De film Trainspotting veranderde mijn kijk op het leven. Er werd weinig in gekoerst helaas. Het ging ook weinig over treinen. De film liet mij door zijn combinatie van verbeelding en keiharde realiteit nadenken over waar ik stond in het vrije Amsterdam van de jaren ’90, De keiharde realiteit van de koers in 2020 betekent echter corona en commercie. En juist daardoor is Trainspotting dé koerstrend van 2020.

Het begon in Nice in het openingsweekend van de Tour de France. Voor de etappe was er La Course. De vrouwen en de eerste etappe van de mannen eindigden op een lokaal circuit. Tijdens La Course ging in mijn kleine niche van koers- en treinnerds de temperatuur omhoog. Wat toevallig, een lokale stoptrein die precies langs de rensters reed. Wat zullen die passagiers genoten hebben! In de volgende ronde bleek echter dat het geen toeval was. De stoptrein was er weer. En ook bij de mannen was hij er telkens weer. Het was een manier om in tijden van Corona de vips een mooi alternatief te bieden. De commercie had het toeval geregisseerd.

De Italianen deden er een schepje bovenop. 100 kilometer onder Rimini, aan de Adriatische rivièra showden de Ferrovie dello Stato hun nieuwste materiaal. In Nederland gaat deze trein rijden als de ICNG, de Intercity Nieuwe Generatie. Maar lang voordat wij met onze fiets erin naar Maastricht deze ICNG kunnen pakken, genoten Italiaanse VIPs met een Martini al van de koers in de verse coupés. Tientallen kilometers volgden ze de koers. De trein gleed soepeltjes langs de trainingsrondjes van Pantani.

Uiteraard waren we nu benieuwd wat de Vuelta voor ons in petto had. Een nieuwe voorstadstrein in Madrid? Een Nieuw model AVE, de Spaanse hogesnelheidslijn? Ons koers-treinhart ging alleen al van de gedachte harder kloppen. Maar het Vlaamse najaar zette ons weer met beide benen op de grond. Eerst was er een traditionele spoorwegovergang stop in Vlaanderens mooiste. De coureurs moesten de Hoogmis even onderbreken. Het had minder gevolgen dan een paar jaar geleden in Parijs-Roubaix, maar toch. Gelukkig won Van der Poel, zodat we dit snel vergaten.

De Driedaagse De Panne is de laatste jaren al zoveel verbouwd, dat zelfs een fanatieke Vlaamse koersvolger moeite zal hebben het bij te houden. In het kader van dé trend van het jaar hoopten we dat de het nieuwe traject van Brugge naar de Panne langs de Kusttram zou lopen. De Kusttram is immers de langste tramlijn ter wereld. Het moment om de Vlaamse toeristische sector, toch ook hard geraakt door corona, even in het zonnetje te zetten. De tram loopt immers langs hele Vlaamse kust, en past prima binnen het parcours. De Vlaamse vip zou zo ideaal bediend kunnen worden: urenlang koers vanuit een Hermelijn-tram.

Helaas. Het was lang wachten om de tram te zien. Yves Lampaert ging er vandoor in de regen. Daar was het spoor van de Kusttram dan toch. Zou het? Zou De Lijn de finale benutten voor een koerstram? Maar nee. De tram kwam in beeld, op 3,2 kilometer van de finish. Hij reed de andere kant op. België had deze trend definitief gemist.


Schrijf je in op onze nieuwsbrief!



Of doneer! (*verantwoording)

Naam*

E-mailadres*

Bericht

Bedrag €*



Latest posts by Rick Lindeman (see all)