Ik woon en werk op een steenworp afstand van de finish van de Nijmeegse Vierdaagse. De voorbije week kon je mij al ’s morgens vroeg langs het parcours aantreffen. Klappend, juichend, roepend. En natuurlijk: mee rennend met de koplopers. Verkleed als verkeerslicht, condoom of Superman.
Ik vind de Vierdaagse dit jaar spannender dan de Tour.
Veel spannender. En dat is ernstig.
Ik ben zeker niet de enige die teleurgesteld is door het verloop van de Tour. Over de oorzaak van de allesvernietigende saaiheid wordt volop gespeculeerd. De een legt de ‘schuld’ bij de suprematie van de Sky-formatie. En vooral: bij haar computergestuurde manier van rijden. De ander wijst op het ontbreken van Alberto Contador en Andy Schleck, en de vele valpartijen (met blessures voor outsiders) in de eerste week. Er zijn ook positivo’s die het (langzaam) verdwijnen van doping en de hierdoor onvermijdelijke nivellering als oorzaak zien. Feit is dat niemand bergop echt het verschil kan maken.(Vergeet knecht Christopher.)
Zelf denk ik dat vooral de ASO, de Tourorganisatie dus, iets te verwijten valt. Het parcours is funest geweest. Veel te weinig aankomsten bergop, veel te veel tijdritkilometers.
Nu zelfs de oerconservatieve FIFA is gezwicht voor vernieuwing en doellijntechnologie toestaat, is het moment gekomen voor de ASO om bepaalde zaken eens kritisch tegen het licht te houden. Op een van de laatste dagen van de Tour, tijdens wederom een slaapverwekkende etappe, doe ik de ASO daarom een paar suggesties. Gratis en voor niets. Ik weet, ik heb makkelijk praten. Ik word niet gehinderd door het financieel-commerciële keurslijf en ‘de traditie’ waar Christian Prudhomme en zijn collega’s mee worstelen. Maar toch: misschien moet gewoon eens de knuppel in het hoenderhok.
De Tour moet op de schop, en snel ook.
Het moet wel leuk blijven.
1. Andere indeling
Stap eens af van de klassieke opzet van de Tour. Die is sinds jaar en dag in grote lijnen hetzelfde: eerst een weekje vlakke ritten (het sprintersfeestje), dan komen de Alpen of Pyreneeën, vervolgens een paar overgangsritten, dan volgt weer een passage door een gebergte, en tot slot op de laatste dag voor Parijs nog een stevige tijdrit. Slaapverwekkend. Hoe verfrissend zou het zijn om vanaf dag twee een paar bergritjes (mag ook best middengebergte zijn, hoor) ertussen te programmeren. Dat de favorieten meteen uit hun schulp moeten kruipen. En vervolgens proberen deze variatie vast te houden. Ik snap dat de ASO gebonden is aan de geografische eigenschappen van Frankrijk, maar toch. Met een beetje gepuzzel (en waarom niet: wat gereis), is ook in Frankrijk mogelijk wat de Giro en Vuelta al jaren boeiender maakt: strijd om het klassement vanaf dag een.
2. Geen tijdrit
Doe eens gek: waarom altijd een tijdrit? Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt in de bergen als er geen tijdritten zijn in een grote Ronde. Dan maken ineens veel meer renners kans op de gele trui in Parijs. Boeiend toch, als allround klassementsrenners (of: hardrijders) als Wiggins of Evans de strijd moeten opnemen in de bergen met klimmerstypes als Andy Schleck, Froome en waarom niet, onze Bauke of Robert? Give it a shot, zou ik zeggen.
3. Andere suggesties?
Er zijn vast nog meer suggesties mogelijk om de Tour weer leuk te maken. Denk aan kortere etappes, meer rustdagen, twee in plaats van drie weken koersen, iets doen met bonificaties of bepaalde ritten uitsluiten van het algemeen klassement. Suggesties: laat het horen! Kunnen we onze brief met aanbevelingen nog ruim voor oktober, de presentatie van het parcours voor 2013, naar Parijs sturen…
- Hersenschudding - 01/09/2022
- Lijst van dingen die ik de komende 15 jaar kan doen in de maand juli - 03/07/2021
- Echte mannen knuffelen - 01/07/2021
Mooie gedachtes Sander. Maar tijdrijden blijft een noodzakelijke Tour discipline. Wat ik weer terug wil zien is een heftige klimtijdrit. En niet eentje met een vlakke aanloop van 30km om daarna 8,6 km tegen 4,8% gem. te klimmen. Nee, hooguit 3km aanloop en dan 17km op z’n minst bergop, tegen 7% gemiddeld.
En waarom niet ipv een obligate proloog direct koersen in de Vogezen of Jura.
Of een 75km ploegentijdrit……….om mee te beginnen.
Beginnen in het middengebergte lijkt me een heel goed plan. Al heb je kans dat iedereen elkaar gaat zitten beloeren en er nog niks gebeurt. En verder:
1 Breng de bonificatieseconden terug, ook in bergetappes
2 Klimtijdrit!
3 ‘Moeilijke’ etappes (bv Strade Bianchi)
4 Aankomsten bergop ipv 40 km dalen na de laatste col
De Tour wordt volgend jaar sowieso spannender omdat renners als Andy Schleck en Alberto Contador weer meedoen die dan de strijd aan gaan met Froome en Tejay van Garderen. Evans wil ook nog een keer scoren, Nibali wil goed zijn dus met een mooi parcours zal er zeker meer strijd komen. Komt goed.
Een ding wordt misschien wel vergeten… Het zijn de renners die de koers maken… Dus: treintjes verbieden?? ;-)
Maar inderdaad de volgorde veranderen… Weekje bergen, weekje vlak en dan een weekje bergen… Moet je goed zijn aan het begin en die vorm 3 weken vasthouden.
Bonificatieseconden: misschien dat met boni’s op de streep de klassementsmannen meer op etappewinst gaan koersen.
Etappefinishes bergop: +1
Klimtijdrit: +1
En misschien is het iets om ploegen van acht renners te laten starten, minder mogelijkheden tot het controleren van de koers?
Starten in de bergen,
oortjes afschaffen,
meer aankomsten berg op,
1 klimtijdrit,
kleinere ploegen,
bonificatieseconden terug, MAAR willekeurig; dus men maakt pak-hem-beet een kilometer of 60 voor de meet bekend dat het een rit met bonificatieseconden is.
En wat mij betreft een extra regel voor de supersprints: niet sprinten = geen geld/geen punten
Ik weet niet welke etappe jij vanmiddag gekeken hebt, want deze was allesbehalve slaapverwekkend.
goed idee, beginnen met bergetappes. ben je gelijk af van dat gedring en geduw tijdens de eerste week. immers er hoeven er dan nog maar een paar voorin te zitten, dus veel minder valpartijen. ik stem ook voor de bonificatieseconden. maar een tijdrit moet zeker blijven. kleinere ploegen ben ik ook voor. 7 man is genoeg. en schaf die bolletjes trui maar af, dat is zo langzamerhand een lachertje geworden.
Niet alle tradities overboord gooien graag. Maar inderdaad vroeg in de ronde een lastige etappe. En vooral de mytische cols erin gooien. Op de tourmalet na deze door geen mytische col gezien…. Vind ik persoonlijk erg jammer. Bij de avondetappe vertelde Thomas de Gendt gisteren dat de stelvio 2500meter hoog is en dat dat dus heel anders koersen is, de cols in de tour zijn vergeleken met de stelvio gewoon niet zo hoog (en ze zijn er wel gewoon in Frankrijk). Maar laten we niet vergeten dat de renners de koers moeten maken. en dit is niet gebeurd, er bleek ook niemand in staat om team Sky aan te vallen…
Was er vorig jaar/twee jaar geleden niet een soort Parijs-Roubaix als etappe? Die was leuk om te zien, al leverde het wel veel lekke banden op geloof ik (en de neutralisatie van Cancellara).
Voor het algemeen klassement was het misschien niet spannend maar de etappes op zich waren wel spectaculair en spannend. Kortere etappes en aankomsten bergop of direct na de afdaling niet daarna nog een stuk vlak zijn een antwoord.
Overigens deden Contador en Andy vorig jaar wel mee en die was uitgezonderd de rit Galibier op vele malen saaier dan de tour van dit jaar.
2 tijdritten van maximaal 40 km, waarbij niet de geraliseerde tijdverschillen tellen, maar een bonificatiesysteem.
aankomsten bergop, en niet bergaf
begin eens gelijk in de bergen, en niet steeds die vlakke aanloop van een week
kleinere ploegen.
kleiner peloton.
watt meters verbieden.
proloog moet blijven.
Trekken aan dode paarden heeft weinig zin. Die Tour naar mei, uit de worldtour halen en de Giro naar de zomer verplaatsen. Is voor iedereen beter. De overschatting van deze koers gaan ten koste van veel mooiere wedstrijden.
Ik zou duis kiezen voor kleinere ploegen. 7 man is mooi. Verder is het eerder een klassement maken zeker een goed plan. En je hoeft geen gekke Girohellingen te hebben om toch interessante ritten te maken. Genoeg heuveltjes, smalle weggetjes etcetera in La France om leuke finales te maken.
INderdaad boni’s terug.
Verder moet de tour wel 3 weken blijven. Wat ze wél moeten doen is de Vuelta en Giro korter maken. 2 weken + slotweekend. 16 dagen koers, alleen maar spannning. Dan worden die ook interessanter voor alle klassementsmannen, waardoor ook de tour leuker wordt./ Want dan zullen ze vaker combi’s doen.
Als laatste tip: brerng een regelmatigheidsklassement erin. Zoals d epuntentrui, maar dan op plek. Dat zal in combinatie met spannedere etappes wel extra strijd opleveren.