Morgen rijden Laurens ten Dam en Bauke Mollema op een nieuwe Bianchi tijdritfiets (de Aquila). Nadat dit voorjaar door leden van Team Belkin openlijk steen en been werd geklaagd over de tijdritfiets lijkt er nu eindelijk een competitief model te staan. Ik vind al die kritiek op Bianchi verre van terecht en eenzijdig belicht.
In de kritiek op Bianchi las ik allereerst terug dat de huidige fiets niet snel genoeg is, maar nergens vind ik daar onderbouwing voor. Dat is goedkoop. Wel zag ik Lieuwe Westra twee keer Nederlands kampioen worden op die tijdritfiets en won Gustav Erik Larsson de proloog van Parijs-Nice op die fiets die door het AD als grootste tegenstander van Kelderman in de Giro-tijdrit werd bestempeld. Het probleem lijkt dus ook eerder mentaal dan fysiek, anders zou men wel met bewijzen komen.
Daarnaast ontbreekt de nuance over de tijd, geld en energie die het kost om een fiets te ontwikkelen. Waar Colnago en Pinarello vast lijken te houden aan ‘klassieke’ carbonfietsen is het juist Bianchi dat wel over de Italiaanse grens kijkt. Sinds 2011 werken zij gedegen aan hun modellen en dat is de leiding van Belkin tijdens de onderhandelingen zeker duidelijk gemaakt. Op de planning van Bianchi stond bovenaan de ontwikkeling van een nieuw topmodel voor 2012. Het ontwikkelde topmodel – de Oltre – was volgens Juan Antonio Flecha een fiets die de concurrentie aan kan gaan met de merken waar grote investeerders achter zitten. Denk hierbij aan Cannondale en Specialized. Flecha – die voorheen op Colnago (Rabobank) en Pinarello (Sky) reed – kan het weten. Als je de fietsen uit het Tourpeloton naast elkaar ziet, dan misstaat de Bianchi ook zeker niet qua look en feel maar ook qua test uitslagen. Van een Colnago en Pinarello durf ik dat niet te zeggen. Bij Bianchi weten ze echter ook dat een fiets niet direct 100% is. Na de introductie (op tijd) in 2012 ontwikkelde Bianchi door op basis van de feedback die men kreeg vanuit Vacansoleil-DCM. Het eerste model werd verstevigd (Oltre XR) en er volgde nog een update naar de Oltre XR2.
In 2013 kwam Bianchi met een nieuwe innovatie voor het comfortabele Infinito-model, de Countervail-technologie. Dit verwerkten ze in de Infinito en zo onstond de InfinitoCV en juist op die fiets won Lars Boom de kasseienrit in de Tour. Misschien wel dankzij deze innovatie? Flecha vond het in ieder geval de beste fiets waar hij ooit Parijs-Roubaix op had gereden en hij zei dat zonder dat er media of mensen van Bianchi in de buurt waren. Dat het afgelopen week juist Boom was die in de media kritisch was over het gewicht van de OltreXR2 – zonder cijfers te noemen – vond ik dan ook tenenkrommend. Zelf had ik die ervaring niet. In 2013 waren er bij Vacansoleil-DCM renners die met framemaat 55 namelijk lood onder het frame moesten plakken om niet beneden de toegestane 6,8kg te komen.
In de gedegen planning van Bianchi zat na de Oltre in 2012 en de InfinitoCV voor 2013 een nieuwe tijdritfiets in 2014. Dit model is minder interessant voor de consument, maar het merk begreep dat – om met de grote merken mee te doen – het R&D team nu ingezet moest worden voor een competitieve tijdritfiets. Ondanks de goede testresultaten op relatief vlakke weg was de Pico Crono aan vervanging toe om alleen al mentaal tegemoet te komen aan de renners van de gesponsorde profploeg. De fiets had namelijk een nogal verouderde look en dat is snel uitgelegd als trager. Morgen is die fiets dan in koers, door de UCI goedgekeurd en wel. Ondanks dat de fiets er later is dan gepland blijft het een topprestatie van de relatief kleine speler Bianchi (300 miljoen omzet in de groep waar het inzit) om elk jaar met een nieuw model te komen en dat mag ook weleens gezegd.
Dat Italianen iets later zijn met een strakke nieuwe tijdritfiets dan in eerste instantie is aangegeven moet je ze vergeven. Dat weet je toch als je zaken doet met Italianen? Ik weet niet wat ze tegengekomen zijn dat het proces vertraagde, maar als Belkin in de zomer van 2013 de luxe had om voor materiaal in plaats van geld te kiezen dan hadden ze dat wel gedaan. Bianchi vulde als redder na het afhaken van Giant keurig een gat in het budget. Dus dan moet je nu ook je zegeningen tellen. En die zegeningen zijn er met een fiets die over kasseien vliegt (InfinitoCV), door afdalingen scheurt (Oltre) en een sponsor die alle overige verplichtingen nakomt en trouw blijft. Bij die zegeningen komt nu in de tijdrit nog een mentale medestander.
Of dit model tijdritfiets fysiek sneller is moeten we afwachten of onafhankelijk testen, maar het zal Lau en Bau vast een stoot moraal geven. In de vlakke tijdrit in de Tour van 2013 zagen we immers dat tijdrijden vooral tussen de oren zit. Als het AD dan ook nog mee aan hetzelfde touwtje gaat trekken en de juiste nuance aanbrengt dan staat niets de top-10 in Parijs in de weg.
- Blauwdruk Tour de … - 19/07/2017
- Verlangen naar Thomas - 15/06/2015
- Tour de Commerce: Forza Bianchi - 25/07/2014
Wel opvallend dat Mollema er -vanwege gewicht- voor kiest om in bergetappes zonder wattage-meter te fietsen. Blijkbaar schort er nog wel wat aan qua gewicht.
Beste Schrijver,
Ik werd gegrepen door de mooie titel. Maar tijdens het lezen kwam er na bijna elke zin een uhhhh??? en een maar??? bij me naar boven. Daarom wilde ik even checken wat ik heb zitten lezen. Ter verduidelijking, hieronder mijn uuhhhs?? en maarrrrsss???
Mvg.
– Morgen rijden Laurens ten Dam en Bauke Mollema op een nieuwe Bianchi tijdritfiets (de Aquila).
> Hoe is het mogelijk dat een fiets tijdens de belangrijkste wedstrijd van het jaar word geïntroduceerd. Al is de fiets de beste van de wereld, de renner moet maar af gaan op wat de (marketing) man van Bianchi zegt en kan deze onzekerheid niet gebruiken. En naast het mentale, ben ik erg benieuwd hoe ze weten dat hij 100% zeker dat hij in de juiste houding zit? Ik dnek dat je dat nooit 100% zeker kan zeggen maar wel in de buurd kan komen en voor de laatste procenten is gewenning van het lichaam in de positie nodig. Hoeveel uren hebben de jongens al op de nieuwe fiets gezeten?
– Nadat dit voorjaar door leden van Team Belkin openlijk steen en been werd geklaagd over de tijdritfiets lijkt er nu eindelijk een competitief model te staan. Ik vind al die kritiek op Bianchi verre van terecht en eenzijdig belicht.
> Hadden ze nou gelijk of niet over het oude model? Viel er wat te klagen?
– In de kritiek op Bianchi las ik allereerst terug dat de huidige fiets niet snel genoeg is, maar nergens vind ik daar onderbouwing voor. Dat is goedkoop.
> Waar zien we onderbouwing dat hij wel snel genoeg is?
-Wel zag ik Lieuwe Westra twee keer Nederlands kampioen worden op die tijdritfiets
> Was Lieuwe niet zo veel beter dat hij op een normale fiets op het podium had gekomen?
– en won Gustav Erik Larsson de proloog van Parijs-Nice
> oa Wiggins reed in de regen die dag
– op die fiets die door het AD als grootste tegenstander van Kelderman in de Giro-tijdrit werd bestempeld. Het probleem lijkt dus ook eerder mentaal dan fysiek, anders zou men wel met bewijzen komen.
> Dit is dus omgedraaid, Bianchi zou de renners moeten bewijzen dat de fiets zo goed is als ze zeggen. Fysiek kan je nog zo goed zijn maar als het mentale niet klopt dat kom je nergens. Dus ben je door je constructeur niet overtuigt dat de fiets top is dan lig je al achter.
– Daarnaast ontbreekt de nuance over de tijd, geld en energie die het kost om een fiets te ontwikkelen. Waar Colnago en Pinarello vast lijken te houden aan ‘klassieke’ carbonfietsen is het juist Bianchi dat wel over de Italiaanse grens kijkt.
> Ok, Colnago staat al jaren stil maar dat kan je van Pinarello toch echt niet zeggen. Ik denk dat iedere Belkin renner zijn fiets zou inruilen voor die van Wiggins.
– Sinds 2011 werken zij gedegen aan hun modellen
> wat deden ze de 100+ jaar er voor gedaan?
– en dat is de leiding van Belkin tijdens de onderhandelingen zeker duidelijk gemaakt. Op de planning van Bianchi stond bovenaan de ontwikkeling van een nieuw topmodel voor 2012. Het ontwikkelde topmodel – de Oltre – was volgens Juan Antonio Flecha een fiets die de concurrentie aan kan gaan met de merken waar grote investeerders achter zitten.
> Bianchi is ook geen familie bedrijfje meer, onderdeel van een groep met leading merken als Puch en Gitane…
– (Denk hierbij aan Cannondale en Specialized. Flecha – die voorheen op Colnago (Rabobank) en Pinarello (Sky) reed – kan het weten. Als je de fietsen uit het Tourpeloton naast elkaar ziet, dan misstaat de Bianchi ook zeker niet qua look en feel maar ook qua test uitslagen.
> uitslagen van welke testen?
– Van een Colnago en Pinarello durf ik dat niet te zeggen. Bij Bianchi weten ze echter ook dat een fiets niet direct 100% is. Na de introductie (op tijd) in 2012 ontwikkelde Bianchi door op basis van de feedback die men kreeg vanuit Vacansoleil-DCM. Het eerste model werd verstevigd (Oltre XR) en er volgde nog een update naar de Oltre XR2.
> wie waren de hyper gevoelige coureurs en ingenieurs bij Vacansoleil die hier aan hebben bij gedragen?
– In 2013 kwam Bianchi met een nieuwe innovatie voor het comfortabele Infinito-model, de Countervail-technologie. Dit verwerkten ze in de Infinito en zo onstond de InfinitoCV en juist op die fiets won Lars Boom de kasseienrit in de Tour. Misschien wel dankzij deze innovatie?
> Denk je? misschien toch omdat Boom en Vermacre de enige waren in die ettape die 100% voor de ritwinst reden, begint steeds meer op een marketing praatje te lijken dit
– Flecha vond het in ieder geval de beste fiets waar hij ooit Parijs-Roubaix op had gereden en hij zei dat zonder dat er media of mensen van Bianchi in de buurt waren.
> wie stond er wel in de buurt, de gene die (in zijn laatste jaar) zijn hoge loon betaalde en voor Bianchi had gekozen.
– Dat het afgelopen week juist Boom was die in de media kritisch was over het gewicht van de OltreXR2 – zonder cijfers te noemen – vond ik dan ook tenenkrommend.
> Mijn tenen trekken ook een beetje krom. Als hij een grove leugen vertelde dan zou Bianchi hem minimaal op het matje hebben laten roepen. En als ik in hun schoen had gestaan en een renner zou een grove leugen vertellen over iets zo belangrijks als het gewicht dan…
– Zelf had ik die ervaring niet. In 2013 waren er bij Vacansoleil-DCM renners die met framemaat 55 namelijk lood onder het frame moesten plakken om niet beneden de toegestane 6,8kg te komen.
> Die mannen bij Belkin hebben een iets grotere frame maat. En de afmontage is bij Belkin niet zwaarder dan die bij Vacansoleil in die tijd denk ik.
– In de gedegen planning van Bianchi zat na de Oltre in 2012 en de InfinitoCV voor 2013 een nieuwe tijdritfiets in 2014.
> Hoe gedegen is je planning als het frame pas in de belangrijkste wedstrijd van het jaar beschikbaar is.
– Dit model is minder interessant voor de consument, maar het merk begreep dat – om met de grote merken mee te doen –
> Om mee te doen? Is investeren in r&d niet gewoon noodzakelijk om een competitief product te maken, anders hadden ze beter kunnen kiezen om de mooie stalen frames van voorheen te blijven maken, of kunnen ze dat niet meer in Italië/Azie?)
– het R&D team nu ingezet moest worden voor een competitieve tijdritfiets. Ondanks de goede testresultaten op relatief vlakke weg was de Pico Crono aan vervanging toe om alleen al mentaal tegemoet te komen aan de renners van de gesponsorde profploeg. De fiets had namelijk een nogal verouderde look en dat is snel uitgelegd als trager.
> als ze het plastic balhoofdplaatsje er af getrokken hadden dan was die al sneller geweest. Wat deed het R&D voor de 2014 tijdrit fiets, in het laboratorium kleuren schema’s ontwikkelen?
– Morgen is die fiets dan in koers, door de UCI goedgekeurd en wel.
> Anders was die niet in koers
– Ondanks dat de fiets er later is dan gepland blijft het een topprestatie van de relatief kleine speler Bianchi (300 miljoen omzet in de groep waar het inzit) om elk jaar met een nieuw model te komen en dat mag ook weleens gezegd.
> Elk merk heeft elk jaar nieuwe modellen, dus dat je blijft innoveren lijkt me logisch en niet echt iets ‘dat ook wel eens gezegd mag worden.’
– Dat Italianen iets later zijn met een strakke nieuwe tijdritfiets dan in eerste instantie is aangegeven moet je ze vergeven. Dat weet je toch als je zaken doet met Italianen? Ik weet niet wat ze tegengekomen zijn dat het proces vertraagde, maar als Belkin in de zomer van 2013 de luxe had om voor materiaal in plaats van geld te kiezen dan hadden ze dat wel gedaan.
> Belkin heeft ‘zaken’ gedaan of is dit ook iets wat dhr. Plugge in de schoot is geworpen? Al is dat een ander topic waard ;) Maar de renners voelen zich zo gedupeerd dat ze dit openlijk durven te uiten en het is niet zo maar iets om 1 van je broodheren af te vallen
– Bianchi vulde als redder na het afhaken van Giant keurig een gat in het budget.
> Dat is heel nobel van Bianchi. Iets anders, wat was de reden dat Belkin Giant niet aan zich gebonden kon houden?
– Dus dan moet je nu ook je zegeningen tellen. En die zegeningen zijn er met een fiets die over kasseien vliegt (InfinitoCV), door afdalingen scheurt (Oltre) en een sponsor die alle overige verplichtingen nakomt en trouw blijft. Bij die zegeningen komt nu in de tijdrit nog een mentale medestander.
– Of dit model tijdritfiets fysiek sneller is moeten we afwachten of onafhankelijk testen
> Mag hopen dat de testen dit al lang uitgewezen hebben?
– , maar het zal Lau en Bau vast een stoot moraal geven
> Moraal van een fiets die een paar dagen voor mogelijk een TT met als inzet het podium???? (Dat was toch echt mogelijk met een goede Bauke en 100% ondersteuning/vertrouwen van de ploeg.) Wat je nodig hebt is vertrouwen en dat blijkt Bianchi de renners van Belkin nog niet echt te kunnen geven. Moraal=Wittesokken.
– In de vlakke tijdrit in de Tour van 2013 zagen we immers dat tijdrijden vooral tussen de oren zit. > helemaal mee eens, nu starten ze op een fiets die ‘misschien’ mee kan
– Als het AD dan ook nog mee aan hetzelfde touwtje gaat trekken en de juiste nuance aanbrengt dan staat niets de top-10 in Parijs in de weg.
> Het AD is verslaggevend van wat er gebeurd en prikt af en toe maar die zal weinig invloed hebben op een wel of geen top-10
Nogmaals, ik heb niks tegen Bianchi, de Ullrich en Pantani posters hangen bewijze van spreken nog boven mijn bed. Ik ben erg blij te zien dat ze op tijd wakker zijn geworden en de goede weg zijn in geslagen en het innoveren hebben opgepakt.
Dan de vraag, wat heb ik zitten lezen? Het stuk lijkt me enigszins herschreven meer iets voor in de persmap van Bianchi zelf en niet helemaal iets voor op HIK.
Of het doel van het stuk was het oproepen van een discussie. Bij deze, zo heeft het stuk in ieder geval al het recht om hier te staan ;)
Voor Bianchi het allerbeste, blijven innoveren in de producten maar ook vooral in de mensen. Want ik denk dat een goede kracht die tussen het R&D team en de renners staat een grote stap vooruit zal zijn. Voor het versnellen van het innovatie proces, voor het mentale aspect van de renners en voor het vertrouwen in elkaar.
P.s. Dit is dus niet de persoon die tussen het marketingteam van Bianchi en Dhr Plugge staat.
Dag Oltre,
Dank voor je uitgebreide reactie. In de Tour de Commerce probeer ik te hebben over communicatie en commercie in de Tour. In dit geval probeer ik nuance aan te brengen rondom het probleem met de (tijdrit)fiets van Bianchi. Ik vond die nuance ontbreken.terwijl Bianchi de ploeg vorig jaar te hulp geschoten is. Daarbij richt ik me dus vooral op de vreemde communicatie vanuit de ploeg en de opmerkingen in de media.
Het klopt dat ik een aantal argumenten gebruik zoals ook Belkin en het AD dat deden. Ik ben blij dat je daar niet zomaar genoeg mee neemt en zeker voer voor discussie.
Ik kom nog met een inhoudelijke reactie.
Groet
Bij “Tour de Commerce” verwacht ik dus iets wat over commercie, sponsoring en marketing gaat. Bianchi als sponsor fucked dus op om een tijdritfiets te leveren waar de renners openlijk over klagen. Of dat terecht is of niet is voor de commerciële kant van het verhaal niet interessant.
Het zet je als materiaalsponsor in een hele lastige hoek. Waarbij het omgekeerde bereikt wordt, dan waar je als sponsor op uit ben.
Vervolgens levert Bianchi de nieuwe tijdritfietsen pas twee dagen voor de tijdrit. Het risico is dus groot dat er weer openlijk geklaagd gaat worden. Ook niet slim.
Het hele artikel lijkt een verdediging waarom Bianchi wel goed is. En dat zal ongetwijfeld zo zijn.
Ik zie van de materiaal sponsors eigenlijk weinig goede inhakers. Iets wat Skoda en Jaguar wel heel goed doen.
Dus de analyse dat Bianchi het als sponsor het goed doet, vind ik een hele discutabele.
Los van discussies over de kwaliteit van Bianchi fietsen moet er allereerst kritiek zijn op de manier waarop Bianchi door de Belkin ploeg in de media wordt gebracht. Er is al openlijk gezeurd over kleur, stijfheid, gewicht en aerodynamica. Hoe kan het dat een sponsor zo weinig grip heeft op de wijze waarop de goed betaalde gebruikers van zijn producten communiceren over deze producten? En dat terwijl deze gebruikers gemanaged worden door een mediaman.
Het is mijn mening dat Bianchi treurig weinig professionaliteit weet te organiseren en uit te stralen in de communicatie. Iedere kwaliteitsverbetering in de fietsen komt op deze manier niet tot z’n recht.
Ik vind het vooral vreemd dat Bianchi in principe mooie fietsen aflevert (die Oltre is echt een mooi ding) maar ze dan onder het mom van herkenbaarheid in de meest foeilelijke kleurencombinatie weet te spuiten die je je kunt voorstellen. Dan zit er toch een steekje los, marketing-wise. En inderdaad, de professionaliteit van midden in een grote ronde je nieuwe tijdritfiets afleveren ontgaat me ook een beetje. Dat had ook wel een maandje eerder gekund, als je toch al zo lang bezig bent met de ontwikkeling.
Daar staat tegenover dat er altijd steen en been wordt geklaagd over de fietsen (ja, ook over de Giants) en dat het uiteindelijk in de resultaten weinig uitmaakt, in positieve danwel negatieve zin. Mollema reed trouwens vorig jaar alle etappes, dus ook de bergetappes, op een aero-fiets, die volgens mij ook iets te zwaar is.
Ik vind de kritiek van Oltre niet helemaal terecht. Dit is het eerste stuk op het internet dat enige nuance geeft over het Bianchi verhaal. Wat me stoort aan de reactie, is dat de schrijver best wel een uitgebreid verhaal neerzet met behoorlijke bronvermelding, maar daar totaal geen erkenning voor krijgt. Doe het zelf beter, denk ik dan.
Ik vind echt dat die gasten bij Belkin heel zwak met het merk Bianchi omgaan. Ik koop in elk geval geen Bianchi en dat slaat eigenlijk nergens op. Bianchi is toch een soort van reddingsboei voor het team. Kritiek houd je dan binnenskamers, Plugge mag dit zich wel aanrekenen.
Overigens heb ik over de Giants nooit een onvertogen woord horen vallen. Boom heeft wel eens gezegd bij Hollandsport dat hij geen andere fiets zou willen, of iets in de trant.
Meermalen werd een slecht resultaat in een heuvelachtige tijdrit geweten aan hun (te zware) Giant tijdritfiets.
Uitslag zegt voldoende…
Wel een keurige reactie zeg. Hoe kunnen die mannen dat toch, zo kort na de wdstrijd het juiste zeggen.
http://nos.nl/artikel/679637-mollema-nieuwe-fiets-foute-keuze.html