- De Ronde van Lexmond | THE COMEBACK #6 - 25/04/2023
- The battle of the Amerongse Berg | THE COMEBACK #5 - 14/04/2023
- De Omloop van Schoonderlogt - 31/03/2023
‘Whosoever is delighted in solitude is either a wild beast or a god.’
Lange tijd was Abdoe kwijt. Hij wilde niet gevonden worden. Niet door schrijvers van een Nederlands wielerblogje, niet door gerenommeerde internationale wielerverslaggevers, door niemand. Hij wimpelde elke vorm van aandacht af en zonderde zich af in Italië en zijn heimat, Oezbekistan. Af en toe was er nog eens een nieuwsberichtje waaruit ik de hoop putte nog eens een glimp van de winnaar van de puntentrui in alledrie de grote ronden te zien. Zo bleek hij in 2011 tijdelijk adviseur te zijn bij Astana, waarover hij precies advies gaf is nooit echt duidelijk geworden. Abdoe was vervolgens terug in zijn schulp gekropen en hij vond het daar wel lekker.
Maar wat schetst mijn verbazing? Djamolidine Abdoujaparov is terug in de wielerwereld. Alive and kicking! Op zijn website staat tegenwoordig een contactpagina en ik ben deze week vriend met hem geworden op Facebook, waar hij sinds het einde van 2012 zeer actief ongrijpbare en schijnbaar willekeurige posts plaatst. Wat denk je van een foto van de oude meester met Johan Museeuw bij Gent-Wevelgem of een foto van een ijsjes-etende Abdoe met een bobo/fan. Ik heb zijn Facebook-pagina nu al zo’n 15 keer volledig geanalyseerd en heb ontdekt waar dit charmeoffensief vandaan komt: een eigen team.
Achter de schermen is mijn vriend namelijk bezig met het opzetten van het heus wielerteam, het project heeft de fenomenale naam: ‘Djamolidine Abdoujaparov UCI World Tour cycling team project’. In een lelijke online brochure (voor Abdoe geen pracht en praal) van 28 pagina’s zijn de eerste 6 pagina’s gereserveerd voor de successen van Abdoe zelf. Op pagina zeven treffen we de waarden van het nog casino online op te richten team aan: Passion, Honesty & Integrity, Respect, Team Work en Transparancy. Daarna worden de voordelen voor de sponsors uitgelicht (‘You will be on tv’) en krijgen we indrukwekkende grafieken en cijfers te zien waaruit blijkt dat Abdoe mikt op een budget van elf miljoen euro per jaar. Vervolgens heeft Abdoe het budget verdeeld, maar zodanig dat geen enkele investeerder hiervan onder de indruk zal zijn: 50% salaris, 33% uitrusting, 7% marketing en 10% overige kosten.
Als je het zo bekijkt is het project gedoemd om te mislukken en voor sommigen zelfs lachwekkend, maar ik ben blij dat er voor het eerst sinds 1997 weer positief nieuws is over Abdoe. Op iedere recente foto op Facebook staat Djamolidine (ik mag sinds we Facebook vrienden zijn tutoyeren) met een brede glimlach. Eigenlijk ken ik hem zo niet, maar dat deden we al die jaren ook al niet. De ongrijpbare man is bereikbaar geworden en blijkt stiekem een verschrikkelijk vriendelijke man. Voor mij reden genoeg om hem zijn wielerteam te gunnen. Vergeet Blanco en Vacansoleil, als ik nu geld zou mogen investeren in een wielerteam zou ik mijn elf miljoen aan Abdoe geven. De kracht zit hem in de simpele opzet. Geen ingewikkelde investeringsplannen, maar gewoon gewoon een team dat hard gaat fietsen met Abdoe als patron achter het stuur van de volgwagen. Mark Cavendish is niet blij met zijn sprinttrein bij Omega Pharma-QuickStep, dus dat lijkt me een goede eerste aankoop. Daarna volgt de rest van vanzelf!.Welke miljonair waagt een gokje en stopt een klein deel van zijn vermogen in Abdoe en zijn droom?
Grappig dat Abdoe in zijn brochure Cancellara gebruikt als sjabloon waarop het sponsorlogo is te plakken…
Op die dikke dijen past meer advertentieruimte :-)
:-)
Geweldig nieuws; ben meteen facebook-vriend met hem geworden!
Hulde voor de analyse! Wat mij betreft blijft hij onbereikbaar en mythisch dus zal hem niet toevoegen als FB-vriend ; )
PS: Wie schetst mijn verbazing (excusez)