Geprepareerd, gesoigneerd en (nog niet helemaal) afgetraind kruipen we zaterdag in de zetel voor de Omloop. Met een schuin oog hebben we naar Australië, Oman en andere verre oorden gekeken.

Maar een beetje wielervolger wil het niveau van Michel en Jose benaderen, en die onderscheiden op satellietbeelden nog Jan Bakelants van Samuel Dumoulin.

Misschien is dat komend weekend nog niet haalbaar voor de amateurvolger, zolang we maar wel blind alle shirts herkennen. We beginnen met de grootste ergernis van 2016.

Team Dimension Data
We weten ook wel dat je als wielerploeg de sponsors niet voor het uitzoeken hebt. En dan ben je soms aangewezen op IT-bedrijven. Eerder hadden we al de Wordperfect-ploeg, dat later Novell werd. Je had ook nog sponsor Tulip. En zo zijn er vast meer, maar nooit leverde het mooie shirts op. Het befaamde Qhubeka levert zijn cultstatus in een klap in door met een bedrijf in zee te gaan dat zijn ideeënarmoede etaleert door de meest stomme en saaie naam te kiezen die je kunt bedenken als IT-bedrijf. Dimension Data, je valt er bijna direct van in slaap. En zo ziet het shirt er ook uit. Het bedrijf had een bescheiden plek op het zebrashirt van vorig jaar. Nu domineren ze een wit shirt waar de hartslagmeter ook aan de buitenkant is getekend. De Cervélo-mouwtjes zijn de enige overblijfselen van een ooit prima shirt.

Trek Segafredo50_jersey_0
Een nieuwe co-sponsor maar Trek verandert alleen wat letters. Trek Segafredo heet de ploeg van Spartacus en Bauke dit jaar. Trek heeft het ‘Factory Racing’ geschrapt en op de buik het logo van koffiefabrikant Segafredo geplaatst. De kans om een koffievlek in het shirt te verwerken hebben ze laten lopen. In de kraag staat wederom Go And Take It, en daar gaan we geen dopinggrappen over maken.

Team Sky
Het laatste jaar Rapha voor Team Sky en het zwarte tricot is op enkele kleine punten aangepast. De belettering is nagenoeg gelijk. Nieuw is een blauwe en witte balk op de buik. Was dat een idee van Froome, die hoorde dat horizontale strepen slanker doen lijken?

Team Astana
Het is weer speuren naar verschillen bij Astana. Het enige nieuwtje lijkt de reclame voor de Expo 2017 in Kazachstan. Future Energy staat daaronder, wederom maken we géén dopinggrappen.

Katusha
Staat daar nu Face To Win? Heeft Kristoff dan ook al een winnaarshoofd? We hadden gewoon scheef gekeken. Race To Win is de dooddoener die in de kraag van het nieuwe Katushashirt te vinden is. Ja duh! Het shirt heeft een complete make-over ondergaan. Weg zijn de verfstrepen, Katusha gaat 2016 in met het Marco Borsato-thema: Vandaag is rood. Rode fiets, rode schoenen, rode helm en een rood pak. En een vreemd, nieuw, enorm logo.

BMC
Moeten we nog woorden vuil maken aan BMC. De Zwitsers zijn zo steady als een uurwerk uit eigen land. Wederom geen spat veranderd aan iets wat al niet heel frivool was.

AG2R
Is er toch gewoon een bruine mouw verdwenen van het shirt van AG2R. Revolutionair bijna, die babyblauwe mouw. Ook dit jaar lag er een maatje xxs klaar voor de vederlichte Romain Bardet.

Cannondale
Het best geklede team in de World Tour, beweert kledingsponsor Castelli. Nu lopen we normaal wel warm voor kleding van dat merk, maar de Kermit de Kikkercollectie laten we graag passeren. Het bijna fluorescerende groen met het ruitjespatroon van een Britse spencer draag je alleen als je er een profsalaris bij krijgt. De broek, die wat meer de traditionele Castelli-uitstraling heeft, redt het geheel enigszins.

jersey

FDJ
Nee, we geven het op. Is er iets veranderd bij FDJ? Wees niet bang dat je ze niet zal herkennen, ze zien er precies hetzelfde uit.

Movistar
Ja joh, maak die lelijke groene M anders nog een slagje groter. Het is nu alsof een verkouden olifant zijn snotslurf langs het shirt heeft geveegd. Een opvallende verandering is te zien op het shirt van Spaans kampioen Alejandro Valverde, de grote Spaanse vlag over de volle breedte is vervangen door een bescheiden borstvlag, die ook in zijn nek terugkomt voor de beelden op de rug.

Lampre MeridatfZ_GFPp
Never change a winning team. En ook Lampre deed niks bijzonders met het shirt waar de kleuren elkaar naar het leven staan. De kampioensshirts zijn ook dit jaar bij Lampre weer bijzonder. Portugees kampioen Rui Costa heeft een mooi wit shirt waar zijn wereldkampioenschapmouwtjes perfect bij passen. En Taiwanees kampioen Feng rijdt ook in een bijzonder tricot.

Orica GreenEdge
Een herschikking van de hoofdsponsornamen, meer is er niet veranderd in het uiterlijk van het Australische team.

Etixx – Quick-Step
Van zwart-wit-babyblauw is Etixx overgestapt naar zwart met donkerblauw en een streepje wit. Een fikse verbouwing van het shirt. De bedoeling is dat Marcel Kittel vele malen het shirt gaat laten zien terwijl hij zijn handen in de lucht steekt. En dat de inmiddels bijna doorzichtige Tom Boonen nog een van de monumenten wint. We hebben wel aanmerkingen op mouw en kont. Daar prijkt het logo van Lidl. Waar andere teams kunnen pronken met Jaguar, luxe koffie, dure fietsen of (godbetert) IT-bedrijven, moeten de Belgen het doen met de combinatie van sportvoeding van een proleet, laminaat en een budgetsupermarkt. Je moet niet al te statusgevoelig zijn.

Lotto – Jumbo
Nee dan Jumbo, luxe is het ook weer niet, maar toch een stevig merk. Het shirt is er dit jaar op vooruit gegaan, Lotto en Jumbo staan in hetzelfde gele vlak, de bovenkant is een wit geheel. Het blijft een shirt met balletjes en niet hele mooie kleuren, maar er zit een stijgende lijn in.

Lotto Soudal
Fans van Lotto Soudal hoeven niet aan een shirtwissel te denken. Los van een andere kleine sponsor hier en daar zijn de shirts nog precies gelijk. En waarom zouden ze ook iets veranderen. De Belgen reden vorig jaar en ook dit jaar rond met een van de mooiste shirts in het peloton.

Tinkoff
We kregen even een epileptische aanval van het trainingsshirt van Tinkoff. Er waren mensen die serieus dachten dat Oleg Tinkov zijn team in deze LSD-trip zou laten rijden, maar het was een slimme manier om de aandacht te krijgen. Het officiële shirt is erop vooruit gegaan na het vertrek van Saxo. Tinkoff en zijn fantasielogo domineren nu het shirt. En ook de kleur is minder aanstootgevend dan vorig jaar. De naam Tinkoff prijkt dit jaar ook boven de regenboogtrui van wereldkampioen Sagan. Trofimov mag met de Russische vlag rijden.

Giant Alpecin
Giant heeft het plekje op de schouders van het teamshirt afgestaan aan Sunweb. Verder ziet alleen de goede kijker verschillen. Bijvoorbeeld dat de volgauto’s nu van Mini zijn en dat komt in een hoekje van het shirt terug. Opvallender zullen de rode helmen zijn waarmee de ploeg gaat rijden.

IAM Cyclingiam_cycling_team_silver_men_ss_race_jersey_2016_front
Van blauw met een kleine streep wit is IAM Cycling nu overgestapt naar wit met een kleine streep blauw. Het was al een prima shirt, het is eigenlijk alleen maar beter geworden. Het Zwitserse kruis is gebleven, het blauw en rood golven over in de mouw. Vanuit de lucht zal het rode vlak tussen de schouderbladen opvallen.

Buiten de WorldTour
Zoals ieder jaar is het weer lachen met het shirt van Androni Giocattoli-Sidermec Lauretana Ivars. De namen laten het al zien, het shirt is volgekalkt met letters, namen en logo’s zonder enige orde onder elkaar gekwakt.

Drapac, het team van Jens Mouris, heeft een aardig rood shirt met allerhande strepen die door elkaar heen lopen. CCC en Roompot ontlopen elkaar ook dit jaar weinig.

Let ook even op Pipo die voor Southeast Venezuela fietst en het wat saaie shirt opfleurt met zijn bekende armplaatjes.

Het strakke zwart van Bora Argon blijft onveranderd prettig om te zien.

Ten slotte is het van belang om te weten waar Titi mee rijdt. We herkennen hem toch wel aan zijn gezwalk, maar zijn teamgenoten rijden niet langer met Europcar op buik en rug, Direct Energie is de nieuwe sponsor. Het levert een shirt op met foeilelijke gele strepen en rondjes.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Alex van der Hulst