De fiets en zijn baasje – update 2014!

By |dinsdag 14 januari 2014|

Zeg me wat u fietst en ik zeg u wie u bent. Wat opgaat voor boeken en auto’s, gaat ook op voor fietsen. Weten we immers niet genoeg als we iemand op een Orbea, Cervélo of Wilier zien rijden? Alle vooroordelen op een hoopje. En laat het vooral niet na om hieronder uw eigen oordeel te geven.

Koga Miyata
De Kogarijder eet de aardappelen zonder jus. Een fiets zonder opsmuk, een rijder zonder opsmuk. Zelfs al denkt de buitenwereld dat deze oerNederlandse fiets uit Japan komt, de Kogarijder zal niet eens in het verweer komen. Het credo luidt immers: een fiets is een fiets.

Cervélo
De haat is groot, vooral van de Italië-adepten, voor Cervélo. Te koel, te zakelijk, te modern. Er zit geen romantiek in de Cervélo, en dat ze dan ook nog eens prima fietsen afleveren, zorgt bij sommige fietsliefhebbers voor rode vlekken in de nek. Fietsnijd.

Giant
De polderfiets. Te vaak komt de naam overeen met de berijder. Als je er nu eens tien kilo aftraint, hoef je ook geen fiets van 6,5 kg te kopen. Dat de Nederlandse fabriek in Lelystad staat, zegt meer dan genoeg. De Vinexwoning onder de fietsen.

Bianchi
Eigenlijk volstaat één woord om de Bianchi te omschrijven: vrouwenfiets. Als volwassen vent ga je toch niet op een azuurblauwe fiets zitten? Dan kun je ook wel instappers aanschaffen, met enkelsokken.

Trek
Waarom zou je een Toyota kopen? Omdat ie niet teleurstelt, nooit kapot gaat en je altijd brengt waar je wezen moet. Dat geldt ook voor een Trek. Saai misschien, maar de betrouwbaarheid spat uit iedere naaf.

Colnago
Natte haren, zonnebankbruin en het kraagje van de polo omhoog, dat is het imago van de Colnagoberijder. Meer met imago bezig dan met fietsen. Colnago blinkt als de glimlach van Berlusconi.

Cube en Stevens
Je kunt er inmiddels een fortuin aan uitgeven en toch blijft Cube dat Duitse budgetmerk. Daarnaast hebben de mountainbikes nog steeds de prioriteit bij de Oosterburen. Wie kan het dan nog laten om bij een Cuberijder te denken: zuunige kniepert. Voor landgenoot Stevens geldt precies hetzelfde.

Specialized
Specialized is inmiddels de benchmark onder de fietsen. Je kunt een betere of een mindere fiets hebben, maar Specialized is de graadmeter. Goed vertegenwoordigd in het peloton, in het voorjaar van 2012 werden zo ongeveer alle koersen op een Specialized gewonnen dankzij sponsordeals met Astana, Quickstep en Saxo. De sprintkarretjes van Specialized zien er prachtig uit, maar zijn wel onbetaalbaar.

Rose/Red Bull
Postorderbedrijf voor fietsen, die je ook nog eens zelf in elkaar moet knutselen, of je moet even naar Bocholt willen rijden om er eentje in Biketown uit te zoeken. Er zijn Nederlandse fietsenmakers bekend die de Rosebezitters richting grens jagen als ze zo’n Ikeafiets in de zaak krijgen.

Pinarello
De Pinarellosekte is in Nederland ook goed vertegenwoordigd. Bij heel wat mannen loopt het kwijl uit de mond als het Italiaanse raspaardje ter sprake komt. Je kunt een Pinarellorijder niet dieper krenken dan hem op een Batavus uit het wiel te rijden.

Sensa
Houd je moeder voor de gek. Een Italiaanse naam op het frame plakken en dan stiekem gewoon uit Almelo komen. Voor de dijk- en polderstoempers.

Ridley
Wat koopt u zoal van Belgische makelij? Bonbons en niet veel meer toch? Dan is het pure lef om een Belgische Ridleyfiets te kopen. Desondanks de leverancier van Lotto-Belisol, maar niet heel populair onder toerfietsers.

Wilier
Ook het peloton kent zijn dandy’s en die rijden bij voorkeur op een Wilier, tenzij ze een Pegoretti kunnen betalen. Soms zie je ze radeloos voor 20 meter onverharde weg staan, want er zal toch een krasje op het frame komen.

Orbea
De bezitter van een Orbea heeft een onweerstaanbare drang om op te vallen. Als het woord patserig op een merk van toepassing is, dan is het Orbea. De cabrio onder de fietsen.

BMC
Hoe aanstellerig, dat driehoekje in de bovenbuis bij het zadel. Ze hebben het zelfs een naam gegeven: de skeleton. Desondanks is het nog steeds niet de Nike Air onder de fietsen. BMC neigt zelfs naar de patserigheid van Orbea.

Batavus/Gazelle
Wat de Nederlandse voormalige grootheden nog aan racefietsen verkopen zijn instapmodellen. Zonde.

De Rosa
De frivole variant van de Willier met een mal hartje in het logo. Voor fietsers die plat gaan voor een zwoele naam en diverse kleurtjes op het frame. Komt overeen met bloesjes en jasjes met een bloemetjesvoering.

Cannondale
Google Cannondale en je krijgt mountainbikes op je scherm. Het plompe stuntimago wordt versterkt door freestyler Peter Sagan die veel kunstjes op zijn Cannondale kan. Rijdt in ieder geval prima op één wiel.

Eddy Merckx
Fietsneuroot Eddy Merckx wilde dat de fietsen met zijn naam ook de perfectie benaderden. Typisch een merk voor mensen die het merken als hun zadel 0,01 millimeter te hoog staat en terug naar huis fietsen als de stabiliteit in de bocht tegenvalt.

Felt
Wordt vaak uitgesproken als flets, vanwege het imago. Amerikaans karretje. Van oorsprong tijdritfiets en nog steeds een fiets om ongekende wattages op los te laten. Wat maar werd bewezen door Marcel Kittel die ondanks zijn enorme getrek en gesleur in sprints de fiets niet kapot kreeg.

Jan Janssen
Baalt u ook zo dat Batavus en Gazelle geen racefietsen meer maken? Gelukkig hebben we Jan Janssen nog, die past mooi achter op de camper als u op vakantie gaat naar Zuid-Frankrijk en ook de piepers van huis meeneemt.

Isaac
Wie het geld in de zak voelt branden en graag verkopers gelooft, die zeggen dat ze er zelf ook eentje hebben, loopt al snel met een Isaac uit de winkel. Net als dat ze op een zaterdag onvermoed een high end keuken kopen met draadloze ontbranders, thermische carbonwekkers en op afstand bedienbare kranen. Leuk, maar soms wil je gewoon een eitje bakken of een kasseistrook nemen. Met de carbonfetisj die Isaac heet, kun je het maar beter bij de geasfalteerde Limburgse heuvels houden. Isaac lijdt vooral nog onder een gebrek aan karakter, omdat het zo’n piepjong merk is.
 

* de schrijver van dit artikel is in het bezit van een Trek 1200 SL, de Mazda 323 onder de fietsen

 

Alex van der Hulst

Alex van der Hulst (1977) is freelance journalist. Hij schreef het boek Draag Nooit Een Gele Trui. Hij schreef eerder het boek We Do Music - 40 jaar Doornroosje en Jozzy, het Bipsboek. Is net als veel andere muziekliefhebbers een mislukt wielrenner. Veel verder dan twee jaar nieuwelingen bij RTC Groenewoud kwam het KNWU-lidmaatschap niet. Is toch stug blijven doorfietsen over de Nijmeegse stuwwal en sinds enkele jaren verliefd op de Ronde van Vlaanderen. Rijdt Eddy Merckx en heeft zijn bolletjes-t-shirt van Gert-Jan Theunisse uit 1989 nog steeds niet weg durven doen.


Favoriete wielerboeken:


Related Post

105 Comments

  1. Vincent 02/05/2011 at 12:44 - Reply

    Lekker polemische blog!
    Aangaande de Skeleton van BMC en de Nike Air vergelijking: weet iemand nog wat een Puma Disk was? Dat is dat aanstellerige driehoekje van BMC. Over 20 jaar weet niemand meer wat het was: een bedacht gimmick.

    (Ik rijd op een Koga GranRacer. Zonder jus, mooie aardappel)

    • JP 03/05/2011 at 07:20 - Reply

      Ik fiets op een aanstellerig driehoekje, maar heb het altijd bekeken als een ontwerp-dingetje. Benadrukt de industriele look, dacht ik altijd. Had ik het even mis! Denk dat ik hem nu maar verkoop, een trek aanschaf de rest van mn leven slijt als grijze muis (o nee, toch niet)

    • Tiemen 27/04/2012 at 11:04 - Reply

      O ja, die puma disk.
      Kijk een bij de duurdere modellen van sidi en companen en wat zien wij aldaar: de puma disk!
      Ouderwets wordt nieuwerwets
      O ja, ik ben ook in het bezit van esthetisch bmc (beton-, mortelcentrale) driehoekje, precies om die reden aangeschaft.

  2. Gast 02/05/2011 at 17:50 - Reply

    Maar Alex, je vergeet De Rosa! Help me uit m’n identiteitscrisis ;-)

  3. Danny 02/05/2011 at 19:09 - Reply

    Gelukkig fiets ik met een Chesini, een Dynatek of een EM…blijkbaar heeft het ‘ schrijverke’ hier nooit van gehoord …..

  4. Barry 03/05/2011 at 08:05 - Reply

    Je vergeet de Cannondale, ben nu toch benieuwd in welk hokje ik pas.

  5. Bas 06/05/2011 at 10:33 - Reply

    De Trek staat voor mij eerder gelijk aan de degelijkheid van een Audi dan aan die van een Toyota. Die worden namelijk nogal eens teruggeroepen, Audi’s nooit. De stijfheid van het frame past ook beter bij een Audi dan bij Toyota.

    En ik mis Cannondale inderdaad…

  6. Alex 06/05/2011 at 11:31 - Reply

    Bij de skeleton moest ik ook nog denken aan dat luchtpompje in een schoenflap, maar wist er de namen niet meer van. Wat betreft de ontbrekende merken, er zijn alleen in Italië al 500 merken. De Rosa vind ik ergens tussen Pinarello en Wilier inzitten en Cannondale is voor mij een typisch mountainbikemerk die ik steeds minder zie.

  7. JohanWesterlaken.com 06/05/2011 at 19:04 - Reply

    En bedankt.. Hier staan een Bianchi racefiets en een Stevens MTB in de schuur….

  8. Willem 06/05/2011 at 20:24 - Reply

    M’n eigen spul: Een klassieke LOOK met Mavic 631 cranks. Jalabert had er zo. De laatste echte renner. Frans ook. De XM onder de fietsen. Reed afgelopen weekend de Wanne af van de verkeerde kant met 70 aan het uur. Ik voelde niks van de klinkers en kapot asfalt. Comfortaaaaabel!
    De mountainbike is een Rocky Mountain Blizzard. De Landrover onder de fietsen. Oerdegelijk van staal. Wordt al 25 jaar gemaakt in nauwelijks gewijzigde vorm. Maar wel met modern spul er op en natuurlijk niks uit Japan.Als je wat rondfietst, zie je eigenlijk alleen maar Cube, Red Bull, Stevens, Focus en Canyon. De Red Bull is het ergst. Allemaal erg bekwame fietsen voor saaie mensen. De Hyundai, Kia en Opel Kadett onder de fietsen.

    Ja en dan de Pinarello. Het mag dan een fiets lijken voor de Italiaanse Alfa-mannetjes, vergeet niet dat de saaiste renner ooit, Indurain (de lange boekhouder uit Pamplona zei Smeets vijf lange juli’s lang) had er eentje.

    Andere fietsen kom ik nooit meer tegen eigenlijk.

  9. Dirk Jan Roeleven 14/05/2011 at 10:16 - Reply

    Mooi stuk, maar waar is de Cucchietti????

  10. Wouter van Leeuwen 18/05/2011 at 08:11 - Reply

    ik mis de chinese importbike

  11. Stoempensnotensterven 18/05/2011 at 09:04 - Reply

    Wat is er mis met een Phinny? 

    • Stylus 02/07/2013 at 13:31 - Reply

      Niks mis met een Phinny, veel renners die wedstrijden winnen van jong tot oud winnen wedstrijden op een Phinny.

  12. Kees-Jan 24/05/2011 at 06:48 - Reply

    En ik mis hier de Storck, fijne degelijke Duitse kwaliteit… niet spannend maar wel fijn :-)

  13. Sven 24/05/2011 at 07:59 - Reply

    Ik rij Wilier en herken mezelf volledig in de beschrijving! Voor die stukjes offroad heb ik altijd nog mijn Wilier OroPuro mtb! ;)

  14. Paul Schuijt 24/05/2011 at 10:10 - Reply

    Ik heb een scirrocco, wat maakt mij dat dan?

    • Jan 24/05/2011 at 10:32 - Reply

      Een Scirroccorijder? ;-)

    • Cyclisti 14/01/2014 at 16:15 - Reply

      Een uit de West Brabantse klei getrokken zuinig persoon. Scirocco is alles net niet.
      Maar ik val in het hokje Pina, Bianchi en Trek.

  15. Jasper 24/05/2011 at 14:17 - Reply

    Peugeot – Op de moderne neppers na, een dubieus merk van weleer. Veelal als campingfiets geëindigd. Bereider dezes velo kampt vaak met incompleet materiaal, niet uit te wisselen onderdelen en vergane glorie als Maillard hubs en Simplex derailleurs. Het is juist deze onaantastbare nonchalance (veelal ook met baquet onder de arm) die de fiets doet opvallen tussen alle eenheidsworst. Meeste eigenaren hebben naast hun dikwijls eerste fiets inmiddels al een modernere tegenhanger van onbeduidend merk, maar denken met weemoed terug aan hun eerste kennismaking met de wielersport. Sinds de legendarische PX10 is het ook nooit meer wat geworden.

  16. Colin Orij 24/05/2011 at 20:48 - Reply

    fo·cus de, het; m en o -sen brandpunt

    Focus, het middelpunt. Geconcentreerd Duits staaltje vakmanschap.
    Van origine een veldrij fiets maar z’n plek verdient op het asfalt.

    Vraag het aan Nederlands Kampioen Niki Terpstra (2010, Team Milram).
    http://www.8vanchaam.nl/images/2010/NikiTerpstra.jpg

  17. mark de jong 26/05/2011 at 17:48 - Reply

    En wat moet ik als Cannondale rijder hier nou van denken?

  18. Ajhesselink 30/05/2011 at 01:04 - Reply

    De Rosa?

    • Leon Geuyen 30/05/2011 at 06:29 - Reply

      Schitterende fiets. Maar dat lullig hartje in het logo ;)
      (Daar denkt medeblogger Martijn Hendriks weer heel anders over…)

  19. Alex 05/06/2011 at 21:01 - Reply

    Ik mis helaas wel de fiets onder fietsen de haibike! Of kent niemand deze fiets?

  20. Sjaak 22/06/2011 at 13:23 - Reply

    Ik mis in dit rijtje ook de Scott CR1. Topmerk en fiets. Zie je weinig, maar het zijn superfietsen.

    Voor alle verstandige mensen blijft Canyon eenvoudig de beste keuze. Niet alleen maken zij de beste frames ter wereld. De afmontage voor het geboden geld is werkelijk niet te overtreffen. Emotie of niet bij een merk, Gilbert laat eenvoudig zien hoe hard je op de Canyon Aeroad CF kunt. Prachtige en goede fiets.

  21. Bert 21/10/2011 at 20:24 - Reply

    Lees net dit prachtige stukje identificatieproza :) .
    Nou rij ik zelf op een stalen Faggin uit begin jaren ’80… opgeleukt met een modern Selle San Marco en BBB Compdynamic pedalen. Vraag me af hoe ik dan getypeerd zou moeten worden.
    Zal maar niet vermelden dat ik lonk naar een Sensa…

  22. Fred 26/04/2012 at 15:23 - Reply

    En Gios? (ik heb een echte) Ooit echt mooi en echt italiaans, nu verworden tot ziel-verkocht Japans Vinex fabrikaat ‘designed in Italy’.

    Alleen de echte dus voor de echte liefhebbert, de nieuwe generatie : zie Giant.

  23. Pieter Evelein 26/04/2012 at 16:19 - Reply

    Nog afgezien van het merk, de meeste fietsen zien er AFGRIJSELIJK uit. Naar mijn bescheiden mening. Spuitwerk waar je maag zich van omdraait. Daarom een Ridley Excalibur gekocht (prima fiets trouwens), want bij Ridley kun je je frame laten spuiten in de kleuren die jij mooi vindt. Wit met rode transfers werd de mijne. Een beauty waar ik moraal van krijg en geen 13-in-een-
    dozijn-fiets ook nog.

  24. herman chevrolet 26/04/2012 at 17:22 - Reply

    Zelf heb ik helemaal niets met al die merken, voor ons gewone stervelingen maakt het allemaal niet veel verschil. Zelf fiets ik met een GER. Wat is dat voor merk zult u nu zeggen. Wel, GER is een fietsenmaker uit Betondorp die zijn fietsen zelf maakt – een piepklein fietsenfabriekje dus. Een miniversie van RIH, dat is wellicht duidelijker. Nog nooit op zo’n goede fiets gereden. Perfect. Het leuke is dat hij hem assembleert naar je financiële mogelijkheden – pedalen, versnelling, remmen, zadel, etc. Op één voorwaarde natuurlijk: het moet wel allemaal topkwaliteit zijn. Rommel komt er bij hem niet in. Het is Campagnolo, of het is je fiets kopen bij een ander. Helaas weet ik niet welk fietskader hij gebruikt – volgens mij is het De Rosa. Met andere woorden: leve de vakman die met veel passie en vakmanschap perfect materiaal levert. Daar kan geen fabrieksmerk tegen op.

    • herman chevrolet 26/04/2012 at 17:24 - Reply

      Iets anders: als ik fiets heb uit een piepklein bedrijfje, dus zeer exclusief, ben ik dan niet de ultieme snob?

      • Leon Geuyen 27/04/2012 at 09:18 - Reply

        Ja. :)

    • Pieter Evelein 27/04/2012 at 15:26 - Reply

      Werkelijk, alleen maar Campagnolo? Last van oogkleppen? Heb zelf Campa Athena, maar duurdere groepen van Shimano zijn ook prima.

      • Piet 31/10/2013 at 13:05 - Reply

        Soms maken oogkleppen de wereld mooier

      • Ron 14/01/2014 at 21:13 - Reply

        Tuurlijk zijn de duurdere Shimano groepen prima. Maar wil je ermee gezien worden? En GER is totally cool.

    • Arnaud 18/11/2012 at 19:32 - Reply

      Ger is geweldig. Ik had geen budget voor zijn fietsen, daarom slechts een instapper Pinarello FP2 gekocht (jaja). maar wel bij Ger in onderhoud gehad. Al moest ik er vanuit de Spaarndammerbuurt voor om omrijden.

  25. Eric Buddelmeijer 26/04/2012 at 17:29 - Reply

    En dan hebben we natuurlijk nog Van Nicholas. Prachtig stijlvol gebouwd en strak van voorkomen. Maar ja, alles van titanium dus bereden door een conservatieve oude man die niet van verandering houdt. Een fiets voor de rest van het leven. Wel lekker comfortabel.

    Het klopt van geen kanten, maar het is wel het imago. De mijne is een Chinook.

    • Fred 14/01/2014 at 18:28 - Reply

      Ook ik heb een Chinook, top afgemonteerd. Heerlijke fiets. Ben 54, fiets al 35 jaar ( met wedstrijdervaring) en stem al vanaf m’n 18e op SP. Is dat conservatief?

      • Buddel 14/01/2014 at 18:37 - Reply

        Wat stemvoorkeur ermee te maken heeft, weet ik niet. De keuze voor titanium wordt wel als behoudend gezien. Ander woord voor behoudend is conservatief, lekker overdrijvend. We zijn toch het baasje aan het typeren? Dat doe ik ook, in de stijl van dit artikel

        • Fred 14/01/2014 at 18:50 - Reply

          Ik ga wel mee in je typering, maar ik zie titanium als een zeer duurzaam framemateriaal met een veel lagere carbon footprint als carbon zelf of aluminium. Dus in die zin behoudend en daarom een zeer progressieve keuze :). Algemeen associeren we conservatisme met een bepaald stemgedrag.

          • Martijn 05/09/2014 at 10:26

            Precies. En de SP zou ik eerder typeren als conservatief dan als progressief. Links zijn ze natuurlijk wel, maar ook behoudend. Groenlinks is een meer progressieve linkse partij.
            Dus dat je Titanium rijdt klinkt logisch. ;-)

  26. Harry 26/04/2012 at 22:37 - Reply

    Geinig stukje. Vooral de italianen vind ik goed neergezet. Cervelo vind ik toch echt de creme de la creme onder de racefietsen. De audi of porsche onder de fietsen als je het mij vraagt.
    Ik rijd zelf op de skoda onder de racefietsen, een Canyon.
    Of zijn er lezers met andere associaties bij dit merk?

    • ralph 27/04/2012 at 10:04 - Reply

      @Harry.

      Ik vind het geen recht om Canyon als een Skoda te betitelen. Misschien qua prijs, maar qua kwaliteit is het een Volkswagen/ Audi. Al jarenlang maakt dit Duitse merk de beste frames en biedt de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb de laatste jaren geen één fietsmerk zoveel tests zien winnen. Bovendien is het een A-merk wat keihard zijn plek claimt in de Worldtour. Dit seizoen bij Katusha (vorig seazoen bij Lotte-Omega). Canyon is relatief nieuw onder de fietsmerken en biedt rationeel gezien het meeste voor een tourfietser.

      • Robert 09/01/2014 at 23:31 - Reply

        @Ralph, jij rijdt zeker geen Skoda? Ik wel (en Koga) en die doet qua kwaliteit zeker niet onder voor de VW. Dus wat mij betreft is de stelling van Harry wel te rechtvaardigen.

      • DirkFelt 14/01/2014 at 12:18 - Reply

        Maar dát is het nu juist. De Skoda is net zo goed als de Audi. Je betaalt er alleen minder voor omdat er geen ringen op plakken. dat zegt heel veel over de audi/vw rijders. Die rijden dan ook Orbea ipv veel betere Canyon

        • Ron 14/01/2014 at 21:15 - Reply

          Ooit Skoda gereden? Ooit Audi gereden? Dan weet je toch waarom je BMW, Merc of Jaguar zou moeten rijden. Ze zijn dus allemaal niet net zo goed.

  27. Maurits 27/04/2012 at 22:27 - Reply

    En Dedacciai… Wannabe pinarello? I wish i was a Colnago?
    Nee, eerder voor de aanstellerige perfectionist die perse italiaans spul op de fiets monteert. Prestaties blijven achter

  28. Tjeu Strous 12/05/2012 at 16:40 - Reply

    Ik reed al 9 jaar op een Mirage, het merk van fietsenmaker Piet van de Lijke uit Middelburg. Totdat ik vorige week zo maar door mijn frame zakte. de onderste buis aan de voorkant, falikant door midden. Ik bleef verend hangen op de rembkabels. Kan dat eigenlijk wel? Een buis afgebroken bij een Columbusframe?
    Ik dacht nu over een Cube, maar na het lezen van het stukje van Alex begin ik toch weer te twijfelen.

  29. Gerdjan Kipping 26/06/2012 at 00:38 - Reply

    De Cannondale met levenslange framegarantie moet je echt nog wel even toevoegen.

  30. Bort Hartog 30/08/2012 at 21:16 - Reply

    ISAAC dan? De berijder van een ISAAC blaast als een orkaan zijn tegenstanders van de weg.

  31. Cor 30/08/2012 at 22:20 - Reply

    Kan mezelf helemaal vinden in de omschrijving van Wilier. Heb meerdere malen voor een zandpad gestaan. Maja, met een Maserati ga je ook geen rally’s rijden ;-)
    Ik mis in de omschrijving alleen nog het ziekelijk aantal uren dat de Wilier rijder besteed aan het herhaaldelijk lezen en volkwijlen van de eerste uitgave van Soigneur.
    Wat denken we eigenlijk van de Basso berijder??

    • Ron 14/01/2014 at 21:25 - Reply

      Als ex-Willier-rijderdoor zandpaden en cementfabrieken geploegd. Om daarna ziekelijk te gaan poetsen.

      Basso-rijders. Ik ken er een paar. Dudes die Ubercool hadden uitgevonden als het nog niet bestaan had. Snel, heel snel. Niet te beroerd om in fixie-short of spijkerbroek je alsnog uit het wiel te rijden. Die de Cauberg op 53/17 pakken en vervolgens de zandpaden-doorsteek van Berg en Terblijt naar Maastricht pakken. Om daarna onder het genot van wat stevige bieren ziekelijk te gaan poetsen. UberDudes!

  32. Lars 31/08/2012 at 16:21 - Reply

    Schitterend stuk! Ben zelf zo’n Ikea rijder op een Rose, en verrek; mijn halve interieur komt ook uit Zweden! Heb persoonlijk alleen een compleet andere associatie met Specialized. Niet alleen hebben ze afgelopen seizoen belachelijk veel gewonnen (althans, de renners op een Specialized, check het maar eens), het imago van “degelijk” vind ik ze juist niet aankleven. Remember de Specialized Venge McLaren van Cavendish? Mmmmmm

  33. Eden 19/11/2012 at 20:37 - Reply

    ik heb 2 racefietsen en één mtb, allemaal Orbea. Oei oei…
    Doch draag ik geen armani en mijn wagen is een Hyundai :)

    Wat met de Merkx fietsen?

  34. mick 16/04/2013 at 18:00 - Reply

    Haha, geniaal stukkie… Net de folder van Van Nicholas doorgebladerd en daar zit een advertentie in van Van der Gang horloges, je weet wel, zo’n wannabee IWC Portuguese. Voor mij genoeg reden om geen Van Nicholas te willen, hoe mooi ook. Doen alsof je ‘heritage’ hebt. Kan het triester?

    Rij overigens zelf op een roze Pinarello… Misschien kan het dus toch triester, hahaha…

  35. seb 15/08/2013 at 16:09 - Reply

    Wat is eigenlijk het image van een Ciocc?

  36. Henk J 31/10/2013 at 13:28 - Reply

    Ik mag dan in een gewone Duitse Opel rijden, maar met mijn ‘Italiaanse’ Pinarello achterop valt deze auto niet echt meer op..of juist wel? Het is puur een gevoel waarop en waarmee je rijd.. de proefrit op een BMC Promachine slc01 daarentegen is voor mij altijd het summum van rijgenot wat betreft comfort en snelheid. En over rijplezier gesproken.. wat te denken van mijn originele stalen wedstrijdfiets de Koga Miyata Fullpro van de Capri Sonne ploeg uit 1981, ook volgens de echte Belgische kenners destijds de beste fietsen ooit gemaakt in die tijd! Blijft er dan nog wat te wensen over?? Nee eigenlijk niet, behalve dat ik deze tak van wielersport zolang mogelijk wil blijven uitoefenen.

  37. Robert 01/11/2013 at 06:04 - Reply

    Klopt wel een beetje denk ik. Ik rij zelf een Pinarello, een Wilier en een Trek mountain bike. Ik geef onmiddelijk toe…de Italianen liggen ver boven mijn prestatie vermogen…maar wat zien ze er prachtig uit!

  38. Robert 04/11/2013 at 10:08 - Reply

    Het valt me trouwens wel op dat alle genoemde vooroordelen(?) negatief zijn…maar ja, het is een Nederlands blog he? ;-) Maar met een Trek rijder is niks mis…die heeft gewoon waar voor zijn geld denk ik dan. Rijders van Italianen houden gewoon van de geschiedenis van hun merk, of van Italiaans design…dat mag toch? Waarom verwacht men dat je ook meteen maar vooraan moet rijden als je wat meer geld uitgeeft aan een mooie fiets? Wielrennen is emotie…en de aanschaf van een fiets ligt dus gewoon in het verlengde daarvan. Ik wens iedereen veel mooie ritten en races toe…op welk merk dan ook! Live and let live!

  39. Robert 10/01/2014 at 00:08 - Reply

    Ik mis er nog eentje, namelijk het merk van onze eigen tour legende Jan Janssen. Wat vinden we daarvan? Of is die te eenvoudig tussen alle Italiaanse en Amerikaanse exoten?

  40. Gerard van Dorp 14/01/2014 at 12:38 - Reply

    Ben blij met mijn sensa

  41. Thijs 14/01/2014 at 12:50 - Reply

    En nog niemand die Cipollini in dit spectrum durft te plaatsen? Wat ’n genot, alleen die website al! http://www.mcipollini.com/en/

  42. Jan Willem 14/01/2014 at 13:04 - Reply

    Ik ben wel benieuwd welk baasje er bij een Cipollini en een Fondriest hoort.

  43. Sander 14/01/2014 at 14:02 - Reply

    ik word toch altijd zo blij als ik op mijn Cube Peloton bij gelegenheid bovenstaande elite fietsjes (met dito berijders) zoek fiets met de opmerking “aan het materiaal kan het niet liggen”.

    • Casper 14/01/2014 at 15:46 - Reply

      Als je renners met een Elite licentie zoek fietst en dan ook nog adem over houdt voor een denigrerende opmerking (en dat alles op een Cube Peloton) dan zou je best weleens de volgende tourwinnaar kunnen zijn, zet hem op!

      • Sander 14/01/2014 at 17:00 - Reply

        Wie heeft het hier over licenties? Beter lezen misschien?

  44. Tim 14/01/2014 at 14:03 - Reply

    Zelf rijd ik rond op een fiets met de naam ‘Winning’. De vorige eigenaar vertelde me dat het een in België gemaakte fiets is. Zeker al een jaartje of 10 oud, aluminium frame en Campagnolo wielen en afmontage, veel meer weet ik er niet van. Wie o wie kent dit merk en kan me er wat meer over vertellen?

    Ik vind het een heerlijke fiets, maar zeg er meteen bij dat m’n eisen niet al te hoog zijn..
    Als ik weet wat de herkomst van m’n karretje is, kan ik misschien meerdere ‘Winning’ rijders opsporen en bepalen of ik er ook volgend jaar op gezien wil worden ;-)

  45. Dimitri 14/01/2014 at 14:10 - Reply

    Jammer dat er over Cervélo alleen geschreven staat dat de ander de fiets haat, ik was wel benieuwd hoe men mij typeert als rijder.

  46. Casper 14/01/2014 at 14:16 - Reply

    In het Baskenland en omstreken ben ik behoorlijk stoer met mijn Beistegui Hermanos, in Nederland word ik aangekeken alsof mijn BH fiets ontworpen is door Marlies Dekkers. It’s not in the name but in the frame.

  47. wil rosenhart 14/01/2014 at 14:44 - Reply

    waar is de Merida gebleven

    • Robbert 15/01/2014 at 09:55 - Reply

      Ja die mis ik ook!

  48. rick 14/01/2014 at 14:54 - Reply

    Goed geschreven!
    Maakt een hoop los als ik bovenstaande allemaal lees!
    Alleen mis ik een canyon…

  49. bram 14/01/2014 at 20:03 - Reply

    Leuk stuk. 1 correctie: de kleur van Bianchi is niet azuurblauw maar celeste

    • Robert 03/07/2014 at 06:46 - Reply

      Celeste is niet meer dan een mooie naam voor de minder mooie kleur ‘mintgroen’

  50. Marlon 14/01/2014 at 21:16 - Reply

    Als nederlandse vlaming berijden wij onze polders op een Belgisch paradepaard ofwel Ridley Noah Fast teambike met een italiaans Campa EPS record sausje

  51. Wes 14/01/2014 at 21:29 - Reply

    Mooi stukje. Ikzelf rijd op een Ridley en die bevalt me prima, snap ook niet waarom er zo weinig mensen zijn die erop rijden.

  52. Gijs 14/01/2014 at 21:31 - Reply

    What about ISAAC?

  53. Jagro 14/01/2014 at 22:16 - Reply

    Geinig overzicht, maar mijn fiets staat er niet bij, een Storck. Duits, is dat de reden?
    Enne, gezien het feit dat dit een oude posting is die wordt bijgewerkt, zou een omgekeerde sortering van de reacties te prefereren zijn.

  54. Sebastiaan 14/01/2014 at 23:17 - Reply

    Canyon?

  55. Richard 15/01/2014 at 08:51 - Reply

    Heerlijk stukje hokjes-denken! Maakt de wereld soms een stukkie overzichtelijker ;-)
    Hier een Scott Foil30 rijder… What’s about me?

  56. Nijkie 15/01/2014 at 09:51 - Reply

    Hmmm kuota dan,soms eenzaam op de weg ben ik,maar wanneer er meerdere merken om me heen rijden altijd complimenten van wat een brute fiets in deze kleurstelling.als auto heb ik een Nissan QQ en een fiat 500…

  57. Ron 15/01/2014 at 10:35 - Reply

    Wat ik mis in dit artikel is de koppeling aan leeftijd. De auto vergelijking is al meermalen gemaakt. Heb je net je rijbewijs dan is alles met vier wielen goed. Tot je 30ste rij in een Golf. Tot je 40ste mag je in een BMW. Daarna mag je tot je 50ste Mercedes rijden. En na je 60ste wordt het een Landrover of een Jag. Met een andere persoonlijkheid kan Toyota, Toyota, Mazda, Toyota natuurlijk ook.

    Bij fietsen is dat niet anders. Oud staal als je net begint. Tot het 30ste levensjaar een Stevens, Cube of Bianchi. Daarna een Pino, Willier. Dan wordt je 50. Pegoretti, Storck, Van Nicolas. En dan. Op een ochtend wordt je wakker en je bent zestig. Nadat de kater van de surprise party verzopen is n een Pinot Grigio bestel je een Cycloc om de Pegoretti aan de muur te hangen. Geef je de Storck aan je iets te jonge, doch talentvolle neefje en besluit je de Van op Marktplaats te zetten. Verder dan het idee kom je niet, dus het titanium ros staat het verdere leven stoffig te worden in het schuurtje.

    Omdat 60-jarigen dat nu eenmaal doen koop je een de Rosa gebouwd uit rioolpijp, waarna je erachter komt dat je de buikomvang mist die hier bij hoort. In een wanhopige poging om de naderende dood nog even uit te stellen bestel je een Richard Sachs (levertijd 8 jaar) en een Vanilla van Sacha White (5 jaar wachten) met een aanbetaling waarvoor je bij Vos een Pino uit het rek had getrokken. De Independent, Seven en Cyfac komen gelukkig sneller dan verwacht.

    Met een andere persoonlijkheid had Gazelle, Trek, Trek en Trek natuurlijk ook gekund.

    • Rien 27/01/2014 at 12:34 - Reply

      van nicholas in een rijtje van pegoretti en storck plaatsen is een belediging voor de laatste twee.

      Van Nicholas is the common man’s titanium. je bent 50, mag van je vrouw geen moots/lynskey/litespeed kopen omdat die te duur zijn. dus lieg je tegen jezelf dat die 3 keer zo goedkope Van Nicholas ook gewoon van hetzelfde titanium gemaakt is. feit is dat het gewoon een chinese container fiets is, met een belachelijk lange levertijd, waar koga de eigenaar van is. Je maakt de blits bij je buurman die vorig jaar begonnen is met fietsen en een cube peloton heeft. De echte kijken door je heen.

  58. Camiel van Lenteren 15/01/2014 at 11:20 - Reply

    Super grappig om te lezen en blij dat ik mijn witte Bianchi heb verkocht. De schrijver slaat wel wat merken over zoals Canyon, Storck, ISAAC, FOCUS en Scott. De Trek rijder is dus naast saai ook nog eens onvolledig.

  59. Ernst 15/01/2014 at 12:27 - Reply

    Grappig :))
    Uiteraard zit ik al mijn vorige fietsen op te sommen om te kijken of het geschrevene klopt !
    Mijn favoriete fietsen (van weleer dan)
    Bianchi, Columbus SLX met ingegraveerde hantekening op de vorkkroon. Stuurde erg goed.
    Diamant alu cross fiets, zeer goed frame, stuurde als een raket.
    Gazelle AA frame zeer goed frame
    Fietsen die gewoon niet goed reden: Empella Bonfire en een Duell.

    Nu heb ik een Orbea carbon ATB. Goeie fiets maar ik kom er niet al te best vanaf hier :)
    Hier in Spanje slaat bij het ATBen Specialized en Cannondale de kok.

  60. eva 15/01/2014 at 12:57 - Reply

    Sinds 2010 is het al Koga en geen koga miyata, dus het frame komt niet meer uit de miyata fabriek uit japan, en ja ik rij op een koga kimera road en ja ik wordt gesponsord (als schaatser) door Koga

  61. ruben 15/01/2014 at 18:19 - Reply

    Ik herken mij in de Sensa beschrijving. Maar Bianchi een vrouwenfiets? Bullshit, die gasten hebben gewoon gevoel voor design en kleuren. Ben blij met mijn Sensa, maar had ik het geld dan kocht ik z’n groene Bianchi!

  62. Patrick 15/01/2014 at 20:39 - Reply

    Ik rijd op een Koga Roadracer, maar eet geen aardappelen. Die fiets rijd nog goed genoeg om hem niet in te ruilen voor een Wilier of Van Nicholas. Van dat laatste merk heb ik dan wel weer de Yukon, die ik gebruik voor woon-werkverkeer. Een racefiets met bagagedrager en spatborden. Hmm.. die praktische ‘een fiets is een fiets’ instelling klopt dan misschien toch wel aardig.

  63. mg 17/01/2014 at 09:51 - Reply

    Beetje oude mannen gepraat. Kijkt de schrijver wel naar de innovatie kracht van sommige merken. Kijk eens naar Giant. Die komt met de Propel en Trinity, niet echt Vinex dacht ik zo. Maar goed, een goed cliche gaat jaren mee.

  64. Woute4 30/06/2014 at 22:35 - Reply

    Geweldig stuk. Wat maken merken los! Ik reed in mijn toptijd (vorige eeuw) op een fiets zonder merkaanduiding. Was een geweldige fiets, maar mee gekapt. Was al die vragen over welk merk er nu achter zat beu!

    Wouter

  65. Wouter 30/06/2014 at 22:41 - Reply

    De laatste gazelle.
    In 2012 aangeschaft. Blijkt een plakwerk, de letters slijten er af. Mooi, ik wordt weer legendarisch merkloos, Zo eer ik de laatst geleverde gazelle racer!

    Wouter

  66. Maarten 05/01/2015 at 03:42 - Reply

    Ik mis Santos

  67. Harald 10/03/2015 at 23:54 - Reply

    Bij al die merken borrelen inderdaad beelden op in je hoofd. Zo heeft een Gazelle, een Janssen of een Cube of Stevens voor mij de uitstraling van een koelkast, een stofzuiger of de afstandsbediening van de t.v. Ze zullen vast goed tot perfect hun werk doen maar word je blij van binnen als je je zapper pakt of zou je je koelkast willen strelen vanwege zijn schoonheid ? Denk het niet. Als je naar je eigen fiets kijkt, moet je een beetje warm worden van binnen. Ik zou mijn fiets het liefst boven mijn bed hangen en voor het slapengaan de mooie onderdelen kussen. Kortom, fietsen zijn al met al toch vooral emotie. Een fiets moet de X factor hebben ! Vergeet torsiestijfheid of andere techspec, waar het om gaat is stijfheid van een heel ander onderdeel, nl …vul zelf maar in ! Mijn mening is dan dat je voor merken als Bianchi, Pinarello, Specialized, Wilier, Cannondale, Storck, Colnago geen viagra nodig hebt als de aantrekkingskracht komt kijken. Niet het hoofd (Haibike, Cube, Stevens, heel verstandig ), niet het hart (De Rosa, Fondriest, Merckx, verleidelijk), maar de beslissing wordt genomen tussen de benen ! Of dit voor vrouwen ook geldt zou ik niet kunnen zeggen.

  68. vicoos 19/03/2015 at 18:20 - Reply

    Ik mis het Canadese high end merk “Guru Cycles” in de lijst…
    Prachtig mooie afwerking, puur ambachtelijk handwerk van Canadese bodem, dus niet uit Taiwan of China.
    Standaard geometrie niet wat je wil? Dan maakt Guru de fiets toch naar jouw geometrie wensen!
    Zoek je een fiets in een bepaalde kleurstelling! Guru spuit ‘m standaard in de kleuren van jouw keuze!
    Geen massaproduct, maar een fiets die met zorg en passie is gebouwd!

  69. Hennie 30/04/2015 at 23:32 - Reply

    Als romanticus rijd ik Rih en word daar telkens weer erg gelukkig van.
    Mis ik een beetje bij bovenstaande topics

  70. Wim 15/05/2015 at 23:40 - Reply

    En daar ga ik dan met mijn Orbea, Jan Janssen, Giant en net bestelde Cipollini. Ik ben het spoor bijster.

  71. Bert ter Stege 17/06/2015 at 23:18 - Reply

    Uiteindelijk moet je toch zelf trappen, ik zou zeggen koop wat je mooi vindt en wordt gelukkig !

  72. lewis 29/06/2015 at 20:05 - Reply

    grappig al die reacties. en what’s in a name als je bedenkt dat je eigenlijk gewoon een frame koopt met shimano afmontage, en dat al die frames gewoon uit taiwan komen. of er nu de rosa op staat of giant, het is een pot nat. heb overigens een koga solacio disc gekocht omdat ik m bloedmooi vond. een aardappel met jus dus.

  73. Cees 24/07/2015 at 14:23 - Reply

    Ik zie in de gouwegeit éénmaal Lynskey genoemd, in combinatie met “50 jaar oud”. Ben wel benieuwd welk “imago” hoort bij een 35 jarige op een Lynskey ;-) Geboren met een ouwe ziel, of zoiets ;-)

  74. Robert 16/09/2015 at 14:16 - Reply

    Ik mis Lapierre!!

    • Peter 03/10/2016 at 15:43 - Reply

      Ja. Wat vinden we daarvan? Mooie modellen voor 2017

  75. Hans Kuipers 16/10/2015 at 23:09 - Reply

    Ik heb een Batavus T-lite. titanium frame met de uitstraling van een Opel en de kwaliteiten van een Porsche. De vraag is wat ben je dan overigens ben ik 55 dus ik zit er niet meer mee!
    Groet Hans

  76. Wouter 12/09/2016 at 23:25 - Reply

    Bianchi damesfiets onovertroffen. Ik reed als student een tit in lijn dwars door arnhem maar liefst 2 minuten sneller! Op een zwarte Bianchi, met terugrtaprem en gesloten kettingkast, model dames.
    ik heb het record op diverse schetp geprepareerde renfietsen aangevallen. Nooit kwam ik in de buurt op mijn Koga, Gazelle en .Superia.
    Wouter

  77. cramsikeg 29/12/2016 at 00:56 - Reply

    Ik zit op een Nishiki. Graag een oordeel :p

Geef een reactie