Laten we het eens over gravel hebben. De populariteit van deze variant van fietsen is ongekend. De gravelbikes zijn niet aan te slepen en mijn Strava-tijdlijn vult zich steeds vaker met ritjes over de onverharde paden. In dit derde en voor dit jaar laatste deel over Ere Research nemen we de nieuwe aluminium gravelwielset onder de loep. Ik fietste wat fraaie herfstrondjes op gravel met de nog niet uitgebrachte Ere Tenaci GR20 wielen.

Gravelbike-upgrade met Tenaci GR20

Fietsen op gravel heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Het komt regelmatig voor dat een enthousiast geworden fietser een nieuwe fiets koopt en dan een instapmodel aanschaft. Als je er nog niet zeker van bent dat je gravel leuk vindt, dan is zo’n budgetmodel immers een prima uitkomst. Zoals dat dan gaat met de aanschaf van een fiets, begin je op een moment te denken aan een upgrade. Dat heeft Ere goed begrepen met hun nieuwe Tenaci GR20, speciaal bedoeld voor gravel. Een dikke set wielen zorgt er niet alleen voor dat je fiets er nog mooier uitziet, het kan ook comfort, grip en een leukere fietsbeleving bieden.

Ere Research Tenaci GR20

Wielset met bijpassende Tenaci TLR 38 band – verlies geen grip

Geheel volgens de filosofie van Ere Research heb ik zowel de wielset als de banden onder mijn gravelbike gemonteerd. De Ere Tenaci GR 20 gravelwielen zijn voorzien van Tenaci TLR 38 mm banden.

Tenaci TLR 38 band

Het woord Tenaci komt uit het Latijn en staat voor grip. Dat is nou net waar je naar op zoek bent op gravelwegen. De losliggende steentjes of het soms mulle zand zorgen ervoor dat je controle nodig hebt en die krijg je uit grip. De band is verkrijgbaar in 34, 38 en 44 mm en naast de zwarte look is er ook een mooie zandkleurige skinwall beschikbaar.

De banden doen wat ze moeten doen en geven rond de 3 bar meer dan voldoende grip op de paden waar ik ze getest heb. Zo nam ik de Tenaci TLR 38 tot tweemaal toe mee naar Kroondomein het Loo en genoot ik ook van de favoriete gravelrondjes in de buurt van mijn woonplaats.

Kies een kleur die bij je fiets past

Een wielset mag je gravelbike dan opleuken, het moet in mijn ogen wel smoelen met de rest van je frame en onderdelen. Fabrikanten kiezen vaak veilig voor zwart. Dat heeft Ere Research ook gedaan, maar zij bieden daarnaast nog tal van extra keuzemogelijkheden.

De velg is in de basis zwart en laat zich combineren met vijf andere kleuren. Je kunt hierbij kiezen en matchen wat het fraaiste bij jouw tweewieler past. Je hebt de keuze uit wit, rood, blauw, groen en paars. Daarmee laat je elke gravelbike er vetter uitzien.

Ere Research Tenaci GR20

Vanuit het oogpunt dat deze wielset een upgrade is voor je gravelbike of dat je er misschien zelf een opbouwt, vind ik het slim om meerdere kleuren beschikbaar te hebben. Laten we eerlijk zijn, het celeste-groen van een zeker Italiaans merk laat zich iets minder makkelijk combineren met andere kleuren.

Tubeless test

De wielen zijn geschikt voor tubeless en dat geldt uiteraard ook voor de banden. Mijn setup is voor het gemak tubeless gemaakt en dat is voor mij schakelen. Zelf rijd ik nog met een traditionele binnenband. Dit is voor mij een testcase om te besluiten of ik ook overstag ga. Wil ik na deze review ook met mijn eigen wielen over te stappen naar tubeless?

Ere Research Tenaci GR20

Veel fietsers die regelmatig onverhard gaan, zweren bij tubeless. Het is ook vrij simpel om zelf met tubeless aan de slag te gaan. Er zijn complete sets te koop waarmee je een geschikt wiel zo tubeless maakt. Met een goed velglint sluit je eerst de kleine openingen van de spaken af. De volgende stap is om de band te vullen met sealant, ook wel bekend als melk. Dit is een soort dunne lijm en helpt je bij die kleine gaatjes in je band die vlot te dichten van buitenaf. Een paar keer goed schudden zodat de melk over de hele band verdeeld is en je bent klaar.

Dit is heel handig, zou je zeggen, maar waarom rusten fietsfabrieken dan niet elke band zo uit? Zijn het de kosten, komt het neer op onderhoud vanwege de melk? Het is mij een raadsel. Naast het feit dat je minder snel lek rijdt, heb je ook een lager gewicht door het ontbreken van de binnenband én hierdoor ook nog eens een lagere rolweerstand.

Als ik het bovenstaande nalees zou ik eigenlijk niet weten waarom iemand het niet zou willen. Toch ben ik kritisch en benieuwd wat het mij brengt.

Details van de Ere Research Tenaci GR20

Bouw je een nieuwe set wielen, dan heb je als fabrikant de keuze uit carbon, aluminium en staal. In een ver verleden konden we ook kiezen voor hout, maar dat laten we voor het gemak even links liggen. Deze robuuste wielen zijn gemaakt van aluminium. Ere Research zet hiermee een kwalitatieve wielset op de markt met bovendien een bijzonder laag gewicht. De set weegt net iets meer dan anderhalve liter sportdrank en dit is vergeleken met concurrerende aluminium wielen bijzonder weinig.

Ere Research Tenaci GR20

Het Nederlandse bedrijf gebruikt dezelfde spaken als in hun aerowielen om zo de opstekende herfststorm te trotseren. Rijd je in een minder beschutte omgeving, dan heb je hier voordeel van. Zelf fiets ik met mijn gravelbike vaak beschut in het bos, maar het kan altijd voorkomen dat de wind mij weet te vinden op een open vlakte, zoals tijdens mijn test bij het Kroondomein.

Nieuwe wielen moeten op elke fiets passen en zo denken ze er bij Ere ook over. Of je nu rijdt met SRAM, Campagnolo of Shimano, er is een body beschikbaar die voor jouw fiets geschikt is. Misschien overbodige informatie, maar deze wielen zijn alleen geschikt voor fietsen met schijfremmen. Er is geen velgremvariant.

De naaf van de GR20 nader bekeken

De aluminium naven in de wielen zijn gemaakt en ontwikkeld door Ere zelf. Mocht je nog iets ruimte in de portemonnee over hebben, dan kun je de naven upgraden met Japans EZO staal of zelfs ceramische lagers.

In de binnenkant van de naaf vinden we zes pallen. Deze pallen zorgen samen met de aangrijppunten in de naaf voor rotatie van het achterwiel. De buitenring van de naaf telt 27 punten waar de pallen op kunnen ingrijpen. Dit vertelt iets over de vrije slag die je als fietser hebt bij het aanzetten. Hoe meer vrije slag, hoe langer het duurt voordat je daadwerkelijk kracht kunt overbrengen. De combinatie van zes pallen en 27 aangrijppunten geeft je trap op het pedaal vrij direct kracht op het achterwiel. Er is hierdoor nagenoeg geen speling. Hoe hoger de getallen des te minder speling en directe kracht op het wiel.

De combinatie die Ere in de naaf stopt, zorgt voor een directe aandrijving en voorkomt een vrije slag bij het aanzetten. Je accelereert hierdoor sneller en de aanzet is directer. Op onderstaande foto’s wijst de pijl naar een aangrijppunt en een pal.

Ere Research naaf

Ere Research naaf

Garantie voor het leven

Standaard heb je in Nederland bij aanschaf van een product twee jaar garantie. Dat geldt dus ook voor de wielen van Ere. Als je de wielen online registreert, ontvang je een levenslange garantie op je aankoop. Dit heeft dan betrekking op fabricagefouten. Een mooi gebaar van Ere.

Wat ze naast de levenslange garantie aanbieden is crash replacement. Gaat er onverhoopt een wiel stuk omdat je te wild aan het gravelen was en je geliefde fiets tegen een boom geparkeerd hebt? Als je weer bij zinnen bent, de wonden zijn geheeld en je imago weer uit de kreukels is, dan kun je een nieuwe velg aanschaffen voor 50% van de aankoopprijs. Ook hiervoor dien je de wielen te registreren op de site. Aan service en klantgerichtheid geen gebrek.

Ere Research Tenaci GR20

Ervaring Tenaci GR20

Mijn standaard gravelwielen hebben plaats gemaakt voor de aluminium kletsers van Ere Research. Na een zee aan informatie is het nu tijd om te testen. De weg maar eens op met de gravelbike. Of beter gezegd, het pad op en de weg af.

Tijdens een ronde waar ik gravel afwissel met asfalt moet ik knokken tegen windkracht 7. Daar heb je in een beschut bos nagenoeg geen last van, maar in een open veld wel. De wielen suizen, ze fluiten bijna, zo lijkt het. De aerospaken doen hun werk uitermate goed, al kruip ik zelf als een oude slak over het wegdek.

Mijn eerste tubeless ervaring is er een om met jullie te delen. Omdat iedereen van de daken schreeuwt dat je met weinig druk kunt rijden, doe ik dat iets te enthousiast en sta na een paar kilometer lek langs de kant. Er mag ook weer niet té weinig druk in de banden zitten. Ik heb geluk, want ik sta stil bij een museum waar ze zo vriendelijk zijn om mij een pomp te lenen. Eind goed al goed, maar onderzoek eerst hoeveel druk in de banden nodig is. In mijn geval is dat iets meer dan 3 bar en dan rijdt het super.

Ere Research Tenaci GR20

Na dit incident heb ik genoten van de tubeless banden en geen enkele keer lek gereden. De fiets is op verschillende ondergronden zonder problemen door mij uitgedaagd. Het is een mindset voor de fietser om te vertrouwen op tubeless. Als je eenmaal dat vertrouwen hebt, dan fietst het heerlijk.

De combinatie van het GR20 wiel en de TLR 38 band geeft vertrouwen. Dat vertrouwen uit zich bij mij vaak in een beetje spelen en proberen. Hoe hard en scherp kun je nou zo’n bocht aansnijden? De setup in combinatie met de juiste druk geeft controle zonder in te boeten aan wendbaarheid en comfort. Laat dit nou handig uitkomen op onverharde wegen waar je vaak naar deze eigenschappen op zoek bent.

Conclusie

Waar ik een misser maakte tijdens de eerste rit met de druk in de band, is het heel fijn om met tubeless te rijden. Hoewel ik in de praktijk weinig van een lage rolweerstand gemerkt heb, ben ik blij dat elke minuscuul gaatje van binnenuit zich zonder zorgen automatisch laat dichten. Een zorg minder wat dat betreft. Ik heb genoten van het comfort en had bovendien in elke bocht perfecte grip. De banden in combinatie met deze wielen dragen bij aan het gevoel dat je de fiets beheerst.

De wielen bollen heerlijk en met aanzetten merk ik dat ze vooruit willen. Ondanks het lage gewicht zijn ze krachtig, stijf en robuust. Een set wielen die tegen een stootje kan. Ze zien er fraai uit in mijn fiets en zorgen voor een heel andere look. Goed om te weten dat je als consument meerdere kleuren kunt kiezen.

De naaf in de wielen is niet standaard. Als we de aanwezige pallen en aangrijppunten in het hart van het wiel in ogenschouw nemen, is de prijs-kwaliteitverhouding heel dik in orde. Je krijgt een kwalitatieve naaf in een goed aluminium wiel voor nog geen 400 euro. Voor een upgrade van je gravelbike bijna een koopje.

Tijdens mijn ritjes op de gravelbike heb ik genoten van de wielen. De GR20 van Ere Research zijn gebouwd voor lange gravelavonturen en geschikt voor elk terrein. Ik wil het bedrijf hierbij meteen maar uitdagen om met een vette carbon gravelset op de markt te komen.

Op zoek naar mooie gravelpaden? Kijk eens bij de collectie van Het is Koers op komoot

Fotografie: Joris Knapen

Bastiaan Gaillard