In deel 1 beschrijf ik hoe mijn vorige mountainbike kapot ging en hoe ik in contact kwam met Canyon. Lees deel 1: Mountainbike kapot, wat nu?
Uiteraard had ik al van Canyon gehoord. Mooie fietsen, bang for the buck, altijd voorop in de diverse testen op websites en in bladen en natuurlijk sponsor van diverse wielerteams. Sterker nog, de winnaars van het UCI Protour-klassement in 2011 (Gilbert), 2012, 2013 (beide Rodriguez) en 2014 (Valverde) fietsten op een Canyon. Wie de schoen past trekke hem aan, Canyon sluit exact aan bij mijn ambitie ;-) Ook op de mountainbike laat Canyon zich niet onbetuigd als leverancier van fietsen van diverse wereldkampioenen.
Op de snelle webwinkel van Canyon is het fijn winkelen. Je kunt direct naar het overzicht van de modellen gaan of gebruik maken van de handige modelkeuze. Vergeet ook zeker niet even een kijkje te nemen in de Factory Outlet. In overleg met Canyon is de keuze gevallen op de Nerve AL 8.9 29″. Ik weet zelf nog te weinig van materiaal, schakelgroepen en ergonomie om een gewogen keuze te maken. Qua budget en “je moet wel minimaal SLX nemen!”-tips van vrienden die er net zo weinig verstand van hebben als ik klopte de match. Het ‘Perfect Position System’ adviseerde logischerwijs het grootste frame, in het geval van Canyon is dit XL of liever gezegd 21,5″. Als ik diverse tools op internet mag geloven heb ik met mijn binnenbeenlengte eigenlijk 23″ nodig, maar gezien de geometrie van de fiets, een full suspension met relatief steile afloop naar zadelpen, had ik er wel vertrouwen in.
Ik heb mijn racefiets destijds bij een fietsenmaker gekocht en qua advies is dat niet beter of slechter dan jezelf inlezen op websites en in bladen. Eventueel kun je vooraf Canyon bezoeken in Koblenz of daar je fiets geheel geassembleerd ophalen. Nadat je een keuze gemaakt hebt voor model, maat en eventueel kleur krijg je te zien in welke week de fiets geleverd wordt. In mijn geval kreeg ik op 4 december een persoonlijke mail van Canyon dat ik daags erna een pakketje kon verwachten. Op sinterklaasmiddag kwam een UPS-bus voorrijden en werd mijn grootste cadeau ooit afgeleverd. Ik was als een kind zo blij.
Unboxing Canyon timelaps
De fiets zit verpakt in een stevige doos met al het gereedschap, smeersels en handleidingen die je nodig hebt. Losse onderdelen zoals het stuur, achterwiel en zadel zitten verankerd met klittenband. De initiële opbouw van de fiets duurde niet langer dan 20 minuten: een kind kan de was doen. Helaas waren mijn zoon en dochter verhinderd wegens oplopende pakjesavondnervositeit. Waar iets moet worden aangedraaid staat de kracht in newtonmeters aangegeven op de fiets. Met bijgeleverde inbussleutel met eenvoudige newtonmeter is ook dit een fluitje van een cent, ondanks mijn twee linkerhanden. Ik moest denken aan een vriend die zijn nieuwe mountainbike, vers van de fietsenmaker, ging uitlaten in het bos en de eerste stevige bocht niet haalde omdat het stuur nog ietwat los zat. Na het nogmaals nalopen van alle schroeven zou mij dat niet gebeuren. Nieuw voor mij was het oppompen van de voor- en achtervering. Het is even puzzelen met een term als ‘negatieve veerweg’ en verschillende soorten demping, maar uiteindelijk is ook dit gelukt dankzij de duidelijke handleiding en handigheidjes op de fiets.
Klaar voor vertrek!
Kopen via het internet is steeds gewoner. In het geval van sportieve fietsen is het vooralsnog niet zo. De meeste mensen uit mijn omgeving geven de voorkeur aan het rondneuzen in fietsenwinkels, persoonlijk advies van een al dan niet deskundige fietsenmaker, het inruilen van de oude fiets en de mogelijkheid om na aankoop nog eens terug te gaan voor een gratis beurt. Ik had het wellicht precies zo gedaan als deze kans mij niet geboden was. Mijn vorige fiets is overigens total loss; inruilen was dus sowieso geen optie. Aan afdingen heb ik een hekel, dus liever meteen een goede prijs in plaats van dat gesteggel.
Mijn ervaring met Canyon, de manier waarop je een keuze kunt maken in hun webwinkel, de prijsstelling en aflevering zijn uitstekend. Ik kan verklappen dat in de 200 kilometer die ik op moment van schrijven heb gefietst met deze Canyon al diverse PR’s gesneuveld zijn. Hoewel ik allesbehalve in dezelfde vorm noch op hetzelfde gewicht verkeer als waarin de PR’s gezet zijn. Het materiaal is dus ook dik in orde. Ik heb bij een drietal fietsenmakers in mijn omgeving navraag gedaan of ze er iets op tegen hebben de Canyon in onderhoud te nemen. Eentje keek ietwat nors, maar dat doet hij altijd. De andere twee hadden geen bezwaren.
- 100 Fietsen - 12/12/2023
- Welk bier past bij Gent-Wevelgem? - 21/03/2023
- Gent-Wevelgem: zelf fietsen en/of doorkomst bij ons? - 27/02/2023
Goede keuze! ik rijdt inmiddels voor het 2e jaar op een canyon. mocht een fietsenmaker moeilijk doen is het sowieso tijd voor een andere fietsenmaker.
Gaaf, ik heb zelf in december de Ner ve 9.9 AL 29 gekocht en heb dezelfde goede ervaring! ben zelfs naar Koblenz gereden voor de juiste maat. De site gaf een L aan maar in de winkel toch voor de XL gekozen. Mijn fietsenmaker is alleen maar blij als ik kom, ongeacht de fiets :-)
Veel fiets plezier!!
gr. Peter
Alsof fietsenmakers alleen fiesten onderhouden die bij hen gekocht zijn……..NATUURLIJK NIET!
Heb zelf een canyon ultimate cf en ben uitermate tevreden. Onderhoud doe ik zelf, vind ik leuk.
Mooie ATB trouwens!
Nog niet zo lang geleden was dat helemaal niet zo vreemd in mijn omgeving bij bepaalde fietsenmakers. Dan ging het overigens vaak wel om een fiets van de directe concurrent :D
Leuk en duidelijk verhaal, zoals ik je lees op twitter @19arjan67 ben je best wel maf in de goede zin dan, ik bestel een Nerve al 29 9.9 omdat ik een dropper wel erg makelijk vind met de heuvels hier in die Schweiz, ik heb een beetje hetzelfde profiel, beignner met ervaren vrienden, 2 meter en 100 kilo, Canyon heeft nog geopperd voor handgespaakte wielen in de toekomst ivm mijn gewicht hebben ze het bij jou daar nog over gehad,
Ze hebben het daar met mij niet over gehad. Ik heb gelijk de meeste klanten via de site alles geregeld. Het zou mooi zijn als ze de optie voor handgespaakte wielen meenemen in het Perfect Positioning System of in ieder geval de opmerking maken bij een gewicht boven de zoveel kilo. Op mijn racefiets heb ik oerlelijke, geel roze bestickerde, Rigida DP18 velgen met 36 handgespaakte spaken. Juist omdat ik de standaard goedkope R501 van Shimano die bij mijn fiets geleverd werd binnen 500 kilometer aan gort heb gereden. Overigens waren de snelle (tweedehands) Ultegra wielen ook niet bestand tegen 120kg in een bocht of op kasseien. Het is dus zeker wel een punt van aandacht.
Op mijn eerste tweedehands MTB heb ik overigens nooit last gehad van slappe wielen dus ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij de nieuwe Canyon vanuit ben gegaan dat dit wel goed zit. Ik heb het even nagekeken (bron: http://goo.gl/IhtfTw) en voor de DT Swiss 1700 staat een “maximum rider weight” van 130kg. Het is juist de bedoeling dat ik minder zwaar wordt dus ik heb er alle vertrouwen in.
Bij een evt. vervangende wielset t.z.t is het wel iets om rekening mee te houden!
De eerste rondjes op mijn nerve 9.9 heb ik achter de rug en ik moet zeggen ik ben bijna tevreden,het comfort van een 29er is echt waanzinnig, bergop blijft zwaar met 100 kilo, maar naar beneden is dat weer een voordeel, dropper naar beneden en racen maar, ik denk dat ik alleen het stuur iets hoger maak voor een iets minder sportieve zit om meer gevoel in mijn handen te houden, het instellen van de achterdemper heeft nog wat tijd nodig door wat heftiger trails te rijden langs de rivier hier. Succes en een moooie droge zomer voor jou
Gr
Floris Bremgarten ch
Hoi Floris,
Finetunen helpt veel voor een nog comfortabeler fiets! Ik weeg overigens nog iets zwaarder en inderdaad: bergop is ook niet mijn sterkste kant alhoewel door het vele fietsen het steeds makkelijker wordt! Qua droogte: met 29″ ga ik als de brandweer door modder in tegenstelling tot mijn vorige MTB met 26″ dus het hoeft voor mij niet droog te blijven :D
Veel plezier!
Leuk verslag. Ik heb hem zelf ook overwogen, maar tegelijk kwam Radon met hun nieuwe Skeen 29. En eerlijk gezegd… als je hebt over “bang for the buck” sla ik Radon nog wat gunstiger aan dan Canyon. De afmontage is vergelijkbaar met de even dure (?) Nerve 29 9.9, het gewicht nog wat lager, de geometrie nog wat handiger (ik heb vrij lange armen) en ik vind hem eigenlijk ook nog wat mooier (maar dat is puur perspoonlijk). Sinds 3 weken ben ik dan ook in het gelukkige bezit een Skeen 29 9.0. in 22″. Mocht je voor een derde deel van je testverslag een vergelijkend warenonderzoek willen doen dan hou ik me aanbevolen.
Mooie fiets! Je schrijft “Als ik diverse tools op internet mag geloven heb ik met mijn binnenbeenlengte eigenlijk 23″ nodig, maar gezien de geometrie van de fiets, een full suspension met relatief steile afloop naar zadelpen, had ik er wel vertrouwen in.” Wat is je binnenbeenlengte en je totale lengte?
Ik ben 2 meter 02 en een binnenbeen-lengte van (ik dacht, tijdje geleden) iets van 96 centimeter. Ik heb de fiets inmiddels al een paar maanden en het rijdt fantastisch in het bos, ook wanneer je vermoeid blijft zitten i.p.v actief in de weer te zijn met hindernissen. Tijdje terug een tocht gemaakt van 115km over de weg op de MTB (de rest ging ook op de MTB) en ook dat gaat prima wanneer je het zadel wat hoger zet en de banden goed oppompt. Al met al een uitstekende fiets voor mij met betrekking tot cross country en single track
Heb je de fiets (XL) ooit gewogen? De gewichten die ze communiceren zijn ongekend in de prijsklasse! Andere merken halen dat niet met een carbon frame… Ben daarom wel benieuwd naar de realiteit.