Le Classifiche, een uitputtend overzicht (deel 1)

By |woensdag 1 mei 2013|

Yolanthe_Giro_truienAls er een wedstrijd zou bestaan voor de ronde met de mooiste missen, dan zou de Giro d’Italia die zonder twijfel winnen.
Dat zegt Joaquim Rodríguez in een promofilmpje (speakers op max!) dat de Giro maakte over de bellezze del Giro d”Italia. Rodríguez nam vaak genoeg hun zoenen in ontvangst, dus hij zal het wel weten. Een ding is zeker: de Giro heeft in elk geval de meeste missen rondlopen.

Een flink peloton bellezze is geen overbodige luxe: de Italiaanse ronde reikt immers in drie weken tijd een ongekend aantal truien, prijzen en onderscheidingen uit. Aan de start en finish van iedere etappe barst een koerskakafonie los met opzwepende muziek, serpentine, een waaier aan kleuren en sponsorlogo’s en Yolanthe Cabau-van Kasbergen in nauwsluitende couture. Italiaanse truien, uiteraard, geen ordinaire koersconfectie. Het is een collectie, ontworpen door Dolce&Gabanna en Paul Smith. Erfgoed, sinds 1931 gedragen door legendes.

De roze leiderstrui is een Icoon. Maar kent u ook de andere truien en bijbehorende klassementen? Wist u dat de Giro liefst twee ploegenklassementen bijhoudt? En dat er zoveel klassementen zijn dat vorig jaar zelfs een Nederlandse renner op het podium mocht komen voor een gewonnen eindrangschikking?

Le Classifiche bestaan uit liefst elf(!) bladen in het uitslagenboek. En dan is er nog een aantal losse trofeeën en juryprijzen. Hetiskoers presenteert voorafgaand aan de Giro een handig en compleet overzicht van de Classifiche. Zodat u straks weet waarom die ene renner juist op dat moment demarreert. Waarom lang en vaak ontsnappen loont.
En waarom de podiumceremonie zo lang in beslag neemt.

Maglia_Rosa


Classifica generale
 (maglia rosa)
Het algemeen klassement. Pieter Weening reed in 2011 nog een paar dagen in de roze leiderstrui, na zijn prachtige ritzege in de etappe over de Strade Bianche. Hij ontving dagelijks een pluchen blikje ijsthee van sponsor Esta Thé (‘EstaTHEo’, heet de mascotte!) en een bedrag van €1.000.-  De eindwinnaar van de Giro verdient een premie van zo’n €100.000-
Belangrijk om te weten is dat de Giro dit jaar weer bonificatieseconden heeft aan het slot van de ritten-in-lijn: 20, 12 en 8 seconden. Onderweg zijn er bij twee tussensprints ook telkens 6, 4 en 2 seconden te verdienen. Kan een belangrijke rol gaan spelen. Het verschil tussen de laatste winnaar Hesjedal en nummer twee Rodríguez was immers slechts zestien seconden.

Maglia_RossaClassifica a punti (maglia rossa passione)
Dertig jaar lang was de puntentrui paars (maglia ciclamino). Sinds 2010 is de kleur rood, zoals tijdens de beginjaren van dit klassement. Een ritwinnaar strijkt €11.000.- plus twintig punten op, de nummer vijftien toch nog €275.- en één punt. Ook tussensprints tellen mee.
Omdat Italië na Cipollini en Petacchi al geruime tijd geen topsprinter meer heeft, -en er dus veel minder echte sprintetappes zijn-, gaat de trui al een paar jaar naar een rappe renner die zich ook in heuvelaankomsten en bergetappes goed weet te plaatsen. Joaquim ‘rode Rikus’ Rodríguez won ‘m vorig jaar en verdiende zo €11.000.-

Maglia_AzurraClassifica scalatori (maglia azzurra)
Blauwe klimmerstrui, goed voor dagelijks enkele honderden euro’s premie en een eindprijs van €5.000.-  De erelijst is een prachtige verzameling pure klimmers, van Bahamontes tot José Manuel Fuente en van Claudio Chiappucci tot Marco Pantani. Voorbehouden aan Italianen, Spanjaarden en Colombianen. Hoe de Duitser Fabian Wegmann en Australiër Matthew Lloyd zich tussen dit Illustere gezelschap wisten te mengen is tot op de dag van vandaag een raadsel.

Maglia_BiancaClassifica giovani (maglia bianca)
Kan om gestreden worden door renners die op 1 januari van het betreffende jaar nog geen vijfentwintig jaar oud zijn. Is niets anders dan een algemeen klassement dat in Excel is gesorteerd naar leeftijd, met een geldprijs van €10.000.-
Toen de witte trui na de val van het IJzeren Gordijn steevast om de schouders hing van een jonge Rus besloot de Giro-organisatie het klassement tijdelijk op te schorten. Sinds 2007 weer een betere graadmeter voor toekomstig succes dan haar Franse tegenhanger. Kijk maar naar Kevin Seeldraeyers

Classifica traguardi volanti
Tussensprintklassement dat nogal eens van naam wissselt: Intergiro, Expo 2015, traguardo Garibaldi… Martijn Keizer versloeg Olivier Kaisen en Mark Cavendish in het eindklassement van 2012. Moest daar wel tientallen uren voor op kop rijden. Hield er geen trui maar wél €8.000.- aan over. Puntenverdeling tijdens de tussensprints: 8, 6, 4, 3, 2,1.

Classifica Premio della Fuga Pinarello
De Jacky Durand trofee: een dagelijkse prijs voor degene die als langst in de ontsnapping zat. Hoe lang dan wel? Nou, ten minste vijf kilometer lang. En met maximaal tien metgezellen, anders gaat het feest niet door. Zo staat het ten minste in de regels. Dagelijkse geldprijs is €250.-
De Giro houdt hier ook een klassement van bij, gesponsord door fietsenfabrikant Pinarello. Olivier Kaisen won de €6.000.- in 2012, vlak voor Martijn Keizer. Werden de prijzen tussen die twee uiteindelijk nog netjes verdeeld.

Classifica Azzurri d”Italia
Dit klassement is vergelijkbaar met het puntenklassement. Enige verschil: bij de Azzuri d’Italia krijgt de dagelijkse top drie de punten: 4,2,1. Niet meer, en niet minder. Nummer vier in de daguitslag? Pech gehad. Tussensprint gewonnen? Doet niet ter zake. Geen wonder dat Mark Cavendish de €5.000.- vorig jaar mee naar huis nam.
Werd tot en met 2010 altijd door een Italiaan gewonnen, daarna al twee jaar niet meer. De regels van dit klassement zullen dus binnenkort wel een aanpassing krijgen.

Belleze_Esta_TheClassifica della combattività
Een combinatieklassement met een mix van berg-, tussensprint- en finishpunten. Dagwinnaars verdienen een geldprijs van €300.-. Voor de leider geen lapjestrui helaas: de winnaar van dit klassement blijkt in praktijk immers ook altijd de winnaar van het bergklassement, en heeft dus al een trui. Wel is er de aansprekende titel van Super Combattivo. En €4.000.- euro voor wie ’t eindklassement wint.

Morgen op Hetiskoers deel II van Le Classifiche.

Martijn Sargentini

Martijn Sargentini (Amsterdam, 1976) werkt als planoloog in de regio Amsterdam aan fietsprojecten. Schreef artikelen voor o.a. Soigneur, De Muur en Fiets Magazine en neemt zo nu en dan het wielernieuws door op Radio1. Debuteert begin 2018 bij uitgeverij Spectrum met het boek 'Koersen over kasseien & kiezelstenen'.

Heeft meegewerkt aan / Favoriete wielerboeken:



Related Post

Geef een reactie