd horizontaal met het wegdek staan.
3.10 Iemand die spatborden op zijn racefiets monteert is rijp voor het krankzinnigengesticht.
3.11 Men zal nooit mountainbikepedalen op een racefiets monteren.
3.12 Een pilotenbril wordt alleen maar gedragen door piloten.
3.13 De pootjes van een bril worden altijd over de helmbandjes gedragen. Tenzij het een echte bril is.
∞
# 4
De scheidslijn tussen bruine huid en witte huid zal gerespecteerd worden. Nooit zal je fietsen met opgerolde mouwen of broekspijpen. Je zult nooit met mouwloze shirts fietsen – tenzij je Fransman bent, dan mag het. Als je naar het strand gaat dan is het aan te raden om wielerkledij te dragen. Maar waarom zou je naar het strand gaan? Die tijd kan men beter besteden aan fietsen.
∞
# 5
Men zal nooit eerst zwemmen en dan fietsen. Men zal ook nooit hardlopen na een fietstocht.
∞
# 6
Op de racefiets draagt men gepaste kledij. Nooit zal men gezien worden met ATB-kleding, slobberige broeken en wapperende hemden. Een fietspetje en –helm draagt men als men op een racefiets zit. Stapt men af dan doet men ook de helm en het petje af. De helm wordt dan aan het stuur bevestigd en wel zo dat de lintjes over de stuurpen hangen. Het petje zal opgeborgen worden in de trui. Nooit zal men een helm of petje op een tafel leggen. En al helemaal niet op de grond. Die regel geldt ook voor handschoenen.
6.1 Sokken zijn wit en niet te lang.
6.2 Enkelsokken zijn voor tennisvrouwen.
6.3 Sokken mogen een andere kleur hebben indien dat past bij het shirt, maar zullen altijd wit zijn.
6.4 Nooit zal men zwarte sokken dragen, tenzij men uit Texas komt.
6.5 Nooit zal men zonder sokken rijden.
6.6 Nooit zal men een symbolische trui dragen, zoals een gele, een roze, een bolletjes, een regenboogtrui. Dergelijke truien zijn voorbehouden voor hen die aan de leiding staan van dergelijk klassement en hem dus verdienen. Het is zeer aanmatigend om dergelijke trui te dragen. Ten eerste verdien je hem niet en ten tweede maak je jezelf belachelijk.
6.7 Merkentruien mogen alleen gedragen worden door renners die voor dat team rijden en daar voor betaald worden. Indien je dan toch zo nodig een teamtrui wil dragen dan moet de hele uitrusting passend zijn: dus geen Rabotrui op een broek van Quick Step en sokken van Sky. Ook zal je op de fiets rijden van het betreffende team. Alles moet passend zijn.
6.8 Een merkentrui is alleen toegestaan wanneer het gaat om een legendarisch merk uit het verleden [Molteni, Alcyon, Peugeot…] Maar de trui moet dan wel van wol zijn, inderdaad: als vroeger, en niet gemaakt uit synthetische rommel. Met andere woorden: wil men een historische trui dragen dan zal die volledig historisch zijn.
6.9 Draagt men een historische trui dan zal de fiets ook historisch verantwoord zijn. Fietst men met een Moltenitrui dan zal de fiets uit de jaren zestig komen, fietst men met een Alcyontrui dan zal het een fiets uit de jaren twintig zijn.
6.10 Fietsbroeken zijn zwart.
6.11 Een gekleurde band op de fietsbroek is toegestaan mits de kleur past bij het shirt, maar zal altijd zwart zijn.
6.12 Een zogenaamde camelback zal men nooit dragen, tenzij je na het fietsen gaat hardlopen – maar dat is verboden, zoals je weet.
∞
# 7
Nooit zal men deelnemen aan toertochten die meer dan 3000 renners toelaten. Wil je een goed doel steunen doneer dan geld, ga niet met 10.000 man tegelijkertijd een berg in Frankrijk oprijden. Als men heeft deelgenomen aan een toertocht zal men het startbewijs of nummer na het beëindigen van de toertocht onmiddellijk verwijderen. Iemand die met zijn startnummer van bv. de Ronde van Vlaanderen gesignaleerd wordt ergens in het midden van de zomer moet onmiddellijk worden terechtgewezen.
∞
# 8
Reservebanden, fietspompje en bandenlichters worden weggestopt in de zakken van de fietstrui en nooit, maar dan ook nooit, verborgen in een zadeltasje of bevestigd aan het frame.
∞
#9
Haalt een groepje je in of haal je zelf een groepje in dan zul je je netjes voorstellen en beleefd vragen of je mag aansluiten. Doe je deel van het werk. Blijf nooit achteraan hangen. Indien je moeite hebt om het groepje te volgen dan laat je los. Het is geen schande als andere fietsers beter zijn, het is wel een reden om harder te trainen. Ga nooit tientallen kilometers in het wiel van iemand hangen die je heeft ingehaald, tenzij je je dus netjes hebt voorgesteld en toestemming heb gekregen dit te mogen doen. Maar dan nog zul je uit respect voor de andere fietser loslaten.
9.1 Volg altijd je rechte lijn.
9.2 Als van richting verandert of afslaat wijs je de richting aan die je zult inslaan.
9.3 Obstakels, aankomende auto’s, paaltjes op de weg, putten in de weg zullen met luide stem aangekondigd worden.
9.4 Doe altijd je werk bij tegenwind.
9.5 Het overnemen van de koppositie gebeurt met een strikte regel. Hij die op kop rijdt geeft het teken dat hij zich wil laten afzakken. De tweede rijdt dan 100 meter door aan hetzelfde tempo, zodat de renner die van kop af gaat rustig kan aanpikken bij de staart van de groep. Pas dan mag het tempo verhoogd worden. Dit zal gelijkmatig gebeuren en nooit met een ruwe versnelling.
∞
# 10
Men mag een berg pas afdalen als men hem heeft opgereden.
∞
# 11
Men zal geen lid worden van een wielerclub die zijn leden verplicht om altijd in de clubtrui te rijden.
∞
# 12
Men zal nooit een bandana dragen, tenzij je er belachelijk wenst uit te zien.
∞
#13
Als men op een racefiets zit zal men nooit gesignaleerd worden met oordopjes, MP3-speler, of gelijk welke muziekdrager dan ook. Dus: geen oordopjes.
∞
#14
Men zal alleen maar een fietscomputer gebruiken die afstand, snelheid en gemiddelde snelheid aangeeft. De rest is overbodig. Nog beter is natuurlijk om zonder computer te fietsen en de snelheid, afstand etc. aan te voelen. Strava en dergelijke zijn absoluut verboden. Het interesseert niemand ook maar iets dat je een bepaald klein stukje snel hebt gereden. Alleen nerds gebruiken Strava, van die types die ook wel eens een ligfiets gebruiken.
∞
#15
Zelfs maar eventjes denken om eens met een ligfiets te rijden staat op levenslang verbod nog een racefiets te mogen bezitten!
∞
#16
Ligsturen, triatlonsturen en andere opzetmaterialen die het gemakkelijk maken om tegen de wind in te rijden mogen alleen maar gebruikt worden als men 1. alleen fietst en 2.men een verzet duwt van 53×11.
∞
#17
Valpartijen worden alleen maar besproken wanneer het slachtoffer naar het hospitaal moet.
∞
#18
Men moet altijd zichzelf kunnen beredderen bij pech, zonder te zeuren en hulp van derden in te roepen. Anderzijds: ziet men een renner met pech aan de kant van de weg staan zal men hem vragen of hij hulp nodig heeft.
∞
#19
Men zal rijden met het materiaal dat men verdient. Rij je geen deuk in een pakje boter, dan is dat geen schande, alleen maar een reden om harder te trainen, maar je zult niet op een fiets rijden van 2000 euro of meer. Aerodynamische velgen hebben pas nut vanaf 40 km per uur, als je dat niet kunt rijden gebruik dan ook die velgen niet. Het staat stom en belachelijk.
∞
#20
Na het fietsen zal men Belgisch bier drinken. Bevindt men zich in Frankrijk dan mag je een Kronenbourg drinken, fietst men in Italië dan is een Peroni toegestaan, etc.
- Land van wielrenners: voorjaar - 20/02/2017
- Nieuwe muziek voor #TDF programma’s: deel 2 - 19/07/2016
- Nieuwe muziek voor #TDF programma’s: deel 1 - 08/07/2016
http://www.bartape.nl/?page_id=1189
‘De benen zullen het gehele jaar geschoren zijn.’ mis ik. Voor de rest, goed stuk.
Hi Herman
Ik ben bang dat je groepje niet groter gaat worden dan vier fietsers :-)
Ben het met een aantal regels niet eens (ben toch echt een stravaat/nerd) maar ik zie ook wel een aantal dingen zie ik zeker zal gaan doen.
Ik begin vanavond met regel 20, ok ? :-)
Leuk stukje, dank daarvoor !!
Frank
Gebruik nooit een zakdoek als je fietsend moet snuiten. Ofwel stop je en stap je af, ofwel snuit je mits een krachtige ademstoot door de neus terwijl je het andere neusgat dichthoudt.
Snuit altijd met het neusgat naar de grond gericht. De fietser in je wiel is er niet van gediend een vlok snot in zijn gezicht te krijgen, laat staan op zijn koerstrui – tenzij de fietser in je wiel niet voldoet aan regel 9.
Aiaiai. Ik schend werkelijk alle regels enigermate. Ik stap over op curling.
Wie op kop rijdt, heeft altijd gelijk. Als hij zegt, links, dan gaat iedereen links. Tenzij ik achteraan rij, dan beslis ik of we links, rechts of rechtdoor gaan.
Ik hoop zo ontzettend dat jullie dit stuk als satire bedoelen! Want dan is het echt briljant.
Weet je, ik heb helemaal niks tegen er esthetisch verantwoord uitzien op een racefiets. Je zult mij niet in een Raboshirt zien fietsen. Maar ook niet in iets roze, for that matter. En ik heb pas nog dat pompje er weer af laten slopen, omdat ik het toch geen gezicht vond. Maar zodra iemand gaat zeggen dat iets niet mág…. aiii, dat vind ik dus echt grote onzin. The Rules, codes… Allemaal flauwekul, in mijn ogen.
Kunnen we het niet gewoon houden op een paar (desnoods ongeschreven) regels over netjes en fijn met elkaar omgaan? En dan die hele toestand over wat iemand aanheeft of aan z’n fiets wil verprutsen lekker overlaten aan (het gebrek aan) smaak van de persoon in kwestie?
Wat denk je zelf? ;)
Is er een vrouw die reageert, is dat weer de enige die er totaal niets van blijkt te snappen.
Dus regel 21:
Men zal enkel met mannen fietsen en over fietsen praten. Vrouwen mogen wel spinnen, maar alleen als ze voldoende schaars gekleed zijn en hun mond houden tijdens de les.
Hahahaha! Ga toch fietsen! :)
Alleen mannen mogen lullen over fietsen omdat zij begrijpen dat je beter over je fiets kan lullen dan over je lul kan fietsen.
Om nog maar over je schuur te zwijgen
Tenzij je achternaam Overgaag is , moet je de mond houden.
Hoe kun je nou in een legendarische wielertrui rijden als een pilotenbril verboden is?
Ik kan het volledig eens zijn met dit sobere reglement; twee opmerkingen toch: espresso kan ook zonder melk worden gedronken, en in een reglement mogen geen taalfouten staan (eerste wet van Van Rooy). Schrijf dus niet ‘aan hetzelfde tempo’, maar ‘in’ of ’tegen’ hetzelfde tempo. En avant la zizique!
Gelukkig fiets ik altijd alleen. Tenzij ik een groep schooljeugd inhaal. Daar blijf ik dan dankbaar achteraan hangen. Je kunt namelijk gemakkelijker de Keuteberg achterste voren afdalen.
Bijzonder vermakelijk. En helemaal mee eens.
Graag regel 2 uitbreiden met Giant en Merida.
Regel 3.6, 3.7 en 18 zijn wat lastig te verenigen, want waar laat ik mijn pompje? In elk geval niet in mijn koerstrui, want dat kan bij een val rampzalige gevolgen hebben. Gelukkig rij ik nooit lek…
Tenslotte mis ik een regel over de kleur van de wielerschoenen. Gelijk het treurige voetbal signaleer ik een trend naar gekleurde wielerschoenen. Vroeger waren die, gelijk de koersbroek, gewoon zwart.
Gekoppeld daaraan een kwestie van smaak: zwarte schoenen met witte sokken vind ik echt geen gezicht. Daar hoort dus echt een Molteni-trui en jarenzeventigfietsje bij. Dat vind ik echt een dilemma.
Verder: hoe zit het met het lijf van de fietser? Gelden daar ook regels voor? Scheren we de benen, mogen we een buik hebben, of een snor?
Tenslotte wijs ik nog op een vergelijkbaar betoog: http://www.fietsenmetfrank.blogspot.nl/#!http://fietsenmetfrank.blogspot.com/2011/11/dat-kan-echt-niet.html
Wielerschoenen dienen uiteraard wit te zijn!
Geheel mee eens, sokken wit en schoenen!
Kan mij geheel in de regels vinden. Een vraag wat drinken wij de in Engeland wonende fietsers?
Britten horen niet te fietsen. Ga maar cricket spelen ofzo.
“Profs doen dat omdat dit het vinden van het ventiel makkelijker maakt”
ik denk eerder omdat de fabrikant van de tubes ( als in ‘gij zult geen binnenbanden gebruiken indien u een eigen mechanieker en materiaalwagen heeft’) zijn merknaam altijd ter hoogte van het ventiel op de buitenzijde van de band heeft staan.
Tegen regel 6, art 1, 3 & 4 dien ik bezwaar e maken vanuit geloofsovertuiging. daarmee verplicht ik mij tevens tot het braaf sparen van 200 CHF per koersdag voor het hogere doel.
Ik mis de regel dat de racefiets nooit ondersteboven (op zadel en stuur) op de grond zal worden gezet, bv tijdens het monteren van een wiel.
Regel 22: Het wordt niet gemakkelijker, het gaat alleen maar sneller.
En wat mij betreft moeten de regels korter beschreven zijn. Stuurlint moet zwart of wit zijn, net als je zadel. Zadel en stuurlint moeten matchen.
Geen hele verhalen over kleuren van stuurlint e.d. er bestaan maar 2 tinten grijs voor je stuur en zadel; zwart of wit. Basta!
Ik mis ook de regel dat een helm verplicht is. En BTW hardlopen is pre-historisch. Men mag alleen hardlopen van en naar de fiets en niet meer dan noodzakelijk.
Of om de trein te halen.
#21 Fietsen doen wij handschoenloos. Onder de 5 graden kan daar een uitzondering voor gemaakt worden!
Al die mensen met een alcyontrui en een fiets uit de jaren 30 zullen teleuresteld zijn..
M’n hele tenue is zwart van schoenen tot tricot, dus ook de sokken en handschoenen. Met uitzondering van mijn BikePure jerseys. Mijn volgende koersfiets wordt ook volledig zwart, van A tot Z geen spatje kleur.
Vind gekleurd rubber ook een doodzonde trouwens
Ik stel toch vragen over de zadeltasjes. Een zadeltasje is not dun, maar je rug bepakken als een kameel met pompje, bandje, lichters en ander spul is ook niet soigné. Dan maar een compact (!) zadeltasje (geen hutkoffer!)
En altijd! witte sokken. Ook bij een zwarte schoen.
Gewoon die zooi in je 2de bidon stoppen, hoef je alleen je binnenbandje nog in je achterzak te stoppen en evt. telefoon mocht je die meenemen :)
Extra regel:
Voor en na de koers spreekt men over mooie vrouwen en snelle auto’s.
And the legendary T-set
Dit zijn regels voor mooi-weer-rijders. En daarmee voor de hobbyistjes.
Een camelback [6.12] is nu al sinds december bijna verplicht, voor wie meer dan drie uur rijdt aan éen stuk, en geen slush in zijn bidon wil — want smeltend ijs drinken, maakt nog eens extra koud.
Over spatborden is niet te onderhandelen als de wegen nat ligggen, en dat liggen ze zeker vijf maanden per jaar. Evenals verlichting noodzaak wordt als er 7½ uur dalglicht is op een dag.
De enige goede pomp is een Zéfal HPX, of soortgelijk, met een aluminium buis van minstens 50 centimeter. Dat carboonfietsen geen ruimte bieden om zulke pompen te monteren, is slechts éen van hun problemen.
Als je een goede trainingsband gebruikt, bijvoorbeeld vouwbare Michelins van binnen met talkpoeder bestrooid en met een latex binnenbandje rijd je zo zelden lek dat twee gonfleurs meer dan genoeg is in de trainingsbidon. Die waar het butyl reserve binnenbandje, plakspullen en inbussleutels inzitten. Snake-bite op training mag niet voorkomen. Je hoort om die put heen te rijden of te ‘springen’ als dat niet kan.
Dat carboonfietsen geen ruimte bieden om zulke pompen te monteren, is slechts éen van hun problemen.
Excuses, noodzakelijke aanvulling op bovenstaande uitspraak: waarom zouden teamtruien niet mogen, en wordt er geen uitspraak gedaan over de rijdende reclameborden die carboonfietsen zijn, met hun oversized frames?
Regels moeten op zijn minst onderling logisch consequent zijn.
Teamtruien zijn enkel en alleen voor hen die in dienst van het desbetreffende team zijn. Je bent toch geen voetballer ofzo?
Ben van de rekkelijken. Past m’n tricot ook.
:-)
Tsjongejonge…klonken die regels al wat overdreven in het Engels, in het Nederlands klinken ze ronduit triest.
Even ter correctie, MANNEN: doe even niet alsof je zo goed weet hoe het er in Italie aan toegaat als je het eigenlijk niet weet. Melk in je koffie mag heus wel na tienen. Melk plùs koffie BIJ het eten, dat kan echt niet. En Peroni is geen volwaardige vervanger van Belgisch bier, dat is alleen geschikt om pizza’s mee weg te spoelen.
Klopt! Moretti is lekkerder. Dat is helemaal geen slechte pils! Zeker niet na het fietsen.
Blijven lachen Liz
Begroeten we ook hardlopers volgen de code?
Alleen als je op hun schouder een fiets ziet. M.a.w.: als het, al dan niet verdwaalde, veldrijders zijn.
Ook vóór 10-en dient de koffie zonder melk gedronken te worden.
en waar zetten we een bel.. of gaan we lekker ‘associaal’ doen door te brullen als we met een peleton over een jaagpad komen aangesneld..
verwacht dan ook een nostalgische bel met een duidelijk ‘ring-ring’, en niet zo’n plastic ding met een metalen klepje die een stil ’ting’ laat horen.
Helaas moeten constateren dat ons clubje slechts blijkt te bestaan uit notoire zondaars …..Slechts het laatste gebod
wordt door ons allen geëerbiedigd….
Groet,
Leon
namens WV Schutskampflyers (http://schutskampflyers.blogspot.nl)
Bij punt 8 zou ik het volgende willen voorstellen, dan wel met klem vragen om een wijziging door te voeren:
Een binnenbandje+2 lichters of een tube mogen ook in een van de bovenzijde ontdane oude of gebruikte bidon in de bidonhoudenhouder aan de staande nuis geplaatst worden.
N.B. Een tube mag ook met een leren riepmje opgerold onder het zadel bevestigd worden, ik pleit dat deze laatste wijziging slechts geldt voor renners van 60 jaar en ouder.
Hallo modepolitie
Dit is het grappigste ter wereld ooit.
Regel: het gebruik van de kleur ‘neon- of fluorgeel’ in materiaal (frame) en kleding (regenjacks, truien) blijft voorbehouden aan Italiaanse ploegen, waarbij dan eigenlijk nog geldt dat de kopman van de Italiaanse ploeg zich deze kleuren permitteert, en de gregario de gewone huisstijl voert.
Zie voor een praktijkvoorbeeld het team van Lampre met haar smaakvolle combinaties van paars, roze en fluor.
Dit is ook niet-professionele teams* toegestaan, wanneer zij:
-A) Italiaans zijn
-B) de strikte hiërarchie van kopman en knecht respecteren
*In cyclosportieven met Italiaanse granfondoteams een uiterst serieuze zaak!
Als ik al deze regels moet nalezen is het al te donker om te gaan fietsen. Maar de zwarte sdokken zijn taboe!!!
Ik blijf met zwart sokken fietsen! Witte sokken komen er bij mij niet in. Alle kleuren heb ik, ook voor onder een kantoorpak e.d. maar geen wit. Nooit. Overige geboden houd ik me aan, al drink ik geen koffie.
En mbt styling: de snelspanners zullen altijd naar het BB wijzen.
Ik mis de Rule #5! Wees een bikkel (harden the f*ck up)!
Dan ook rule #9; If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period. Maar ja die regel heeft dhr Chevrolet al eens overtreden gaf hij toe op twitter. Waarmee je automatisch regel #5 en #1 overtreedt. Zijn wel de belangrijkste regels: 1,5 en 9. It’s all about attitude.
Als iemand K-I-L-O-M-E-T-E-R-S lang in je wiel hangt zonder maar ook één C-E-N-T-I-M-E-T-E-R over te nemen, je dat ook maar pas merkt als de zon achter je staat en (hell) de schaduw van je belager je zelfs voorbijsteekt, dan gelden er geen regels meer.
Schitterende lulkoek! Ik overtreed ze allemaal en rijd lekker door.
Tot mijn grote afgrijzen hoor ik iemand lebberen dat melk in de koffie mag! Hoe dwaas. Dan heb je geen koffie meer maar een soort Engelse thee! Als wielerbarrista draait mijn maag om. Kan niet!!
Juistem! Geen melk en ook geen suiker. Wij gaan voor de Pure Sensatie. Daarom fietsen we en rijden we niet in een cabrio.
nog een regeltje: Iedereen die zeikt over uiterlijkheden (kledij, kleur stuurlint, stickers, fietspompjes etc) is niet goed bij zijn (m/v) hoofd – fietsen moet je, en hard!
De helm is verplicht. Overwegend rijden ijdele 50 plussers of bijgelovige 50 plussers nog zonder helm. Die hebben het niet begrepen. De helm hoort bij het tenue en dient in kleurstelling overeen te komen met het gedragen tenue en frame kleur. Jaren 90 eierdoppen zijn ten strengste verboden. Wens je geen helm te dragen dan is de enige uitzondering dat zowel fiets als tenue maximaal 90’er jaren kan zijn. Dan dus ook geen klik pedalen maar toeclips.
…pfff, gelukkig ben ik 50+…
Nooit een stukje wielershirt dat onder je windstopper vandaan krult. ’t Gaat om de details nietwaar?
windstopper? ‘echten’ gebruiken een gazet dat ze onder hun peugot-ruitje steken(voor de Nederlanders onder ons : een dagblad) :-)
In mijn tijd waren er prachtige zeemleren hemden in de handel!
Rare jongens die wielrenners. Men neme een voorbeeld aan de hardlopers. Niet lullen maar poetsen. Maar fietsen is ook aardig…
Een triple-voorblad is alleen voor een beginnende fietser toegestaan.
“3.13 De pootjes van een bril worden altijd over de helmbandjes gedragen. Tenzij het een echte bril is.” Alleen de allergrootste pannenkoeken rijden met de pootjes *over* de helmbandjes. Nemen jullie dit wel serieus genoeg?
Pootjes onder de bandjes ziet er niet uit. Volledig terecht dat de pootjes over de bandjes gedragen dienen te worden.
Hello Toerder, goodbye wielrenner
Scheer je benen.
Je zit op een racefiets, in racekleding. Niet op een bakfiets met 5 grof volkoren in de mand.
@Marcel Ik zou er van maken: “Een triple-voorblad is toegestaan als je net begint met fietsen. Zolang je maar niet met een triple rijdt.”
Als men de hele tijd in het wiel gereden heeft, zal men niet meesprinten, laat staan het initiatief nemen tot een sprint.
Absoluut verboden: Je Italiaanse racer afmonteren met Shimano of SRAM.
Nou van dit soort wijsheden kunnen de jongens in de Tour de France nog wat leren want daar zie ik menige Italiaan met Shimano rondrijden! Ga je ze ook laten zien wat hard fietsen is, of blijft je bijdrage beperkt tot wat stompzinnige kreten op een blog?
Ook absoluut verboden: Op een koersfiets hoort geen, ik herhaal GEEN, bel.
dan ga ik niet opzij :-)
Alle enigszins fatsoenlijke manieren om duidelijk te maken dat je graag zou passeren zijn toegestaan, maar geen bel!
Een bel op een racefiets :(
Een bescheiden niet al te luid “pardon” doet wonderen.
Sagan rijdt ook in de tour met bel Een bel is.geen probleem dus.
Ik mis ook de regel die wel in de Rules staat, namelijk het sprinten voor plaatsnaambordjes. Gehuchten (wit bord met zwarte letters) zijn 5 punten, andere plaatsnaambordjes 10. Sprint voor de eigen woonplaats (vaak bij terugkomst na fietstocht wat de sprint extra gewicht geeft omdat dan de eindstand bekend is) is 20 punten. Uiteraard dient er zo gesprint te worden dat er geen gevaar ontstaat voor andere weggebruikers
Deze had inderdaad in de top-3 moeten staan.
ik heb een nieuwe regel, nummer 21:
zij die serieus nadenken over bovenstaande regels en oordelen over anderen die graag op een fiets zitten (met zwarte sokken of helemaal geen sokken) verdienen het niet op een fiets te zitten. Dat er mensen zijn die zich bezig houden met dergelijke regeltjes is eigenlijk uiterst triest.
Eensch. Sta op tegen humor om te lachen! Nederland gaat er nog eens kapot van!
Het is inderdaad diep, diep, diep triest…
Humor maakt het fietsen kapot!
Ooit koerste ik bij de amateurs met een jongen die in categorie 3 (jeugd)Nederlands Kampioen geworden was. Zijn moeder had rood-wit-blauwe bandjes op de mouwen van zijn shirt genaaid. Hij zal toen een jaar of 30 geweest zijn. Aan het einde van het jaar hingen ze er een beetje verloren bij, maar in het volgende seizoen waren ze er weer. Vraag: hoe lang kan men zo’n succes blijven uitdragen in kleding.
Overigens lijkt mij dat compressiekleding (lees: steunkous) ook aandacht verdiend.
Prachtige regels en nog mooiere replay’s een genot om te lezen .
En nu ……..vooral lekker fietsen :-)
Ik mis nog de regel, dat je op gezamenlijke trainingen verschijnt op een gepoetste fiets. Niet met de modderspatten van de voorgaande dag nog op het frame.
Natuurlijk mag je wel een bandana dragen – maar alleen als je Pantani heet.
En eens met Kas hierboven, Rule V moet er ook in natuurlijk: bek houden, fietsen!
Blij dat ik alleen fiets… Voor iedereen beter.
#3: de fiets staat in de woonkamer, niet in de schuur.
Je mag nooit met fietsers over de Parpaillon spreken als je die niet zelf op een reguliere racefiets bedwongen hebt.
#9 uitgezonderd zijn ex-profwielrenners met een erelijst rond de pensioengerechtigde leeftijd:die mogen altijd onopgemerkt aan je wiel gaan plakken.Dat dan opeens wielrenners naar je gaan zwaaien,hun duim opsteken of je begroeten moet je accepteren.
Ik ben voor mores en conventies. Zo wind ik mij op over renners, niet wielertoeristen, die zonder beenstukken trainen beneden de 24 graden Celsius. Pas wanneer de mussen dood uit de dakgoot vallen mag er zonder beenstukken getraind worden. Het waarom is simpel: een echte en goede renner zal zat kleur op de pootjes krijgen tijdens de koersen. Toeristen moeten elk buitenkansje aangrijpen. Renners mogen ook nooit terug groeten als er zo’n mongolenwaaier met hand opstekende wielertoeristen nadert. Omrijden is nog beter.
Alle gekheid op ’n stokje mensen: de belangrijkste is zo vanzelfsprekend dat het amper een regel genoemd kan worden.
Ex-renners fietsen niet. En belachelijk zijn die regels helemaal niet, ze zijn een integraal onderdeel van wielrennen. Het luistert allemaal heel nauw en da’s maar goed ook.
En vrij naar Tim Krabbé: de kracht van -in dit geval- een regel ligt niet in de praktijk, maar in de theorie.
tussen de regels door lezen is aan sommige mensen niet besteed zie ik… ;-)
Mild, van dit clubje hoef ik geen lid te worden. Als ik zou fietsen, in plaats van wielerliefhebber te zijn, zou ik kiezen voor een selectief gezelschap.
Hoe zit het met het scheren van de beentjes……?
Wat voor doorgeslagen rand debiel heeft dit soort regels bedacht?
Voor mij blijft de mtb nog steeds het echte fietsen.
Volgens mij hadden ze vroeger een kamp met regeltjes , heb toch het idee dat dit een vrij land is en ik mag fietsen hoe ik zelf wil of niet .
Zou leuk zijn als ik dit wieler clubje eens op de weg tegen kom.
Kansloos hoor
De renner schakelt op handkracht, het aanwenden van externe energie uit batterijen bij DI2 etc is voorbehouden aan e-bikkers.
Ik woon buiten Europa en rij veel met expats van allerlei nationailteiten; ik heb dat Velominati lijstje met ’the rules’ altijd gezien als een soort houvast voor met name rijders in Engelstalige landen, waar ze toch niet zo met de sport opgegroeid zijn zoals wij in continentaal Europa. Ironisch dat ik het nu vaak tegenkom bij bloggers in Europa die het gedeeltelijk of geheel overnemen. Daarnaast zijn er ook verschillende gebruiken wereldwijd: in Europa mag je best met een team shirtje rijden, in Noord Amerika heeft ‘men’ beslist dat zoiets absoluut ‘uncool’ is. Op zich kan ik de humor van het lijstje wel inzien, maar sommigen nemen het echt bloedserieus! Ik haal er de met team shirtje uitgedoste schouders maar bij op en rij verder ;-)
Iemand die dit soort regels heeft en ook nog naleeft is iemand zonder eigen identiteit (lees: triest geval).
Gij zult geen natte winden laten, noch in uw broek, noch op dit forum.
Oeps #6.12 Ik heb gezondigd! Tijdens een ritje van 370 km was ik toch wel erg blij met mijn camelbak ;-)
Doe iets nuttigs met je leven of ga fietsen in plaats van onzin opschrijven.