In de film Moneyball wordt met beperkte middelen een sterk team samengesteld door statistische gegevens om een slimme manier te analyseren. Door de film geïnspireerd ben ik dit jaar gestart met het analyseren van uitslagen van renners tegenover wat ze ‘kosten’ om in het team op te nemen (nu begrijpt u de woordgrap titel ook). Hiermee hoop ik een medicijn gevonden te hebben tegen het bekende pronostress: een ziekte die met het naderen van de deadline voor invullen ernstiger en ernstiger wordt. En hopelijk blijft u hiermee gespaard van pronoleed tijdens de koers.
Dit advies is gemaakt voor het spel op www.wielerprono.be. Dus sorry aan iedereen die op andere sites speelt. Daarbij gelijk het advies om mee te spelen op www.wielerprono.be. Het kost je niets en is een van de best opgezette sites, die je de kans geeft om het hele seizoen te spelen tegen veel andere kwalitatief goede voorspellers. Ik zal aantal algemene tips en die vervolgens toespitsen op specifieke renners.
Tip 1: Kijk naar efficiëntie in plaats van alleen de kosten
Punten halen is leuk, maar efficiëntie is nog veel belangrijker. Je hebt 7000 punten te besteden. Als je per renner een efficiëntie haalt van 0,5, dan scoor je uitermate goed, want dan kom je uiteindelijk op 3500 punten uit. Dat had je vorig jaar de winst opgeleverd. Het is dus prima als je knecht van 50-70 punten hebt die in een ploegentijdrit 30 scoort. Ik heb daarom gekeken naar de punten die renners in 2015 gescoord hebben op basis van de CQ-ranking, ten opzichte van hun kosten van vorig jaar.
Danilo Wyss (97) kan met BMC wellicht wat punten pakken in de ploegentijdrit. Mocht u nog minder punten over hebben dan is Nicolas Edet (79) of Thomas de Gendt (54) het overwegen waard. Zijn de punten op, dan kan je altijd nog Frederic Brun toevoegen, want die is gratis.
Tip 2: Liever een klassementsrenner dan een sprinter
Er zullen dit jaar in vergelijking met andere jaren minder massasprints zijn. Daarom is het slimmer om een klassementsrenner te nemen dan een sprinter. Daarnaast pakt een klassementsrenner in het algemeen sowieso meer punten dan een sprinter als je kijkt naar de uitslagen van afgelopen jaren. Punten voor klassementsrenners verdien je later, vooral op de laatste dag als de punten voor het algemeen klassement worden uitgekeerd. Zo kan je een spectaculaire inhaalslag maken, wat speelplezier alleen maal verhoogd. Hierbij geen concrete tips voor renners, maar de uitslag van vorig jaar als voorbeeld.
Tip 3: Liever een oudere renner dan een jongere renner
De kosten voor een renner worden berekend op basis van de prestaties in het voorgaande jaar. Jongere renners zijn daarom handiger, omdat zij groeipotentie hebben, zowel in prestaties, als in punten. Zij zullen dus meer punten opleveren dan vorig jaar, waardoor hun return on investment hoger is. Daarnaast kan je voor de witte trui ook nog apart punten verdienen.
Nairo Quintana (1551) en Thybaut Pinot (1023) kunnen podium of anders Top-5 rijden. Samen zijn zij echter slechts een fractie duurder dan Alberto Contador (2543) in zijn eentje.
Tip 4: Vind de comeback-kids
Zoals gezegd worden de punten berekend op basis van de prestaties van vorig jaar. Een renner die door pech of andere ellende onder zijn niveau heeft gepresteerd, maar die dit jaar zijn oude niveau haalt, kan daarom bijzonder interessant zijn.
Steven Kruijswijk (374) is hier een mooi voorbeeld van, maar Robert Gesink (274) nog meer. Hij is waarschijnlijk de goedkoopste renner die Top-15 of zelfs Top-10 kan rijden.
Tip 5: Vrijbuiters hebben alleen zin als ze van vrijbuitersploegen komen
Een aanvaller in je ploeg opnemen is een enorm risico, dus daarom is het handig daar niet al te veel punten aan uit te geven. Een sprinter of klassementsrenner haalt altijd nog wel wat puntjes binnen, ook als hij minder is. Een aanvaller die minder presteert, zal uberhaupt niet in de aanval meezitten, en dus geen punten scoren. Daarnaast krijgt niet iedere potentiele aanvaller de ruimte om in de aanval te gaan, omdat hij zijn kopman moet steunen. Aanvallers kun je daarom beter kiezen uit ploegen die geen ambitie of serieuze kansen hebben voor het eindklassement. Liever dus een aanvaller van Lampre-Merida, Etixx-Quickstep of Orica-Green Edge dan Saxo-Tinkoff of Astana.
Rafael Valls (135), Simon Yates (207) of Matteo Trentin (362) zijn in deze categorie van harte aan te bevelen.
Uiteraard kan ik u niet een volledige ideale voorspelling voor een team geven, omdat ik dan de winst zou weggeven. Op Twitter zal ik updates geven over de efficiëntie van renners, zodat u tijdens de Tour de France kan volgen of uw keuzes juist zijn gebleken.
Disclaimer:
Deze voorspellingen zijn gebaseerd op een enigszins normaal koersverloop. Hierin worden niet meegerekend: overstekende kinderen, overstekende honden, fotografen die te lang blijven staan, vluchtheuvels, rondvliegende bidons, etenszakjes die aan sturen blijven hangen, gladde putdeksels, paaltjes op de weg in de laatste 5 km, andere valpartijveroorzakers, ploeggenoten die elkaar flikken, teams die elkaar flikken, vormcrises, vreemde stalorders, genegeerde stalorders, en al het andere dat de koers zo verschrikkelijk spannend maakt en prono’s zo ontzettend lastig.
Geef een reactie