Het asfalt gaat de komende dagen eindelijk serieus omhoog lopen. En dus zullen de klimmers serieus aan de bak moeten. Het gevecht tussen de vedergewichten van het peloton begint. Gewicht is voor renners ontzettend belangrijk, als het niet al een obsessie is. Michael Rasmussen was een extreem geval daarin. Hij ging zelfs zo ver dat hij zijn schoenen een maat te klein kocht, zodat ze lichter waren. De huidige generatie renners gaat wellicht niet zo ver, maar zij proberen ook zo ‘scherp’ mogelijk op de fiets te zitten. De zorgen om het gewicht van de renners richten zich met name om Chris Froome. Hij is gek genoeg de zwaarste van de vier favorieten, maar dat komt vooral omdat hij de langste van het stel is.
Renner | Lengte (cm) | Gewicht (kg)* | BMI |
Froome | 186 | 69-71 | 19,9-20,5 |
Nibali | 181 | 65 | 19,8 |
Contador | 176 | 61-62 | 19,7-20,0 |
Quintana | 167 | 58-59 | 20,8-21,6 |
*= De gewichten van de renners zijn gebaseerd op verschillende schattingen. Omdat ploegen geen recente data van hun renners geven, is uitgegaan van zoveel mogelijk dezelfde bronnen.
Emeritus hoogleraar Fysica Charles Dauwe, die soms bij onze zuiderburen in Vive le Vélo te zien is, houdt van wielrennen. Zijn expertise en zijn hobby leiden tot een hoop interessante artikelen over de natuurkundige kant van het wielrennen, die te vinden zijn op zijn site www.fietsica.be. Hij leert ons de interessante les dat je als zwaardere renner in de bergen in het voordeel bent. Dit geldt tot op zekere hoogte en onder bepaalde voorwaarden (ik wil niet op mijn geweten hebben dat alle fietsende bierpensen opeens een excuus hebben om nog een extra portie borrelnootjes te pakken).
Gewicht alleen is namelijk niet het belangrijkste. Het draait allemaal om het relatieve vermogen. Dat is het vermogen (watt) dat je kan trappen in verhouding tot je gewicht (kilogram). Als je gewicht weet te verliezen zonder vermogen te verliezen, stijgt je relatieve vermogen. En dus ga je harder de berg op. Om het klimvermogen uit te drukken heeft de welbekende Dr. Ferrari de Vélocita Assensionale Media (VAM) bedacht, oftewel het aantal hoogtemeters per uur dat iemand klimt.
Het punt bij klimmen is dat een wielrenner ook nog op een fiets zit (net als bij andere vormen van wielrennen best online casino overigens). Die fiets wordt echter niet meegerekend in het berekenen van het klimvermogen van de renner. Dit is waar het oneerlijk wordt voor lichtere renners, en Froome dus een voordeel heeft. De fietsen zijn namelijk gebonden aan een minimumgewicht van 6,8 kilogram. Het gewicht van de fiets is voor bijvoorbeeld Quintana procentueel een grotere toevoeging aan zijn eigen gewicht, dan dat het voor Froome is.
Door het vastgestelde minimumgewicht van de fiets neemt het relatieve vermogen van Quintana meer af dan dat van Froome. Dat geeft Quintana (en de anderen) een lagere VAM, ervan uitgaande dat de twee renners een gelijk relatief vermogen hebben als je de fiets niet meerekent. En hoe steiler de helling, hoe groter het verschil.
Het zou daarom eerlijker zijn als het minimumgewicht van de fiets een percentage is van het lichaamsgewicht, in plaats van een nominaal vastgesteld minimum. Dat levert echter veel praktische problemen op, omdat het gewicht van een renner kan fluctueren gedurende de Tour en de controle vanwege de verschillende gewichten een stuk complexer wordt. Het conservatisme van de ASO kennende zullen de regels niet snel veranderen. Daarnaast heeft het wielrennen genoeg andere uitdagingen, die op dit moment urgenter zijn.
Voorlopig zullen de lichtere renners moeten proberen om een nog groter relatief vermogen te trappen om het verlies te compenseren. Of misschien toch een keer een extra portie borrelnootjes pakken.
Froome zei in de gisteren gepubliceerde The cyling podcast dat hij nu 67 kg weegt, dat is zijn “grand tour” gewicht.
Dan zou z’n BMI uitkomen op 19,4. Dat komt nóg dichterbij bij fysiek ongezonde grens van 18,5
Dat klopt Frans,
dat gaf ook een slinger aan de discussie hoe ver je kunt gaan als profrijder om je gewicht onderdeel te maken van je prestatie. Als je Tour du jour hebt gekeken dan zag je ook wel dat Michael Boogerd er momenteel ook wel iets anders uitziet dan tijdens zijn hoogtijdagen. ;-)
Uiteindelijk is gebleken dat Froome alles tot in de puntjes had berekent. De tour had geen dag langer mogen duren voor hem, denk ik.
Een van mijn docenten op de Academie Lichamelijke Opvoeding had vroeger een bordje op de deur: “Topsport begint waar gewone sport ophoud gezond te zijn”. En dat is voor de Tour zeker het geval.
Maar ik heb dit jaar weer eens ouderwets genoten.
Wat is eigenlijk de functie van het minimum gewicht van de fiets?
Is ooit ingesteld vanwege de veiligheid. Anders zou je een te fragiele fiets krijgen: http://www.wielerflits.nl/nieuws/26349/uci-gaat-minimumgewicht-racefiets-herzien.html
“Of misschien toch een keer een extra portie borrelnootjes pakken” is natuurlijk onzin, daarmee vergroot je wel je gewicht maar niet het relatief vermogen, en heeft dus louter negatief effect