Van drie naar twee naar één. Het was nog maar een paar jaar geleden dat de fietsverkoper kritisch naar je buik en benen keek en dan nog maar eens vroeg of je niet echt een triple voorblad zou willen nemen op je fiets.

Ook al vonden sommige mannen de triple net zo’n grote vernedering als pakweg zijwieltjes, toch had het zijn nut. Als de stijgingspercentages in de dubbele getallen gingen, kon er nog fris doorgetrapt worden.

Gebruikt in het veldrijden
Toch is de triple verleden tijd aan het worden dankzij de mogelijkheid om elf tandwieltjes in de cassette achter te steken. Dan blijft de optie dubbel of compact over. Plots tovert SRAM nu een nieuwe optie uit de hoed, de SRAM Force 1. Eén voorblad dus nog maar, geen voorderailleur, al veel gebruikt op mountainbikes en ook steeds meer in het veldrijden.

DCIM100GOPROGOPR0037.

De testfiets

Maar hoe werkt het systeem op een reguliere racefiets? We leenden een Specialized Tarmac SL4 waar het systeem op was gemonteerd. In dit geval had het voorblad 44 tanden en liepen de elf tandwielen achter van 11 tot 32.

IMAG1818

À la recherche du tands perdu
Al in de eerste kilometers wordt het grote probleem van de Force 1 duidelijk. Een brugopgang, typisch twijfelgeval in het verzet. Deze Force 1 heeft niet de goede combinatie. Het is te zwaar of te licht. Een flauwer persoon had nu al een titel voor deze review: À la recherche du tands perdu. Het is zoeken naar het verdwenen tandje. Je moet met de Force 1 precies je parcours weten en daar je verzet vooraf op aanpassen, en dan mag een fikse tegenwind of een onverwacht uitstapje bergop geen roet in het eten te gooien.

Makkelijk is het wel. Het Belgische blad Grinta had de Force 1 aan een beginnende vrouwelijke toerfietser gegeven om te testen. Want ja, voor die groep is schakelen nog wat moeilijk, was de impliciet seksistische, boodschap. Een tandje zwaarder of een tandje lichter, andere smaken zijn er niet.

De SRAM Force 1 wil liefst zwaarder. TAK!, zegt ie iedere keer als je met een kleine druk achter de remhendel kleiner schakelt. Hetzelfde hendeltje doorduwen zorgt voor een lichter verzet. SRAM noemt het double tap. De linkerhand hoeft niks meer te doen behalve te remmen.

SRAM1

De enorme remgrepen van SRAM zijn lomp. Het is bijna een ossenkopstuur. En dan zit er onder de linkergreep dus nu een gat waar de ‘versnellingspook’ ooit zat. Het is allerminst sierlijk, en dat voor de plek waar bijna de hele rit je handen op rusten en je vingers steun zoeken. Je wilt ook geen partner met een knokig lijf vasthouden en toch voelt de SRAM zo. De remgrepen van Shimano zijn iets sierlijker maar voelen als een gespierde partner terwijl Campagnolo juist de remgrepen heeft met de vorm van je ultieme geliefde.

IMAG1811
Scheve ketting
Een ander esthetisch probleem is de enorm scheve ketting als je op het grootste tandwiel schakelt. Hoe lang een ketting het houdt met dit systeem is dan ook de vraag. Door de goede veer in de achterderailleur en de afwisselend dikke en dunne tandjes in het voortandwiel (X-Sync in de SRAM-terminologie) loopt de boel strak en zonder risico op een aflopende ketting.

De Force 1 is misschien ideaal voor cyclocrosser, mountainbike, fietser in de Flevopolder en de paar mensen met een trauma van een haperende voorderailleur, maar het is geen handige toevoeging in het wegfietsen.

Hier had een kabel naar de voorderailleur kunnen lopen

Hier had een kabel naar de voorderailleur kunnen lopen

Alex van der Hulst

SRAM Force CX1

779,- euro
5.7

Gebruiksgemak

8.0/10

Noodzaak

4.0/10

Esthetiek

5.0/10

Pros

  • Nooit meer nadenken
  • Geen haperende voorderailleur
  • Minder schoon te maken
  • Lager gewicht

Cons

  • Zoeken naar verdwenen tandjes
  • Lompe remgrepen
  • Scheve ketting
  • Vooraf moeten bedenken welke tandwielen nodig zijn