Een wielerploeg, zeker een nieuwe, wordt in januari of februari veelal met de nodige bombarie voorgesteld. Soms met een feestje en op z’n minst met een persconferentie waarbij alle renners zich in hun nieuwe outfit laten zien. Ploegleider en renners spreken de verwachting uit dat ze goed gaan presteren in klassiekers en Tour de France en er worden handtekeningen, petjes en ander reclameprullaria uitgedeeld.

Mooi, leuk en logisch maar in sommige gevallen gaat het na enkele maanden mis. En niet per se omdat kopman A hopeloos uit vorm is en ver weg is van top-3 klasseringen. Soms blijkt de hoofdsponsor toch wat minder te besteden dan beloofd.

In 1975 is er Alsaver, een fabrikant van pillen die het effect van alcoholgebruik teniet zouden doen. Handig als je na wat teveel pintjes moet blazen. Het bedrijf gaat in zee met markante Nederlandse ploegleider Ton Vissers en van de renners wordt veracht dat ze de pillen verkopen. Maar de reputatie van het wondermiddel gaat rap achteruit als zowel een tv-programma als de Nederlandse Warenautoriteit er zich mee bemoeit. Geen inkomsten meer voor de renners die nu bij Vissers om geld vragen. Dat is er niet en ook andere verplichtingen kan de ploegleider niet nakomen. Eind mei 1975 is het einde oefening voor de ploeg. Renners verkassen naar andere ploegen of stoppen.

Postorderbedrijf Le Groupement is begin 1995 nieuw als Franse sponsor en wil, valt te lezen in Wieler Revue, het liefst door tot 2000. Jean-Paul van Poppel zegt in hetzelfde artikel dat het allemaal ‘dik in orde‘ is bij de ploeg waar ook wereldkampioen Luc Leblanc onder contract staat. Op het programma staat onder andere de Tour maar financiële problemen bij het bedrijf zorgen ervoor dat de salarissen en contributie aan de wielerbond niet kunnen worden betaald. Vlak voor de Tour trekt de sponsor de stekker er uit. Van Poppel rijdt nog wat criteriums maar zet aan het eind van het seizoen ook een punt aan zijn eigen actieve carrière.

En dan is er COAST, dat in 2003 al een paar jaar bestaat maar dat jaar groot uitpakt met het aantrekken van Tourpretendent Jan Ullrich en zijn manager Rudy Pevenage. Net als bij Alsaver en Le Groupement ontstaan er bij de sponsor financiële problemen. Anders dan bij die twee ploegen, is er voor COAST – voor de rest van het seizoen – een doorstart. Materiaalsponsor Bianchi neemt het roer over en onder die naam neemt het team deel aan de Tour. Ullrich wordt tweede.

Jos van Nierop
Laatste berichten van Jos van Nierop (alles zien)