Na enkele jaren in het amateurpeloton en verscheidene keren de Marmotte te hebben gereden was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Bikegear.cc The Ride vervulde dat verlangen. Afgelopen september reed ik eerst The Ride Ardennes. Een warmlopertje voor het grotere werk in 2018, wanneer ik me ga wagen aan The Ride. Acht dagen, acht landen en een onuitspreekbaar aantal hoogtemeters. Via deze weg hou ik jullie op de hoogte van mijn voorbereiding. Vandaag introduceer ik mijn fiets die meegaat naar de Dolomieten en bespreek ik mijn trainingsvoortgang.

De afgelopen weken moest de trainingsintensiteit stukje bij beetje omhoog om in topvorm aan de start van Bikegear.cc The Ride te staan. In juni is het zover. Dan begint mijn avontuur aan de voet van de Stelvio in Italië. Die Italiaanse reus zal ook het decor zijn van het eerste wedstrijdsegment van The Ride 2018. In elke van de acht etappes staat een segment centraal waarin je tijd wordt bijgehouden. Op basis van die segmenten wordt een prestigieus klassement bijgehouden. Een extra motivatie om in een goede vorm aan de start te komen.

Het is algemeen bekend dat gesoigneerd op de fiets zitten je moraal verhoogt. Dat kun je op verschillende manieren bereiken. Je benen scheren, mooie fietskleding of een goed gepoetste fiets. In mijn geval kreeg ik afgelopen maand een dikke moraalboost door de fiets waarmee ik dit grote avontuur aan ga. Mensen die me kennen weten dat een woordgrap niet achterwege kan blijven. De fiets speelt de afgelopen weken een grote ‘factor’ bij mijn motivatie om op de fiets te stappen.

Je raadt het al. Ik ga de Bikegear.cc The Ride 2018 aanvatten met een lichtblauwe Factor in de kleuren van AG2R. In het fietscafé Pedaleur de Flandres, dat momenteel nog in aanbouw is, kon ik mijn nieuwe liefde ophalen. Hartje Gent bruiste op dat moment van de wielrenners die de Ronde van Vlaanderen de volgende dag op het programma hadden staan. Ik rij echter terug naar Nederland om zo snel mogelijk kilometers te kunnen maken. De Factor, afgemonteerd met Dura ace/Ultegra DI2 componenten en Black inc cockpit en wielen, is een ware lust voor het oog.

Na inspanning volgt ontspanning

Later zal ik meer vertellen over de fiets die ik meeneem naar Italië. Nu een verdere update over mijn trainingsvoortgang. Op Zwift heb ik binnenshuis lekker kilometers en hoogtemeters kunnen maken. Op Kinomap heb ik daardoor de Stelvio al eens kunnen verkennen. Ik weet dus een klein beetje wat me te wachten staat in juni, maar in ‘real life’ zal het altijd anders zijn. Met het mooie weer van de afgelopen weken heb ik ook het echte asfalt opgezocht en merk ik dat de vorm steeds beter wordt. Afgelopen weekend kon ik mezelf eens goed testen tijdens de toerversie van Luik-Bastenaken-Luik. Op de flanken van de Saint Nicolas en La Redoute steeg mijn hartslag naar 191. Na een tocht van 158km en ruim 2600 hoogtemeters had ik een gemiddelde etappe van The Ride 2018 gesimuleerd en ik was niet naar de klote. Sterker nog, de volgende dag was ik heel goed hersteld van mijn inspanningen. Een generale wil ik het nog niet noemen, want The Ride start pas (of al) over zes weken, maar het gevoel is goed en smaakt naar meer. Nu is het noodzaak deze lijn door te trekken en de vorm aan te scherpen.

Schrijf je hier in voor Bikegear.cc The Ride en/of The Ride Dolomites!
Bikegear.cc The Ride: 10 t/m 17 juni 2018 – € 1.345 – Van de Stelvio naar de Cauberg in acht etappes
The Ride Dolomites: 16 t/m 21 september 2018 – € 1.325 – zesdaagse Giro door de Dolomieten

In de volgende blog ga ik verder in op de laatste weken in voorbereiding op The Ride 2018 en de lichtblauwe Factor die meereist richting Noord-Italie.

Lees vorige blog: Virtueel voorbereiden

Aftellen geblazen
Bikegear.cc The Ride 2018
0
0
0
0
Dagen
0
0
U
0
0
Min
0
0
Sec
Brend van der Horst
Twitter: