Paniek! De Tour Down Under is al begonnen, er zijn allerlei nieuwe teams en welke shirts moet je nu uit je hoofd leren voordat over een paar weken de Omloop begint? Stop met hyperventileren, want de shirtjes van 2017 zijn zo conservatief als de reacties op Mijn Gevecht van Thomas Dekker. Je kent ze al of leert ze zo kennen.

De nieuwe teams hebben zich netjes gevoegd naar de trend van saai en zakelijk. De oude teams hebben een minimale aanpassing gedaan. De shirts zijn derhalve niet alleen conservatief maar ook nog eens net zo voorspelbaar als een veldrit waar ofwel Mathieu van der Poel of Wout van Aert ontbreekt.

Team Sky (Castelli)
Ja jongens en meisjes van de Rapha-fanclub, ik zie jullie wel met je sokken van 50 euro, maar dat maakt dus helemaal niet uit hè, dat Rapha verdween bij team Sky. Nou vooruit, Castelli is ook geen budgetmerk, alsof je een Lamborghini inruilt voor een Ferrari. Maar ze hebben toch een sterk alternatief ontworpen voor het klassieke Sky-shirt. De lange horizontale banen zijn ingeruild voor subtiele streepjes. Dat kleedt iets minder af. Froome lijkt nu van normaal postuur en Stannard een vrolijke Engelse bierhooligan, maar het is wederom een shirt waar (helaas te veel) wielertoeristen graag wat geld voor neerleggen.

https://twitter.com/TeamSky/status/794267923447742471

Bora Hansgrohe (Craft)
Er kan maar één ploeg de meest onopvallende trui dragen en de winnaar dit jaar heet Bora Hansgrohe. Het is zwart met wit en lijkt een mix te zijn tussen het oude Quickstep-shirt en het shirt van Bora vorig jaar. Maar misschien is het zwart gekozen zodat de vier witte kampioenstruien in het team beter opvallen. Dat zijn gelijk ook juweeltjes: Majka (Polen), Mendes (Portugal), Sagan z’n broer (Slowakije) en de grote man zelf in de regenboogtrui.

BMC (Assos)
Toen Cadel Evans in 1812 voor BMC de Tour won, reed hij in hetzelfde shirt als waarin ze nu nog rijden. Het mag dus een kleine revolutie heten dat er een verandering is opgetreden. Sponsor Tag Heuer heeft een plekje op de mouwen verworven met een schildje. Greg van Avermaet draagt daar een gouden bandje onder.

Team Dimension Data
Het shirt van Dimension Data was vorig jaar net zo saai als de naam van de hoofdsponsor. Het enige grappige was dat het leek alsof de renners met een hartslagmeter boven hun shirt reden, verder was het vooral een triest verschil met de ooit zo frivole Qhubeka-shirts. In 2017 heeft team Cavendish het beter gedaan. Het zwart en groen doet misschien wat aan de oude Orica-stijl denken, maar de algehele vormgeving maakt het een duidelijke stap voorwaarts.

Trek Segrafredo (Sportful)
Wat wit was wordt rood…. O, u verwacht nog meer? Nee, dit is echt het enige wat er is veranderd bij Trek Segrafredo. Ze hebben natuurlijk nu Contador en Degenkolb, zelfs good old Koen de Kort rijdt voor het team, maar in de shirts is er enkel van kleur gewisseld. En tsja, wat prima was, blijft zo. De streepjesbroek is wat overdreven.

Katusha
Een van de veelbesproken transfers van dit jaar is de overstap van haardopingsponsor Alpecin naar het Russische Katusha. Maar ja, dat is rood op rood, in het tricot is het dus weer ‘zoek de tien verschillen‘ in vergelijking met vorig jaar. Het mag dus geen enkele moeite kosten om Matvey Mamykin te ontdekken in het peloton. Wel even opletten dat der Panzerwagen dit jaar rood geschilderd is.

AG2R (GSG)
De vormgever van de AG2R-shirts heeft er sinds 2010 ieder jaar zeker een uur voor nodig om het shirt aan te passen. Dan moet de naam van de fietssponsor worden aangepast en misschien nog een andere sponsornaam worden veranderd en hoppetee, klaar is François.

Team Astana (Giordana)
De haai is weggezwommen naar het Midden-Oosten, de Specialized is ingeruild voor de Argon18, de Boom is terug naar Nederland en het Astaanse blauw is gebleven. De broek is dit jaar in traditioneel zwart, gelijkmatig overlopend in het blauw (als mijn dochter iets te enthousiast in haar luier poept en het boven het randje eruit loopt, ziet haar romper er ook zo uit).

https://www.instagram.com/p/BO5CYgaAOnG/?taken-by=proteamastana

FDJ (Alé)
FDJ heeft het geheime wapen tegen wieltjesplakkers gevonden: een witte broek. Daar wil namelijk niemand tegenaan kijken, zeker niet op hete, zweterige dagen, wanneer het door gaat schijnen. Dat worden veel solo-ontsnappingen voor de Fransen dit jaar.

Cannondale-Drapac (POC)
Wat past eigenlijk beter bij felgroen, blauw of rood? Hoezo past er niks bij felgroen? Cannondale doet het lekker toch met hun door een prijswinnende darter geïnspireerde outfit. En wie beweert dat deze kleding te uitbundig is, kan op weerwoord rekenen van de altijd conservatief geklede teambaas Jonathan Vaughters.

Movistar (Endura)
Omdat iedereen bij een meanderende, groene rivier in een donkerblauw landschap gelijk denkt aan Movistar heeft de Spaanse ploeg besloten dat dit er niet meer in blokletters onder gezet hoeft te worden. De samenstelling van de ploeg is ook al hetzelfde, dus als je iemand zijn Movistarshirt recht ziet trekken voordat hij juichend over de finish komt, weet je gelijk dat Valverde weer iets wint.

Bahrain Merida (Sportful)
Leuk, een nieuw team. Bahrein kocht Nibali op en heeft hem nu in een rood met blauw shirt gehesen. Aan de commentatoren om het rood van Trek, Lotto Soudal en Katusha te onderscheiden van Bahrain Merida. Opvallend detail is de versiering op de buik. De één ziet er de plattegrond van Almere-Buiten in, de ander een tribal tattoo die je enkele jaren vooral zag op de onderrug van een bepaald type vrouw.

Orica Scott (Giordana)
Als een van de weinige teams heeft Orica het tricot compleet veranderd. In de nieuwe vormgeving rijden de Australiërs in een donkerblauw shirt dat ergens aan doet denken. Zo kreeg Esteban Chaves in de Tour Down Under al bidons aangereikt van verwarde Movistar-knechten. Goddank hoeft Mart Smeets geen renners meer te identificeren via een klein schermpje.

Quick-Step (Vermarc)
One year in blue heet de documentaire die er over Quick-Step is gemaakt. En dat terwijl de ploeg van Boonen en Kittel er vorig jaar toch behoorlijk blauwzwart uitzag. Dat is dit jaar veranderd in blauw met een witte mouw. Dat lijkt veel op de kleurcombinatie van tien jaar geleden. En laat dat nu net de periode zijn waarin Boonen die ene kasseienklassieker won, met een vijfde winst in deze wedstrijd wil hij dit jaar zijn carrière afsluiten. In de hoop dat het shirt geluk brengt.

Team UAE Abu Dhabi
Wat nou België, Italië, Frankrijk en Nederland, tegenwoordig vind je wielerlanden gewoon aan de Perzische Golf. Naast Bahrein is ook de Verenigde Arabische Emiraten dit jaar vertegenwoordigd in de WorldTour. Het is wel even afwachten of deze voortzetting van Lampre Merida veel in te brengen heeft met Meintjes, Niemiec, Modolo en Marcato. Op het shirt de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten en de skyline (?) van Abu Dhabi. Eigenlijk typisch een procontinental shirt.

Lotto – Jumbo (Shimano)
Aan de lottoballetjes is niks veranderd op het shirt van Lotto – Jumbo. Het tricot zelf is wel degelijk getransformeerd. Geen witte schouders meer, maar zwart. Het is alleen een nadeel voor renners met blokschouders, en daar heeft het team er met Robert Gesink en Steven Kruijswijk er twee van. Die worden door het zwart nog wat geaccentueerd.

Lotto Soudal (Vermarc)
Bij Lotto Soudal lezen ze dit blog altijd zeer aandachtig. Na ons eerdere gejuich over het shirt peinsden de Belgen er dan ook niet over om grote veranderingen door te voeren. Dat scheelt ons weer boze brieven richting Marc Sergeant. De rug heeft wat kleine veranderingen ondergaan, maar niks dat de waardering voor een klassiek shirt omlaag haalt. Vanuit de helikopter zal het lastig blijven om Katusha, Cofidis en Bahrain van Lotto Soudal te onderscheiden.

Team Sunweb (Exteondo)
De ploeg Dumoulin (ja dan moeten ze maar niet telkens zo’n nietszeggende naam kiezen) heeft de kleuren omgedraaid. Zwart werd wit. Al zijn ze goddank niet in de val van FDJ gestapt en blijft de broek wel zwart. Het nieuwe shirt is helaas geen verbetering ten opzichte van vorig jaar. Vanuit de lucht lijken ze net een bewegend zebrapad.

Buiten de WorldTour
Fijn in het wielrennen is dat sommige dingen niet veranderen. Zo houdt Virenque vol dat hij nooit doping gebruikte, gelooft Michel Wuyts ieder jaar weer in winst bij iedere wedstrijd waar Tom Boonen aan meedoet, plakt Rebellin er nog een jaartje aan, plaatst Pozzato iedere dag twintig selfies online en blijft er op shirts van de vier Italiaanse continentale ploegen geen leeg stukje over door alle sponsornamen. Kijk maar naar Nippo – Vini Fantini, Bardiani, Wilier Triestina en Androni Giocattoli, samen goed voor 847 sponsors.

Opvallend is het roze van het Colombiaanse Manzano Postobon. En wie rijdt daarin? Het Is Koers-lieveling Jetse Bol!

https://twitter.com/TeamManzana/status/811740789340598272

Verder is er weinig veranderd bij de continentale teams. De knokploeg van Nacer Bouhanni, Cofidis, blijft vasthouden aan het eeuwenoude rode shirt. En Direct Energie verandert niks aan het lelijke shirt met de gele cirkel op borst en helm.

Bij het Nederlandse Team Roompot blijft Oranje boven.

Leuke nieuwkomer is het Ierse Aqua Blue Sport met een grote, gouden omgekeerde V op buik en rug.

https://www.instagram.com/p/BNokv4KA1oz/?taken-by=aqua.blue.sport

Alex van der Hulst