Medeblogger Bas van Eijk schreef in Help, hoe kom ik van mijn vakantiegeld af? al hoe dat zit met de dikke-buikenfietsclub. Je mag er in een etalageruit dan wel uitzien als het fietsende broertje van Piet Schrijvers, dat wil niet zeggen dat je niet gesoigneerd op de fiets hoeft te zitten. Mooie spullen zijn eh… mooi!
Alleen fietsers boven de 50 of types die van verwaandheid al bijna van hun fiets vallen rijden nog zonder valhelm. Idioten. Wij van Het is Koers! dragen altijd een potje op onze kokosnoot. Zo’n helm moet er uiteraard strak uitzien, lekker zitten en bij voorkeur licht zijn. De AGU Tesero (adviesprijs € 79,95) weegt maar 199 gram en voelt bij eerste aanraking al twee keer zo licht als mijn ‘vorige’ helm. De binnenkant van de helm is heel stabiel (dat heb ik met andere helmen wel anders meegemaakt, met bungelende klittenbandjes) en volledig in hoogte instelbaar. De buitenkant is stevig. Er is genoeg ventilatie (zelfs op heel benauwde dagen geen kokende kop gehad) en de helm is desondanks dicht genoeg om geen last te hebben van binnenvliegende insecten die je haar (of het gebrek daaraan) teisteren. Het instellen van de binnenmaat werkt met een draaischijf (een dial) en is uiterst simpel. Een ander pluspunt is het riempje: uiteraard is dat vast te klikken onder je kin; om te voorkomen dat je als fietser last hebt van de scherpe puntjes van de sluiting, is er een huls van soepel stof, die je over de sluiting kunt schuiven. De ultieme test van een helm is uiteraard een fikse valpartij, maar gelukkig heb ik die niet hoeven meemaken.
In 2013 verscheen de Garmin Edge 810, een smart fietscomputer annex navigatiesysteem met bluetooth. Via de Garmin Connect-app op je mobieltje kun je gegevens direct uitwisselen. Zo kun je thuisblijvers op de hoogte houden van je eh… whereabouts; zij kunnen je live volgen terwijl je op de fiets zit. Ik testte de uitgebreide versie, met cadans- en hartslagmeter. De installatie van de Garmin Edge 810 is eenvoudig en zelfs voor iemand met twee linkerhanden als ikzelf goed te doen. Oké, ik geef toe: ik heb hulp gehad. Met de basisfuncties van de 810 is niets mis. Snelheid, cadans, hartslag, hoogtemeters, calorieën, al die zaken worden perfect geregistreerd en zijn gemakkelijk in te lezen in Garmins eigen Garmin Connect-systeem of, niet onbelangrijk, Strava. De GPS-functie werkt zonder haperen en legt alles nauwkeurig vast. De functie om je fietstocht live te delen met familie of vrienden is grappig, al heb ik er niet zo heel vaak gebruik van gemaakt (onder andere om snel leeglopen van mijn smartphonebatterij te voorkomen).
Een zwak punt van de Garmin Edge 810 is echter het gebruiksgemak. Het touchscreen op zichzelf werkt goed, alleen lijkt de bediening van het apparaat afgekeken van Nokia-telefoons uit 2005. Gelukkig is dat geen onoverkomelijk punt, al wens je Garmin wel een paar interactiedesigners toe die zijn opgeleid bij pakweg Apple.
Zelf routes maken en die rijden is een ander probleempunt. Dat heeft alles te maken met de beschikbare software daarvoor. Die is allesbehalve intuïtief en de leercurve is daardoor steiler dan de Monte Zoncolan. Het is mij gedurende mijn testperiode niet één keer gelukt om ‘even snel’ een route te ontwerpen en die vervolgens foutloos te fietsen. Is de Garmin Edge 810 daarmee een waardeloos apparaat? Zeker niet. Als fietscomputer-plus voldoet hij uitstekend en wil ik hem niet missen. Als fietsnavigatiesysteem lijkt het alsof we pas bij de eerste of tweede generatie zijn beland; als dat zo is, is het een kwestie van tijd voor de échte topapparaten op de markt verschijnen.
HetisKoers.nl is een non-profit website. Bovenstaande producten zijn door de producenten of distributeurs kosteloos ter beschikking gesteld in ruil voor aandacht op deze website. De centen die ik bespaar gaan in een roze spaarvarken dat op onze woonkamerkast staat. Mocht er een fietsfabrikant zo gek zijn mij een toffe fiets aan te bieden, dan ga ik daar graag kritiekloos op rijden en vertel ik al mijn vrienden dat merk X zo tof is.
Met dank aan:
Ik snap het wel maar ik zit er totaal niet op te wachten. Heb geen zin om bij elke post af te vragen welke belangen er op de achtergrond spelen. Daarvoor heb ik aan de koers genoeg :)
Oh ja als jullie in geldnood zitten dan is het Belkintientje misschien wat voor jullie? Ik zal zeker meedoen. (Mits er positief over mij geschreven wordt.)
AGU en mooie spullen, gesoigneerd??? Kom nou toch!
Prima spul maar echt niet iets om in zo’n rubriek te zetten
Zelfs als mij geheel gratis een Merida, een Trek of een Giant ter beschikking zou worden gesteld, zou ik nog vriendelijk bedanken. Kwestie van principes.
Aan de geloofwaardigheid van hetiskoers.nl wordt afbreuk gedaan zo.Jammer.
Gewoon doen. Voor niets gaat de zon op! En als het uiteindelijk goede reviews oplevert is er niks mis mee.
Stop met reclame rommel op deze tot nu toe mooie site! Het internet biedt genoeg info voor wie fietsspullen wil aanschaffen. Hier wil ik verhalen over de koers van toen en nu lezen…en niets anders!!!! :)
Pfff. Het ‘anti-strijkstokbeleid’ van Hetiskoers.nl
Nou, weer voldoende azijnpissers hier. Pff. Leon/Bas. I stel het zeer op prijs dat jullie de moeite doen om te vertellen welke spullen jullie zelf goed bevallen. Ik ben zelf met een aantal vrienden redelijk technisch onderlegd (we werken bij het allergrootste computer bedrijf ter wereld) en we zijn altijd in de weer met gadget, noviteiten etc. Bas gaf al een positief verhaal over de Mio en jij kwam met de 810. We hebben zo’n beetje dezelfde ervaring: Apparaat is prima, software is gewoon (*k. Dat zou voor mij de reden zijn om serieus naar de Mio te kijken.
Voor het maken van routes en het uploaden naar de Garmin is de oplossing simpel en gratis: http://www.strava.com/routes/new Hiermee maak je heel simpel en snel een route en kun je deze ook direct weer op je Garmin plaatsen. Vraag me af hoe dat gaat met een Mio trouwens.
In ieder geval. Wij vonden het stuk van Bas en Leon erg leuk en lezenswaardig!
Frank Noort
Niet doen. Dit gewoon niet doen. Zet dan gewoon sponsors naast de berichten. Dit doet echt afbreuk aan de zeer goede content.
De goodwill die jullie in de loop der tijd hebben opgebouwd gooi je met een paar posts over de balk.
Bedenk goed waar jullie mee bezig zijn. Niemand vind reclame erg, we weten allemaal dat het nodig is om te overleven. Maar plaats reclame ook gewoon als reclame en niet als advertorials. Dit is je lezer in de maling nemen en bedriegen.
Begrijp me goed. Ik type dit met de beste bedoelingen voor deze site en ik hoop echt dat jullie iets met deze reactie doen intern en ook de reacties boven mij. Wij zijn bezorgd als trouwe lezers.
Stel je valt van verwaandheid van de fiets. In plaats van een valhelm dragen deed je echter ooit aan judo en het eerste wat je daar leerde was; valbreken. Het groeide uit tot een reflex, dus rollen in plaats van op arrogante hersens vallen!
Natuurlijk draagt elke smart-ace van beneden de vijftig een helm. Het is zoiets als het oranje juichpak waar iedere rechtgeaarde fan in rond dartelt nu iedereen het doet. Maar zou een helm helpen om je polsen, sleutelbenen, ribben of knieën heel te houden? Heeft AGU daar ook wellicht een oplossing voor? En wil Leon Geuyen dat in zijn volgende hagenpreek als enige waarheid aanprijzen tussen de inmiddels uitgebloeide meidoornstruiken?
Wielersport, gevaarlijke sport want voor je het weet kraam je onzin uit.
Joep Scholten
Ik broed op mijn volgende hagenpreek. Stay tuned! :)