Italvega: Italiaanse glorie met een Nederlands tintje

By |zondag 25 november 2018|

Wat doe je als je succesvol ondernemer bent en opeens het fietsen ontdekt? Juist. Dan koop je een merk van vergane glorie om je eigen droomfiets te maken. Het is precies wat Nicholas Hurenkamp deed met Italvega. Het bleef alleen niet bij die ene fiets.

Nadat Nicholas zich al jaren als zelfstandig ondernemer roert in de textielindustrie ontdekt hij, net als vele anderen, het fietsen. Wanneer hij om zich heen kijkt mist hij alleen iets. ,,Ik reed op een prachtige titanium fiets, maar toen en vriend zei: ,,Je hebt echt een mooie fiets, je ziet ze steeds vaker.’’, knapte er iets bij mij. Ik wilde een unieke fiets die niemand anders heeft. Zo eentje waar mensen hun hoofd voor keren en nog eens opkijken als je stilstaat bij het stoplicht.’’ Op één van zijn vele business trips naar Azië komt via Google terecht bij Italvega. Hij benut een volledige nacht aan het uitzoeken van haar geschiedenis en mogelijkheden. De volgende dag is het merk van eigenaar veranderd en kan het project Italvega beginnen.

Italvega begon eind jaren zeventig zoals veel fietsmerken in Italië. Ben Lawee, een Irakees die emigreerde naar Amerika, ontwierp vanuit Amerika en liet zijn productie uitvoeren in de beroemde Torpado fabriek in Padua. Tot 1977 worden er fietsen gemaakt in dezelfde fabriek als Bianchi, maar kan het nooit écht voeten aan de grond krijgen. Na een uitstap naar Japan onder de naam ‘Univega’ wordt Italvega definitief aan de kant geschoven. Tot het stof er in 2016 weer vanaf wordt geblazen door Nicholas.

,,Ik wilde zo graag iets maken waar ik zelf de regie over had en wat ik zelf mooi vond.’’, vertelt Nicholas. ,,Dat je een fiets maakt die je keer op keer met een fantastisch gevoel uit de schuur pakt. Alsof je een oude Porsche onder de doeken vandaan haalt en op een prachtige zomermiddag gaat genieten op de Nederlandse wegen. Dat gevoel wil ik creëren. In eerste instantie alleen voor mezelf, maar ik kreeg zoveel positieve feedback dat ik dacht; hier moet ik meer mee doen. Samen met zakenpartner Marcel de Zeeuw worden daarom alle mogelijkheden nagelopen.

Via Ridley worden frames in productie genomen en kan het avontuur beginnen. Eén van de grote pijlers van Italvega is het spuitwerk, wat volledig met de hand wordt gedaan. Marcel is daar de grote initiator van en is verantwoordelijk voor het bijzondere kleurenpalet van Italvega.Daardoor ontstaat een samenspel van kleuren die perfect samenkomen. Zelfs het logo wordt met de hand gespoten.  Bovendien worden ook de zadelpen en de stuurpen meegespoten. De slogan van Italvega: ‘Life is all about the ride’ kan met gemak worden verbasterd in ‘Life is all about the details’, want de Italvega’s staan er bol van.

Life is all about the Ride

De kabelnippels hebben dezelfde kleur als het frame, terwijl ook een samenwerking met Scope tot stand komt. Nicholas spreekt zijn connecties aan om een speciale techniek toe te kunnen passen, waarbij de stickers van de Scope wielen kunnen worden meegespoten in elke gewenste kleur. Ook die sluiten dus perfect aan bij de kleur van het frame. ,,Ik wist dat een dergelijke techniek mogelijk was en had al snel contact met John en Jeroen van Carbonherstel. Zij hebben de techniek voor ons ontwikkeld en daarin uitzonderlijk werk verricht.Italvega speelt daarmee perfect in op de wens van ieder om zijn of haar fiets zo persoonlijk en uniek mogelijk te maken. Exclusief en stijlvol, zoals een Italiaan betaamt.

Nicholas vertelt enthousiast verder: ,,Je voelt dat je iets unieks in handen hebt, waarbij handwerk en aandacht bij is komen kijken. Dit is niet zomaar een fiets die de loopband in de fabriek afrolt. In mijn optiek is het onmogelijk om te concurreren met de grote spelers van de fietsindustrie en daarom wil ik een fiets maken die én uniek is en aangepast op de wensen van de berijder. Daarnaast is de levensduur erg belangrijk, zodat je ook over zes jaar je droomfiets nog vol bewondering uit de schuur kunt pakken.’’

Tijdens het gesprek merk ik dat ik zit te praten met een passievolle workaholic, die eigenlijk twee fulltime banen aan het combineren is met een gezin. Ik combineer mijn werk in de textielindustrie nu nog met Italvega, maar zou het fantastisch vinden als ik dat om kan draaien en al mijn tijd kan besteden aan deze prachtige fietsen en sport. Het doel is dan ook om te groeien en meer mensen te laten kennismaken met Italvega.’’

Om de niche markt verder te kunnen veroveren is Italvega nu bezig met het ontwikkelen van een kleurenpalet, zodat je zelf de kleur voor je fiets kunt uitzoeken. Naast de prettige samenwerking met Scope en Carbonherstelheeft Italvega al meerdere samenwerkingen aangepakt, iets wat ze erg slim doen. Zo werd er ook al met Isadore, Pelotan en Verducci (oogverblindend mooie fietsschoenen) om tafel gezeten.

Naast het verhaal van Italvega test ik ook nog eens beide topmodellen, de Nuovo Super Sport en de Super Speciale. Binnenkort lees je meer over deze twee Italiaanse schones en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Brend van der Horst
Twitter:

Brend van der Horst

Brend van der Horst is 27 jaar en werkzaam bij Futurumshop in Apeldoorn. Zijn roots liggen echter in het hoge Noorden. Ging rechtop in zijn stoel zitten als Jens Voigt in de aanval was en riep dan hard 'Shut up Legs'. Wordt nu warm van Romain Bardet en John Degenkolb. Daarnaast is hij freelance journalist voor Wieler Revue, KNWU Magazine en Wielerflits.nl. Reed in 2018 The Ride en dat is het mooiste wat hij ooit deed.
Brend van der Horst
Twitter:

Geef een reactie