Cannondale-Drapac had hem al klaar staan: een gele fiets voor Rigoberto Uran. Het zou een subtiele knipoog naar de wielerhistorie geweest zijn wanneer Cannondale weer eens een gele fiets kon presenteren aan de drager van het geel. Het was tenslotte een gele Cannondale waarop Mario Cipollini de show stal toen hij 4 dagen de gele trui droeg, twintig jaar geleden alweer. En niet alleen zijn fiets, een CAAD 4, had dezelfde kleur als de leiderstrui, tijdens die Tour de France van 1997. Alles wat hij maar droeg was zo geel als een kanarie. Behalve zijn rood-groene koersschoenen dan. Het was een noviteit, waarmee de sprintende showpik de toen geldende regels bewust overtrad en onmiskenbaar een trend zette. Helaas voor Rigoberto kon hij zich dit jaar niet in de rij trendvolgers voegen. Dichter dan 27 tellen kwam hij tijdens de afgelopen ronde van Frankrijk niet bij het geel. Uiteindelijk verloor Uran op 54 seconden de Tour van Chris Froome.

Gelukkig mochten wij van Cannondale hun SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra Di2 testen. Want het zou toch zonde zijn wanneer zo’n geel frame gedoemd zou zijn tot een ongebruikt bestaan in de materiaalwagen van een ProTourploeg. En geel was de fiets, die fietsmaat F. en ik op onze tour meenamen. Fluorescerend geel zelfs. Cipollini zou er gelijk op willen springen, desnoods in zijn opvallende adamskostuum. Felgele elementen zijn, als bij een vuursalamander, gecombineerd met zwart. Een kleurencombinatie die zich in de natuur ruimschoots bewezen heeft in het afschrikken van tegenstanders. Het geel-zwarte frame is verder in opvallend rood gemerkt met de letters en het embleem van Cannondale. Subtiele zwarte striping achter de balhoofdbuis geeft de fiets naast een opvallende look ook een snelle uitstraling.

Foto: Henri Santing

Wat ook gelijk in het oog sprong zijn de hydraulische schijfremmen waarmee de fiets is uitgerust. De remschijf voor heeft een diameter van 160 mm. Achter is er één van 140 mm geplaatst. De schijfremmen maken de fiets slechts 130 gram zwaarder dan het model met de traditionele velgremmen. De 35 mm hoge HollowGram full carbon wielen maken de fiets af. De wielen zijn disc-specifiek: de remrand kon weggelaten worden waardoor je mooie slanke aerodynamische velgen overhoudt. Eventueel kunnen ze tubeless gemaakt worden. Steekassen zorgen voor nog meer stijfheid. 28mm banden bieden extra grip en comfort. Cannondale’s eigen HollowGram SI crankset met de bekende stervormige vormgeving van de geïntegreerde OPI spider kettingbladen (52-36) vormt ook op dit model een prachtig detail. En als we toch over details spreken; in de stuurnok is een houder voor de Garmin geïntegreerd. Handig.

We testten de SuperSix eerst tijdens onze wekelijkse trainingsrondjes in Drenthe, de Kop van Overijssel en op de hellingen van de Sallandse heuvelrug. Daarna sleepten we de fiets door de Kanaaltunnel naar Wales waar we deelnamen aan de Dragon Devil, die met z’n 305 km de langste variant van de Dragon Ride is (hier lees je daar meer over). Tenslotte reden we het gele racemonster naar Norg om te ervaren wat ie zou doen op de gravelstroken van de KNWU Dutch Fondo Slag om Norg. Een cyclosportive van 135 kilometer waarvan de laatste 35 kilometer echt koers waren. Tijdens de autorit richting Norg deelden we onze rijervaringen met de SuperSix nadat we eerst afgemeten onze ambitie voor de Slag om Norg naar elkaar hadden uitgesproken: “jodium of podium”.

“Comfortabel”, noemde fietsmaat F. als eerste. “Ik heb eigenlijk nooit rugklachten gehad, ook niet tijdens die ultralange Dragon Devil”. “Soepel”, noemde ik. Ik had nog niet eerder met een elektronische schakelgroep gereden en was na het schakelen met de Shimano Ultegra Di2-groep gelijk verkocht. Het voelde als die keer dat je in de auto voor het eerst met stuurbekrachtiging reed of wanneer je een veel te stomp scheermesje vervangt door een vlijmscherp nieuw exemplaar: gladjes, soepel en heel precies. “Wendbaar en daardoor vanaf het begin vertrouwd”, aldus fietsmaat F. “Schijfremmen!”, riepen we in koor. We riepen in herinnering hoe hard we afdaalden van de lekker lopende hellingen van de Dragon Devil zoals de Rhigos of de Blwch. Maar ook hoe scherp we de bochten aan durfden te snijden van steile heuvels als de Devil’s Elbow waarvan de wegen zwart en giftig als een adder naar beneden kronkelden. Ze lagen er nat bij, maar we namen de bochten alsof ze droog waren, vertrouwend op de direct en krachtig remmende schijfremmen. “Ik vind wel dat die schijfremmen soms teveel als een gillende keukenmeid piepen”, mompelde ik toch wat kritisch.

Foto: Henri Santing

De door ons ervaren wendbaarheid en het opvallend goede gedrag in de bochten heeft volgens Cannondale te maken met de verticale flexibiliteit van het frame. Die is in dit ontwerp toegenomen door het gebruik van de Speed Save achter- en voorvork. Door het wat taps (tapered) toelopen van de achtervork heeft deze 15% meer doorbuiging dan het vorige model. Het nieuwe model voorvork wint 21% aan flexibiliteit, en heeft desondanks toch 6% meer zijdelingse stijfheid en is 30 gram lichter dan zijn voorganger. Door de toegenomen verticale flexibiliteit zouden volgens de fietsfabrikant uit Connecticut de wielen beter de ondergrond moeten volgen. Wat zorgt voor een nog beter en strakker stuurwerk, meer tractie en meer comfort. Door de Save zadelpen, die een kleinere diameter heeft, neemt het comfort nog verder toe.

Een fiets om een koers mee te winnen, zou je denken. Zeker wanneer je ook nog in ogenschouw neemt dat de SuperSix extra stijf is door een breder bottom bracket, een herziene lay-up van de carbolvezels en de Delta zitbuis die richting de bottom bracket ovaal en steeds wijder uitloopt.
Als vuursalamanders schoten we dan ook over de mooie gravelstroken van de Slag om Norg. We glipten behendig langs de diepe kuilen die vol regenwater stonden en slipten snel door de krappe bochten vol modder en grind.
Maar toen gleed een onvast sturende onverlaat ons sprookje onderuit. Geen podium. Fietsmaat F. kreeg DNF achter zijn naam staan en werd zo van z’n fluorescerend gele fiets in een busje met dito kleur, blauwe zwaailichten en jodium geschoven. In de uitslag vond ik mezelf in de middenmoot terug. Kleurloos. Een fiets als deze onwaardig.

Geheel op eigen kracht pakte de Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra Di2 wel een prijs. In de Fiets van het Jaar-verkiezing van de RAI Vereniging en consumentenblad FIETS won het gele racemonster de award voor ‘Racefiets van het jaar 2017’. De mix van een allround racer die zich bewezen heeft, de snel schakelende Shimano Di2 en de schijfremmen gaven volgens de zevenkoppige jury de SuperSix net de voorsprong om in dit veld als eerste te eindigen.

Bort Hartog

Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra Di2

€ 4999,00
8.5

Kleur (door de ogen van Mooi Mario bekeken)

9.0/10

Comfort

8.0/10

Wendbaarheid en stuurgedrag

8.5/10

Stijfheid

8.0/10

Remvermogen

9.0/10

Pros

  • Schijfremmen
  • Soepel schakelen met Shimano Di2
  • Kleur (als je een showpikkie bent)
  • Zijwaartse flexibiliteit
  • Stijfheid

Cons

  • Piepende schijfremmen
  • Uiterst dun stuurlint
  • Kleur (als je van matzwart houdt)