Foto (C)tedxmedia - Veenendaal-Veendaal

Koersverhalen

Hoe de NAVO top een flop voor de koers is

Vanochtend kwam de organisatie van Veenendaal-Veenendaal met het nieuws dat de editie van 2025 niet door kan gaan. Reden daarvoor is de NAVO top in juni van dit jaar in Den Haag. De daarvoor benodigde politie-inzet soupeert alle uren op van de politie. Door een tekort aan politieagenten gaat dit ten koste van grotere, andere evenementen. In dit geval Veenendaal-Veenendaal.

Wat is nu het echte probleem?

Laten we even inzoomen. Want in de basis zou je kunnen zeggen dat een NAVO top eind juni geen probleem zou moeten zijn voor een wedstrijd in mei. Want die twee gaan elkaar qua tijdstip niet bijten. Maar het gaat dus om het beschikbare aantal uren (en verlofuren) voor motards, agenten op straat en alles en iedereen die wat te doen heeft tijdens de NAVO top. Ook dat zou niet een probleem zijn, als er geen wet- en regelgeving is die gebiedt dat wielerwedstrijden op de openbare weg voorzien worden van motorbegeleiding. En als je wedstrijden dus op afgesloten circuits zou rijden, dan zou het probleem ook niet bestaan. Dus de combinatie van wielerwedstrijden in de openbare ruimte, met de regelgeving en het gebrek aan beschikbare politie inzet vormt gezamenlijk het probleem.

Overigens is dit probleem niet alleen voor Veenendaal-Veenendaal, maar ook voor de AGR (die waarschijnlijk wel doorgaat) de Volta NXT Classic (nog niet zeker) en de Elfstedenrace (afgelast). De Ster van Zwolle is ook nog onzeker (inschatting Wielerflits). Maar in datzelfde artikel wordt Veenendaal-Veenendaal nog als zekerheid gegeven en dat is nu dus een nee. Zo zie je maar.

Is er dan geen oplossing?

Je zou zeggen dat de oplossing simpel zou kunnen zijn. Kleinere routes, meer inzetten op een lokale afgesloten omloop, inzet van privé beveiliging of vrijwilligers, you name it. De Elfstedenrace van oktober 2024 was een succesvolle pilot en uitvoering van een race zonder politiebegeleiding. Er wordt in ieder geval wat gevraagd van de organisatoren en de lokale regelgever.

De oplossing is voor veel koersen niet zo eenvoudig. tenminste, niet als je vast wilt houden aan het bekende format. Toch gaf de corona editie van de AGR een mooi beeld dat je niet altijd hetzelfde hoeft te doen om toch een mooie koers te krijgen. De heren van Velon die ooit de Hammer series opzetten, zullen daar ook wel iets over willen zeggen. De ZLM Tour heeft zich in 2025 ieder geval flink aangepast. Allemaal lokale omlopen en geen etappes in Limburg. Deze koers is natuurlijk ook elk jaar anders, dus dan kan dit wellicht makkelijker, dan bijvoorbeeld de finale van de AGR of een andere grote koers veranderen.

Gaan er koersen verdwijnen?

De grotere koersen kunnen het niet doorgaan van een ediitie wel opvangen en zullen ook wendbaar zijn voor 2026 en verder. Voor kleinere koersen ziet het er niet goed uit. De Omloop der Kempen, Ronde van Limburg, Ronde van Overijssel en de Ronde van de Achterhoek worden genoemd als zorgenkindjes. Die lijken 2025 niet te halen en in 2026 mogelijk niet terug te keren. Alles is dus onzeker.

Al met al is het zonde voor de koers. De NAVO top is helaas nu een gegeven, die gaat niet meer weg. Dat de impact hiervan op andere evenementen en dan met name de koers zo groot zou zijn, is onverwacht. Laten we hopen dat er slim wordt omgesprongen met de mogelijkheden en dat veel van de genoemde koersen toch doorgaan. Voor Veenendaal-Veenendaal en de Elfstedenrace is het doek gevallen voor 2025. We’ll see what happens next.

Lees ook van HetisKoers!

Hoe de NAVO top een flop voor de koers is

Koersverhalen

Trainen met de profs in Calpe

Fietsinspiratie