Getest: Koga Kimera Road Premium: de specificaties

Na de fabriekstour is het tijd voor een specificatieoverzicht van de Koga Kimera Road Premium. Want wat kan deze fiets allemaal? En waar liggen zijn grenzen?

IMG_0189

De kenmerkende, agressieve, Kimera-kop

IMG_0181

De oversized bracket met press-fit BB

Uitstraling
In één woord: subliem. De lijnen van de fiets sluiten allemaal perfect op elkaar aan. De matzwarte lak geeft de fiets een luxe uitstraling die nog eens wordt versterkt door de subtiele groengele details. Niet te veel poespas, dat is het devies. Kortom: ik wil graag gezien worden op deze fiets!

Frame
Al bij al een zeer lichte fiets van 7.2kg, die nog niet kan tippen aan de gewichtslimiet op World Tour niveau. Maar laat dat nou net geen uitgangspunt zijn van Koga. De high modulus carbonvezels met duurzame 3k carbon afwerking zorgen voor zeer sterk en licht frame, bovendien voorzien van up to date technologie zoals een conische balhoofdbuis en Press Fit trapaslagers. De onderste balhoofdlager heeft een grotere diameter dan de bovenste. Dat maakt een stijvere constructie mogelijk zonder consequenties voor het gewicht, wat resulteert in een stabieler stuurgedrag.  De interne kabelbegeleiding zorgt voor een mooi afgewerkt geheel.  Het online casino frame is niet voorzien van een balhoofdplaatje, maar heeft in plaats daarvan een badge met het kenmerkende “KOGA-fietsertje” op de achtervork. De Kimera-kop (een kruising tussen een leeuw en een draak) siert heel subtiel in een fijne carbon-structuur de voorzijde van het frame. Design voor de fijnproever!

IMG_0182

De fiets heeft een zeer cleane look

IMG_0174

De achterrem is weggewerkt onder de achtervork

Remmen
De direct mount remmen van Shimano geven de fiets een aerodynamische afwerking. De achterrem zit onder het bracket verwerkt, wat de remkracht en aerodynamische eigenschappen verhoogt. Hiermee doet Koga volop mee aan de huidige aerotrends.

Zadel(pen)
Het zadel van Koga doet een beetje denken aan de Selle Italia’s van enkele jaren geleden. Ook hier komt de subtiele groengele lijn weer terug. De carbon rails zorgen voor een stevig en licht geheel. De 27,2mm zadelpen heeft een schokabsorberende functie en die werkt uitstekend kan ik u alvast verklappen

Afmontage
Mijn testfiets is geleverd met een Ultegra compact 11-speed afmontage. Zo kan ik in bergachtig gebied altijd beschikken over de juiste versnelling. Daarnaast zijn ook de wielen van Shimano Ultegra en kan ik kiezen tussen tubeless en draadbanden. Mogelijkheden genoeg. De gemonteerde Schwalbe One banden hebben bijna geen profiel en zijn perfect om echt mee te racen. Als het gaat regenen is het naast in de remmen, ook vaak billenknijpen. De voorbouw bestaat uit een klassiek gebogen stuur en een stuurpen van Koga.

IMG_0187

De Koga is afgemonteerd met Shimano Ultegra.

IMG_0188

De subtiele groene lijn loopt door over de gehele fiets

Voor deze prachtige fiets leg je 3.149 euro neer, exclusief pedalen.

Specificaties
 

Beschikbare framematen 47, 50, 54, 56, 58, 60, 63
Kleuren 3K/Matt Black/Neon Yellow
Gewicht 7,2kg
Frame 3K carbon met pressfit bottom bracket
Stuur Koga oversized Alloy
Stuurpen Koga Carnero oversized
Zadel Koga carbon rail
Zadelpen Koga full carbon
Afmontage Shimano Ultegra compact 11 speed
Remmen Shimano Ultegra direct mount
Ketting KMC X11 L
Wielen Shimano Ultegra
Banden Schwalbe One tubeless

 

F14KMC56_1

Coming up: Testritten

Brend van der Horst
Twitter:

Brend van der Horst

Brend van der Horst (@Brendsje) is 25 jaar en werkzaam bij Futurumshop in Apeldoorn. Zijn roots liggen echter in het hoge Noorden. Ging rechtop in zijn stoel zitten als Jens Voigt in de aanval was en riep dan hard 'Shut up Legs'. Wordt nu warm van Adam Hansen en John Degenkolb. Daarnaast is hij freelance journalist voor Wieler Revue, KNWU Magazine en Wielerflits.nl. Reed al viermaal de Marmotte en dat is het mooiste wat hij ooit deed.
Brend van der Horst
Twitter:

Related Post

Geef een reactie