Op een herfstachtige vrijdagmiddag heb ik op de Holterberg afgesproken met Piet van der Velde. Piet is eigenaar, oprichter en ontwerper van Ere Research en daarmee is hij het kloppend hart van het Nederlandse bedrijf. Piet heeft een toffe camper en dat is gelijk zijn mobiele werkplaats. De komende tijd gaan we op Het is Koers een aantal producten testen en reviewen van Ere Research en Piet is zo vriendelijk om mijn fietsen gereed te maken met zijn fraaie producten. Dat sla ik niet af.
Op de Holterberg
We beginnen deze serie met de zwarte skinwall-banden die Ere Research sinds kort in het assortiment heeft. De reguliere skinwall-banden met gele zijkant heeft Ere in april aan het assortiment toegevoegd. Het is niet zo dat Piet de banden op de velgen van mijn testfiets heeft gelegd. Nee, dat past niet bij de filosofie hoe hij een wiel en een band ziet. En heel eerlijk, dit had ik met gemak ook zelf gekund. De eigenaar van Ere Research vervangt mijn wielen door zijn eigen wielen omdat hij ervan overtuigd is dat een wiel en een band een geheel moet vormen. Om de beste ervaring en prestatie te kunnen neerzetten volgt Piet de gedachten van Apple. Laat software en hardware op elkaar inspelen en zet zo het best presterende product neer. Mijn cassette en schijfremmen zet Piet vakkundig over op de wielen van Ere.
Wat volgt is een toffe ochtend op de Holterberg waar ik met Piet een stuk ga fietsen om vervolgens nog ruim een uur geanimeerd te praten over alles wat met wielrennen te maken heeft. A morning well spent.
Ere Genus AE65 – hoge aerowielen
Hoewel deze review specifiek over de skinwall-banden van Ere gaat, wil ik de velgen niet onbelicht laten. In de visie van Ere waarbij velg en band één zijn, neem ik de velg vanzelfsprekend kort mee. Mijn fiets krijgt een fraaie upgrade met 6,5 centimeter hoge wielen. De Ere Genus AE65 worden met steekassen vastgezet in mijn frame. Deze wielen zijn anderhalve centimeter hoger dan de wielen die origineel in mijn fiets zitten. Een detail om rekening mee te houden voor de beoordeling.
De wielen voelen tijdens mijn ritten stabiel aan en vragen om een flinke sprint. Ik ben geen prof, al helemaal geen sprinter, maar toch zet ik een paar keer flink aan alsof ik Mathieu van der Poel wil kloppen in de sprint. De wielen houden perfect stand en in mijn gedachten druk ik de zwarte Ere-band net iets eerder over de streep dan Mathieu. De droom van een amateur houdt vaak maar kort stand, want niet veel later word ik voorbij gereden door een fitte twintiger.
De wielen bollen heerlijk en ik voel ze momentum pakken als ik langere stukken flink gas geef. Die stukken zijn voor mij alleen uitzonderlijk, maar in een groepje is dit uiteraard makkelijker vol te houden. Wielen maken de fiets en deze carbon kletsers misstaan mijn fiets niet. De fiets was al een plaatje, maar de looks zijn nu echt van de buitencategorie.
Handgemaakte banden van Ere, hoe werkt dat precies?
De skinwall-banden van Ere zijn handgemaakt. Ik vraag mij af hoe dat in zijn werk gaat en dat weten ze bij Ere Research perfect uit te leggen. Alle losse componenten van de banden worden verzameld en met de hand op elkaar geplakt. De eerste laag is het katoenen karkas, waar ik later op terugkom. Hierop wordt de Armis anti-leklaag geplakt die verderop besproken zal worden. Om tot een complete band te komen, is de rubberen buitenkant de finishing touch. De samenstelling van het rubber komt ook op rekening van Ere, de buitenkant van de band maken ze namelijk ook zelf. Dit hele proces – dat ik in een paar zinnen beschrijf – is allemaal handwerk. Hier komt geen machine aan te pas. Je krijgt een waarlijk ambachtelijk vakmanschap onder je fiets en dat spreekt mij wel aan.
320 TPI, wat betekent dat?
Op de zijkant van de Genus Pro staat 320 TPI vermeld. Het getal en bijbehorende afkorting zal ik kort uitleggen. Onder het rubber loopvlak van de band bevinden zich verschillende vezellagen. Deze structuur met lagen telt een aantal draden van nylon of katoen. TPI staat voor het aantal draden per inch. Dus in de band van Ere zitten 320 katoendraden per inch verwerkt. Over het algemeen kun je stellen dat een hoge TPI zorgt voor een comfortabelere band en een lage rolweerstand. Voor een clincherband is 320 TPI aan de hoge kant; deze getallen zie je ook terug bij varianten van Specialized en Continental. Tipje: verwar de TPI op de band niet met PSI. Maakt het oppompen van de band een stuk aangenamer.
Lage rolweerstand. Watt verlies je?
Weerstand is verlies en verlies betekent vermindering van snelheid omdat je watts nodig hebt om je wielen te laten rollen. Voor de gemiddelde hobbyfietser misschien niet interessant hoeveel watt er verloren gaat aan weerstand, maar Ere vermeldt dit duidelijk op de website. Transparantie voorop. Uit testen die Ere heeft laten uitvoeren met de banden blijkt dat er 11,6 watt verloren gaat door rolweerstand. Een getal waar ik iets mee kan.
Bij het maken van een band moet je een bepaalde compromis zien te vinden tussen lekbestendigheid, rolweerstand en grip. Daar heeft elke leverancier mee te maken. Het verlies van 11,6 is bovengemiddeld laag, maar als je lekbestendigheid en grip meeneemt is dit echt een goede allrounder. De grip komt van het profiel op de band, het kleine bobbeltjespatroon aan de zijkant geeft mij het vertrouwen om flink scherp een bocht in te sturen.
Niet lek is een blije fietser
Een band bestaat uit meerdere delen en is doordacht opgebouwd. Tussen het rubber en de hiervoor beschreven katoenen draden, plaatsen bandenfabrikanten hun beveiliging tegen het lek rijden. Ere Research maakt gebruik van het zelf ontwikkelde Armis anti-leksysteem.
Een anti-leksysteem bestaat in feite uit een plastic laag. Hoe die laag is samengesteld bepaalt of een band makkelijk lek gaat of niet. Hierbij moet je er als fabrikant rekening mee houden dat de luchtdoorlaatbaarheid nihil is, anders sta je halverwege elke rit je band op te pompen. Ere heeft niet alleen de looprand van de band voorzien van deze laag, maar ook de zijkanten. Dat heeft als voordeel dat de gehele band beschermd is en niet alleen het loopvlak.
Het zou schandalig geweest zijn – al kan het natuurlijk altijd voorkomen – maar gelukkig reed ik in die paar honderd kilometer niet lek tijdens mijn testritten. De banden zijn gloednieuw, nog niet eerder gebruikt en stellen dus gelukkig niet teleur. Een langere duurtest na een seizoen met 8000 kilometer moet meer duidelijkheid geven, maar hier kan ik nu nog niets over zeggen.
Ere Genus Pro CC black ervaring
Je kunt veel roepen over de lage rolweerstand, nooit lek en dat een band handgemaakt is, uiteindelijk wil je ervaren hoe de band rijdt en hoe hij op de weg presteert. Dit komt in mijn testen neer op grip en gevoel als je aan het fietsen bent. Hoeveel vertrouwen geeft de band je eenmaal op de weg?
De 26 millimeter variant die op mijn velg ligt kan een druk aan van maximaal 9 bar. Zelf rijd ik vaak rond de 6 bar en dat is voor deze band ook de minimale druk. Ik begin de eerste testritjes op de minimale druk en dat bevalt mij heel goed. Een bekende bocht bij mij in de buurt die ik graag scherp aansnijd moet eraan geloven. Omdat ik deze weg goed ken, kan ik hier een goede indruk krijgen van de banden. Met de relatief lage druk presteert de band uitermate goed. De draai stuur ik een aantal keer op volle vaart in en er is geen moment van onzekerheid. Integendeel, de band geeft vertrouwen.
De banden waarmee ik normaal rijd zijn 28 millimeter breed en daarvan zegt men dat ze meer comfort bieden. Ik heb bij deze banden met lagere druk niet het idee dat ik geen comfort heb. Om te beoordelen wat de banden doen bij hogere druk, pomp ik ze ook op tot 8 bar. Dat verschil is merkbaar, maar dat de band grip blijft houden is voor mij duidelijk.
Als laatste test breng ik de banden van Ere naar Limburg voor een fijn ritje door de heuvels. Het wegdek is droog, maar er liggen genoeg bladeren om de grip ongedaan te maken. Ook hier slagen de zwarte skinwall-banden van Ere met vlag en wimpel. De prestaties blijven goed en met veel plezier leg ik 77 kilometer af en ga er maar liefst meer dan 1000 meter de lucht in.
Conclusie
Een bocht scherp insturen met een nieuwe set banden vraagt om lef. Je moet die drempel over en erop vertrouwen dat je hem zo kunt aansnijden. Het is tenslotte een test, dus zowel de band als ikzelf hebben wat te bewijzen. Na de eerste ervaring groeit het vertrouwen snel voor de handgemaakte Ere Genus Pro CC black banden van Ere Research.
Je budget voor een zwarte skinwall van Ere Research moet het wel toelaten om deze allrounder in huis te halen. 65 euro voor een band vind ik namelijk niet niks. Thuis verkoop ik het dan zo dat het niet om het bedrag in één keer gaat, maar aan wat je per rit aan de band kwijt bent. Met veel veilige kilometers en het feit dat je niet snel lek rijdt, moet dit te rechtvaardigen zijn.
De banden zijn momenteel in twee varianten te koop en daarbij kun je kiezen voor 26 en 28 millimeter breed. De smalle band weegt 220 gram en de brede 30 gram meer. Ook op dat vlak doet de band van Ere niet onder voor de concurrenten.
Ik heb een positieve ervaring met deze nieuwe banden van Ere. De zwarte skinwalls hebben een lage rolweerstand, een hoge TPI en ze hebben een zelf ontwikkeld anti-leksysteem aan boord. Geen dertien in een dozijn, maar een kwaliteitsproduct.
Fotografie: Joris Knapen
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021