Scherp, betrouwbaar en accuraat
Het begon me meer en meer te irriteren: Het net iets te kleine scherm van mijn Garmin Edge 820 en een batterijduur die, zo leek het, per fietsrit minder werd. Het voorzichtige oriënteren op een ander navigatiesysteem was net begonnen toen ik in contact kwam met Hammerhead. Een Amerikaans bedrijf dat net hun nieuwe paradepaardje had gelanceerd: de Karoo2.

Via de socials was ik al nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden en prestaties van de Karoo. Zou dit relatief onbekende merk het op kunnen nemen tegen grote spelers als Wahoo en Garmin? Wat ik zag aan mogelijkheden en looks maakte me in ieder geval enthousiast. Toen de kans zich voordeed om de Karoo2 te testen, greep ik deze met beide handen aan. Een impressie van dit fantastische toestel.

De Karoo2, te koop vanaf maart 2020, is de opvolger van de Karoo, het model waar Hammerhead de markt mee instapte. Was het eerste model nog vrij groot en vierkant, de Karoo2 is qua afmeting vergelijkbaar met een Wahoo ROAM of een Garmin 1030. Het model draait op Android, is gebruiksvriendelijk (als een soort telefoon) en heeft werkelijk een fantastisch helder scherm. Maar daarover later meer.

   

Mount
Het ‘unboxen’ van de Karoo2 vind ik al een feestje. Ik houd wel van fietsspul dat fancy ingepakt is. Het geeft je op voorhand al het gevoel dat je iets speciaals in handen hebt. In het doosje zit naast de Karoo2 een mount om het toestel op je stuur te bevestigen. De mount ziet er degelijk uit en bevestigen gaat makkelijk: De Karoo2 wordt in een soort pizzapunt geschoven tot er een klik volgt. Tijdens het fietsen zit het toestel stevig vast. Ontkoppelen gaat door een kleine draai naar links tot je twee klikken hoort.

De Karoo2 kan ook op een ‘Garmin-mount’ gezet worden door eerst een adapter te bevestigen. Ik vind dat best handig, omdat ik op mijn racefiets een ‘hide my bell-mount’ heb. De Karoo2 bevestig ik met de adapter zo op deze mount en zit dan ook stevig vast. Nadeel hiervan vind ik wel dat op een kasseienstrook of klinkerweg kleine trillingen hoorbaar zijn tussen de mount en de Karoo2. Niet storend en het toestel zit echt wel vast, maar ik heb een allergie voor alles wat piept of kraakt tijdens het fietsen.

Instellen van de Karoo
Tijdens het unboxen bedenk ik waar ik specifiek op ga letten tijdens het testen. Natuurlijk staat navigatie bovenaan, maar ook gebruiksgemak, afleesbaarheid van het scherm en mogelijk te personaliseren instellingen vind ik belangrijk. Ik rijd niet met een wattagemeter of elektronisch schakelen, dus daar kan geen oordeel over geven. Het zijn echter wel opties die in te stellen zijn op de Karoo.

Het gebruiksklaar maken van de Karoo gaat simpel: Maak verbinding met een wifi-netwerk en doorloop de aangegeven stappen. Inderdaad net alsof je een telefoon installeert. Naam invoeren, gegevens toevoegen en kaarten downloaden. Kom je er even niet uit dan biedt de website van Hammerhead uitkomst met tutorials die elke stap in beeld brengen. Een kind kan de was doen. Lukt zelfs dan iets nog niet of heb je nog een vraag dan is er een supportdesk die snel reageert op vragen die je stelt.

Dashboard
Hammerhead werkt met een dashboard op hun website waarop je ritten geregistreerd worden. Via dit dashboard kun je ritten uploaden, de koppeling maken met derde partijen als Strava of Komoot en routes importeren. De informatie van gereden ritten vind ik heel minimaal: Een kaart van de gereden rit, de afstand en je gemiddelde snelheid. Pas bij de koppeling met een derde partij als Strava of Komoot komt extra informatie als hartslag, wattage en weersomstandigheden pas naar voren. En je hebt altijd internet nodig. Dit vind ik meteen het grootste nadeel aan de Karoo2. Ik mis bij Hammerhead een app op mijn telefoon waar ik routes kan uploaden, mijn data kan instellen en informatie kan aflezen. Garmin heeft de connect-app, Wahoo de fitness-app en ik zou dat bij Hammerhead ook graag zien. Eigenlijk had ik dat vooraf verwacht. Voor een bedrijf dat aangeeft dat ze een next-level cyclingcomputer ontwikkelen vind ik een online dashboard wat magertjes. Deze tekortkoming neem ik echter op de koop toe, want: Wat een toestel!

Gebruik
In de afgelopen periode heb ik de Karoo2 veelvuldig getest onder zeer uiteenlopende omstandigheden: Ik heb ‘m gebruikt tijdens mijn race- en mountainbikerondjes in de achtertuin, tijdens mijn vakantie in de bergen van Italië en vorige week tijdens de Green Divide graveltocht met Maarten om inspiratie op te doen voor de volgende podcast van Het is Koers.

De prestaties van de Karoo2 vind ik werkelijk ongeëvenaard. Het meest in het oog springend vind ik het beeldscherm. Zo helder en scherp heb ik het nog niet vaak gezien. Als je een route rijdt hoef je slechts zelf te trappen en de gele pijl op het scherm te volgen. Navigatie werkt sowieso erg prettig: snel, scherp en nauwkeurig. Tijdens het fietsen van de Green Divide afgelopen week zat de Wahoo van Maarten er nog wel eens naast (net naast het pad), terwijl de Karoo2 de route perfect aangaf. Ook bij het per ongeluk van de route afwijken wordt er snel een alternatieve route berekend die zo snel mogelijk weer aansluit op de bestaande route. Uiteraard is ook omkeren, terugfietsen en de juiste afslag pakken mogelijk. Ook dan werkt de Karoo snel.

   

Karoo biedt turn-by-turn navigatie. Dit gebeurt visueel en middels piepjes. Op je scherm zie je de afstand tot de volgende afslag staan. Ook hoor je een piepgeluid om te waarschuwen dat er een afslag komt. Dit piepgeluid komt ook naar voren op het moment dat je aangevinkt hebt dat je meldingen op je telefoon krijgt of wanneer er een Strava live-segment start. Dit zijn beide opties die mogelijk zijn. Het is maar net wat je zelf prettig vindt tijdens het fietsen.

Gegevensvelden
De gegevensvelden zijn naar eigen smaak in te stellen. Standaard staan er een aantal profielen in als ‘got hills’, ‘indoor trainen’ en ‘just sensors’. Je kunt echter ook je eigen profiel aanmaken en alle datavelden naar eigen wens vullen. Het pairen met een cadanssensor, een snelheidsmeter en mijn hartslagband werkt snel, goed en makkelijk. Door de Karoo2 ben ik sowieso weer gaan rijden met een hartslagband.

Klimmen en dalen
Tijdens het fietsen in Italië – ik stond op een camping aan het Lago Maggiore – stond de beklimming van de Mottarone op de planning. Via de app van Komoot had ik op de avond ervoor de route van de camping naar de top gemaakt en het gpx-bestand geëxporteerd naar het dashboard van Hammerhead.

Aangezien de wifi op de camping een drama was, was ik genoodzaakt om naar de receptie te lopen om daar via de wifi verbinding te maken tussen de Karoo2 en mijn online dashboard. Dan is een app toch best handig. Dit probleem kan ondervangen worden door een prepaid-simkaart in de Karoo te stoppen, waardoor je altijd beschikking hebt over een 4G netwerk.

Op het moment dat de Karoo een klim ‘herkent’ verschijnt het profiel van de beklimming in beeld, compleet met de afstand tot de top en de percentages die je nog voor de kiezen krijgt. Omdat het scherm zo helder is laat dit gegevenscherm niets tot de verbeelding over. Je weet gewoon wat je krijgt. Dit kan zowel motiverend als demotiverend werken. Het is maar net of je bidon altijd half vol of half leeg is.

Ik merkte dat ik tijdens het dalen al snel begon te vertrouwen op mijn fietsnavigatie. Omdat deze zo scherp en accuraat is zie je hoe een (haarspeld)bocht loopt en of je dus wel of niet hoeft te remmen. Natuurlijk moet je op blijven letten en bedacht blijven op ander verkeer, maar het geeft wel een extra vertrouwd gevoel. Een nadeel vind ik wel weer dat, stel dat het mis gaat, er geen instelling is die een val detecteert en eventueel een noodsignaal uitzendt.

Zoals gezegd; vorige week fietste ik met Maarten de Green Divide. Een graveltocht van 300 kilometer, startend in Naarden-Bussum en met centrum Zwolle als eindpunt. Twee lange dagen in het zadel. Ook tijdens deze tweedaagse was ik zeer positief over de Karoo: Snel, helder scherm, nauwkeurig en altijd bereik. Ook onder een dik bladerdak was de gps-ontvangst perfect. De batterij was na dag 1 (165 kilometer, 7 uur onderweg) nog 20 % en moest ’s avonds even opgeladen worden. Ikzelf trouwens ook.

Custom Color Kit
Wie de socials van Hammerhead volgt zal ongetwijfeld de Custom Color Kit gezien hebben: Zes verschillende kleuren om de look van je Karoo2 een compleet andere uitstraling te geven: Zwart, wit, rood, blauw, groen of oranje. Elke kit wordt geleverd met een beschrijving en een klein schroevendraaiertje om het frontje van je Karoo2 te veranderen. Nodig? Nee, niet echt. Leuke optie? Absoluut!

  

Kosten
Een Karoo2 kost €399. Natuurlijk is dat een flink bedrag, maar in vergelijking met de topmodellen van Garmin of Wahoo is dat een prima prijs. Voor deze vierhonderd euro krijg je het toestel, de bijbehorende mount en een quarter turn mounting adapter. Je Karoo2 is dan volledig zwart. Een fancy kleurtje kan ook: Een Custom Color Kit kost je €39.

Conclusie
Om kort te gaan: Wat een fantastisch apparaat! De belangrijkste reden om met de Karoo2 te gaan fietsen? Het heldere en perfect afleesbare scherm. De Karoo2 doet gewoon wat ‘ie moet doen: Je stelt een route in en de Hammerhead navigeert je feilloos van begin tot eind. Scherp, betrouwbaar en accuraat. Precies wat ik verwacht van een navigatietoestel. De look en feel zijn goed voor elkaar en ook de bediening van het apparaat werkt uitstekend. Ik denk dat Hammerhead met de Karoo2 zich meer dan serieus kan meten met de grote namen als Garmin en Wahoo. Wil Hammerhead deze concurrentiestrijd helemaal aangaan dan moeten ze een app ontwikkelen om gegevens tussen de Karoo en je telefoon uit te wisselen. Dit is voor mij echter geen dealbreaker. Het fantastische scherm, de duidelijke navigatie en het te personaliseren overzichtsscherm doen deze minpunten verbleken. Voor mij is er op dit moment geen fijnere fietscomputer.

Pro’s:

  • Beeldscherm
  • Nauwkeurige navigatie
  • Snelle re-routing
  • Gebruikersgemak

Conts:

  • Ontbreken van een app
  • Geen valdetectie / ongevaldetectie
  • Dashboard vrij beperkt qua data-overzicht

 


Schrijf je in op onze nieuwsbrief!



Of doneer! (*verantwoording)

Bedrag