HET IS KOERS!

Review Fumpa mini pomp – weg met pompen of patronen

Het gebeurt altijd op het verkeerde moment en fietsers hebben en een grote hekel aan: lekrijden. Mag een gadget de pijn verzachten zodat je snel weer op je fiets zit om je rondje af te maken? Wat mij betreft wel, en zo dacht Fumpa er ook over. Ik test een Fumpa minipomp waarmee je drie banden kunt oppompen om vervolgens het apparaat thuis weer op te laden. Je leest het goed, we gaan een pomp opladen met stroom om vervolgens banden te vullen met lucht.

Lek rijden – pompen of patronen

Wat doe jij onderweg als je lek rijdt? Ga je traditioneel op een bankje je band plakken? Of heb je een reserveband bij je en ben je snel weer op weg? Waar je niet aan ontkomt is het oppompen van je binnenband. Ik gebruik zelf een kleine pomp, maar het is uiteraard veel sneller om patronen te gebruiken. Bovendien is het met een pomp maar de vraag of je wel de gewenste druk in je banden pompt.

Ik ben dus nog van die ouderwetse pomp in mijn achterzakje, maar heb tijdens tochtjes als we snel verder moesten ook wel eens patronen van vrienden gebruikt. Dat werkt velen malen vlotter dan honderd keer het pompje op en neer halen.

Nu ben ik niet vies van gadgets en zo liep ik het merk Fumpa tegen het lijf. Zij hebben een tweetal pompen op de markt en zijn officieel partner van Team Sunweb. De eerste pomp is een grote, voorzien van display waarop je nauwkeurig de druk in de band kunt aflezen. Met deze grotere variant lukt het om tot acht banden op te pompen. Handig voor volgwagens tijdens trainingen bijvoorbeeld. De tweede pomp – de mini – is een stuk kleiner en daarom een handzamer alternatief dat je kunt meenemen in je fietstasje of in je achterzakje.

Fumpa pomp – het innovatieve alternatief

Fumpa stuurde mij de Fumpa minipomp die je eenvoudig mee kunt nemen op je fiets, net als een handpomp of patronen. Ik wilde weten wat het gewicht is, of het apparaatje makkelijk in je fietstasje past en hoeveel banden je er daadwerkelijk mee kunt oppompen.

Op mijn keukenweegschaal zie ik 181 gram staan voor het apparaatje. Dat is 87 gram meer dan mijn eigen pompje, wat ik acceptabel vind voor het gemak. Vergelijk ik dit met een setje patronen en CO2-pomp, dan is het verschil nog iets groter.

De mini-Fumpa past samen met een reserveband gemakkelijk in mijn fietstasje. De bandenlichters passen er in mijn geval dan niet meer in helaas, maar die stop ik in mijn achterzakje waar eerst mijn pompje zat. De ruimte die je beschikbaar hebt verschilt per fietstasje natuurlijk, want ook daarin heb je veel soorten en maten. Het apparaatje is alleen geschikt voor verschillende ventielen.

Pomp aan de stroom – lucht opladen

Voordat je de pomp kunt gebruiken moet je hem eerst opladen. Het proces duurt iets meer dan een uur voordat het rode lampje dooft zodat je weet dat hij vol is. In de verpakking vind je een standaard micro-USB-oplaadkabel waarmee je de pomp met de stekker van je telefoon kunt opladen. Op een enkele lading kun je drie banden oppompen tot 8 bar, zo valt te lezen in de beschrijving. Het lampje is tevens het knopje om de Fumpa in te schakelen, zie foto met pijl verderop in dit artikel.

Wat je eigenlijk meeneemt op de fiets om je banden op te pompen is een portable minicompressor. Zoals je bij de fietsenmaker snel je banden kunt oppompen, zo werkt de Fumpa ook. Alleen veel compacter.

Hopen op lekrijden – mooi niet

Een vreemd gevoel, maar met zo’n coole gadget in je fietstasje hoop je stiekem op lekrijden. De praktijk moet uitwijzen of het apparaatje echt zo makkelijk werkt en of ik mijn band er hard mee kan oppompen. Hard is voor iedereen anders, maar doorgaans vul ik mijn banden tot 90 PSI, iets meer dan 6 bar. Tijdens de testperiode rijd ik niet lek gelukkig, maar aan de andere kant jammer. Testen is uiteraard vrij simpel door mijn beide banden leeg te laten lopen. Dat doe ik dan ook veilig thuis.

Platte banden in de zon – Fumpa aan het werk

Ontspannen en op het gemak draai ik beide banden van mijn racefiets leeg op een zonnige middag in de tuin. Benieuwd waar de mini-Fumpa toe in staat is zet ik de pomp op het ventiel. Zorg ervoor dat hij stevig op het ventiel zit zodat er geen lucht verloren gaat. Wat dat betreft werkt het net als een normale pomp, maar in dit geval wil je zeker weten dat er geen lucht verloren gaat. Leeg is leeg; en dan heb ik het over de pomp, niet de band.

Naast het gedeelte waar de pomp over het ventiel schuift, vind je een klein doorzichtig knopje. Om je band op te pompen druk je het knopje in waarna je een piepje hoort. Schrik niet, want na een paar seconden begint het apparaat onder luid kabaal te pompen. Dat proces neemt 50 seconden in beslag; je kunt het zelf afbreken door weer op het knopje te drukken.

Tijdens mijn test kreeg ik mijn achterband tot 5 bar gevuld in die 50 seconden. Dit had te maken met de manier waarop ik de pomp had aangesloten, nogmaals: let daar dus goed op. Bij de voorband deed ik het wel goed en bereikte de band precies 6 bar tijdens het pompen wat voor mij dus voldoende is. Wil je de band nog harder hebben, dan zet je de pomp er nog even op voor wat extra druk.

De derde band – heet

Na twee banden heb ik volgens mij simpele berekening 11 bar gebruikt van het volume van de pomp. Wellicht iets te simpel, omdat bij de eerste band wat lucht verloren is gegaan, maar er moet dus nog ruim voldoende over zijn voor een extra band. De racefiets terug in de schuur, nu is de gravelbike aan de beurt. Deze banden hebben een groter volume, maar ze hoeven niet zo hard. Mijn gravelbike zit qua druk ongeveer tussen de 2,5 en 3,5 bar, afhankelijk van het terrein.

De 42-millimeterband van mijn gravelmonster zet ik ook plat om de pomp aan een laatste test te onderwerpen. Ik merk direct, en daar waarschuwt Fumpa ook voor, dat de pomp flink heet geworden is. Na de eerste band viel dit wel mee, maar de tweede band naar 6 bar brengt de pomp op stoom. Pas op als je de pomp terug wil stoppen in je achterzakje na twee of meer keer oppompen.

De knop druk ik weer in en de gravelband begint zich te vullen. Al gauw merk ik dat dit vlot gaat en besluit ik om de pomp niet 50 seconden te laten blazen. Na een seconde of 25 haal ik de Fumpa eraf en controleer met mijn gewone voetpomp de druk. Netjes afgevuld met 3 bar zoals hij ook in de schuur stond.

Iets om rekening mee te houden als je een MTB of gravelband wil vullen. Dit gaat meer op gevoel omdat je geen display hebt zoals bij de grote Fumpa waarop je kunt lezen hoeveel bar er in je band zit. Dat heb je met de Fumpa-mini voor race uiteraard ook niet, maar als mijn raceband gevuld is tot 6 bar na 50 seconden kan ik daar prima mee leven.

Conclusie

Balen dat je een keer niet lek rijdt, een vreemde gewaarwording moet ik eerlijk bekennen. Toch heb ik de pomp goed kunnen testen en ben ik enthousiast over de Fumpa minipomp.

Het lukte mij gemakkelijk om drie banden op te pompen tot een voor mij acceptabele druk. Denk je na 50 seconden dat je band nog wel iets harder kan, zet de pomp er gerust nog even op. Pompen gaat zeer eenvoudig, maar let er wel op dat je de Fumpa goed aansluit. Pas ook op voor je handen want de pomp wordt, nadat je twee banden snel achter elkaar heb opgepompt, best heet.

De Fumpa mini kost 119,50 euro en dat is wel wat je mag verwachten voor zo’n gadget in je achterzak. In vergelijking kost een set van tien CO2-patronen ongeveer 16 euro, tel je daar nog de CO2-pomp bij, dan kom je al gauw op het dubbele. Een blik op het assortiment van minipompen leert mij dat zo’n pompje ongeveer hetzelfde kost. Een klein pompje heb je voor zo’n 30 euro. In verhouding is de Fumpa mini best aan de prijs, maar we hebben het hier over een stukje techniek, ontwikkeling, een oplaadbare batterij en een niet-alledaags apparaat.

De pomp is niet waterbestendig, dat komt door de elektronica en omdat het oplaadpunt niet afgedekt is. Ik vind het een nadeel omdat je ook met regenachtig weer op de fiets zit. Je kunt dit simpel oplossen door het apparaatje in een waterdicht zakje te doen, maar echt ideaal vind ik het niet.

Ondanks de prijs en het nadeel van waterbestendigheid ben ik positief over de Fumpa mini. De pomp werkt simpel en doet het precies zoals geadverteerd wordt. Ik laat vanaf nu mijn gewone pomp thuis en hoef ook nooit meer patronen te kopen. De mini-Fumpa gaat standaard met mij mee op pad, zowel op de gravelbike als de racefiets. Heb je zelf na het lezen van deze review  interesse in zo’n toffe gadget, neem dan eens een kijkje op de site van speqinnovations.

Mobiele versie afsluiten