Grote broer Fränk Schleck moest met tegenzin naar de Giro. Hij had er helemaal geen zin in. Het hotel in Albertville, gelegen in de Franse Alpen, was immers al geboekt voor een training met broertje Andy tijdens de laatste week van de Giro.
Renners zonder goesting zijn altijd op zoek naar de ‘lekke band’. Een valpartij zonder erg gaf Frank het excuus de Giro te verlaten. Waar heel Nederland vorig jaar in de Tour de France Gesink betichtte van een zwakke moraal nadat hij met rugklachten zijn Tour vervolgde, is er nu maar één man teleurgesteld.
Johan Bruyneel had na een paar jaar wel weer zin in een eindoverwinning in de Tour de France. Oké, in 2009 won Contador onder zijn hoede, maar dat was geheel niet de bedoeling dus die telt Bruyneel niet mee. En de laatste keer met Armstrong is al weer zes jaar geleden. Door de fusie van Radioshack met Leopard Trek had Bruyneel een ongekende uitgangspositie voor de Tour de France 2012. 44 renners om uit te kiezen. Dé uitdager van 2010 (en vooruit: latere winnaar) en 2011, Andy Schleck, reeds onder contract. Appeltje-eitje voor een ervaren manager.
Helaas. Het gaat hem niet lukken. De sfeer in het nieuwe team is niet te harden nadat Bruyneel ruimte maakt in de ploegstaf en Kim Andersen slachtoffert. Die rare Luxemburgers zijn niet meer te sturen. Ze knikken ja en amen in je gezicht en gaan vervolgens uit vissen in plaats van etappes verkennen. In plaats van één dreamteam zijn er kliekjes. Iedereen doet maar wat. En als prijsstier Cancellara in de Ronde van Vlaanderen door een simpele bidon op zijn plaat gaat, verwordt Team Radioshack – Nissan – Trek tot een bodemloze put vol ambities en sponsorgeld. De resultaten dit jaar? Strade Bianchi voor Cancellara, een etappe in Tirreno-Adriatico en het eindklassement in de Ronde van Luxemburg. Nee, niet door de Schleckjes maar door de Deen Fuglsang.
De pers ruikt bloed. Bruyneel speelt het spelletje mee met wat boude uitspraken. En geeft daar later een ludieke draai aan. Zo zegt hij eerst verrast en ontgoocheld te zijn door de opgave van Fränk Schleck in de Giro. Later spint hij dit tot een motiverende opmerking. Vervolgens eist Bruyneel resultaten maar wanneer Andy Schleck op de eerste de beste verkeersheuvel in de Dauphiné moet lossen is dat ‘geen ramp’. Bruyneel zegt iets anders dan hij bedoelt. Het #Bruyneelisme is geboren! Op Twitter werden de volgende al te berde gebracht:
@gasolinebrother:
Geen ramp dat Andy gelost is = Ik hou de helft van zijn salaris in
@sander_slager:
Natuurlijk rijdt Andy de Tour = De Vuelta is ook een prachtige ronde om te winnen
@gasolinebrother:
We hoeven ons nog geen zorgen te maken = De sponsors bellen me elke dag en dreigen met budgetinkrimping
@sander_slager:
We bekijken hoe het deze week gaat = Alleen de krabbel op de ontslagbrief mist nog
@eijkb:
Andy is nog op zoek naar zijn topvorm = Ik ben nog op zoek naar een echte kopman
@gasolinebrother:
Iemand als Andy is altijd een kanshebber = Die gast zal nooit en te nimmer de Tour winnen
@eijkb:
In de echte beklimming zal Andy echt niet in de bus rijden = Andy mag blij zijn dat er een bezemwagen is
@eijkb:
Prijzen worden pas op de meet uitgedeeld = Een contract afkopen kan altijd nog
Graag uw Bruyneelisme in de comments of via hashtag #bruyneelisme op Twitter. Wij lezen ze graag!
- 100 Fietsen - 12/12/2023
- Welk bier past bij Gent-Wevelgem? - 21/03/2023
- Gent-Wevelgem: zelf fietsen en/of doorkomst bij ons? - 27/02/2023
Geef een reactie