Dit seizoen test ik de Fouriers Ceramic Speed Pulley (CT-DX007-HCA-N1). Al enige tijd zijn deze ‘oversized pulleys’ (groot uitgevallen derailleurkooien) te koop. Je ziet deze pulleys meer en meer gemonteerd op fietsen van prof renners. In de bijgeleverde omschrijving stelt Fouriers dat ‘oversized pulleys’ frictie verminderen, waardoor het wattage verbetert. Een ander voordeel van deze derailleurkooi is dat de schakelprestaties verbeteren. De Fouriers bevat keramische lagers die over het algemeen duurzamer zijn.
Deze pulley bestaat uit een carbon en aluminium kooiconstructie en bevat zogenoemde CNC-machined jockey wheels met keramische lagers. Deze wheels, waarmee de derailleurwieltjes bedoeld worden, zijn een stuk groter dan de gebruikelijke wieltjes. Twaalf tandjes boven en een zestien onder.
Werking – Minder weerstand
De gedachte van een oversized pulley is dat door de grotere derailleurwieltjes de ketting vrijer kan bewegen. Doordat de ketting vrijer beweegt ontstaat minder frictie, waardoor de ketting efficiënter over de derailleurwieltjes loopt. Frictie is zoals bekend weerstand, en weerstand is afname van snelheid. Door de derailleurwieltjes uit te rusten met keramische lagers wordt de frictie verder verlaagd waardoor uiteindelijk wattage wordt bespaard. Ter illustratie onderstaand filmpje waarin te zien is hoe lang een derailleurwieltjes draait met keramische lagers.
Montage
De pulley monteer ik op mijn Cannondale SS Hi Mod, met een “klassieke” Sram crank en Dura Ace afmontage (DA9000). Met andere woorden: de pulley staat voor een uitdaging om deze schakelprestaties te overtreffen. Houd er bij het aanschaffen van deze Fouriers pulley rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe ketting dient te bestellen. Door de extra lengte van deze pulley heb ik twee extra schakels in vergelijking met mijn oude Dura Ace ketting. Voor deze gelegenheid heb ik besloten om direct mijn ketting én cassette te vervangen. Achter heb ik een 32t Shimano Ultegra cassette geplaatst.
De pulley wordt geleverd met een korte handleiding. Als je nooit eerder een kooi hebt geïnstalleerd, kan het wat puzzelen zijn, want de stelschroef (iets anders dan de b-schroef) komt niet in de manual voor. Wel kan het zijn dat je de b-schroef moet stellen omdat de derailleurwieltjes groter zijn. Deze komen mogelijk tegen je cassette aan. Dit hoeft verder geen probleem te zijn, het is de makkelijkste stelschroef van de derailleur. In de handleiding wordt middels een QR code verwezen naar de installatie. Als je vaker een ketting, cassette en pulley hebt vervangen is dit kinderspel. Een bijkomend voordeel is namelijk dat je geen kabels hoeft te vervangen.
Ervaring – Vele records door placebo-effect?
Mijn eerste ervaring is dat de gehele setup soepeler lijkt te draaien dan met de oude Dura Ace pulley. Ik heb echter wel een nieuwe ketting en nieuwe cassette gemonteerd, wat uiteraard wel meegenomen moet worden in deze ervaring. Met mijn oude setup had ik ongeveer 3.000km gefietst, al met al nog niet echt aan vervanging toe en deze schakelde nog goed.
Ter illustratie heb ik twee filmpjes gemaakt die het verschil laten zien in schakelprestaties. Deze schakelprestaties zijn niet met weerstand omdat de fietst in een standaard hangt:
Bij mijn eerste testritjes voelt alles soepel en heb ik het idee dat ik makkelijker een hogere snelheid kan aanhouden, maar ik kan dit eenvoudigweg niet meten. Er zijn veel factoren die je mee moet nemen, onder meer je eigen conditie van dat moment, het schoonhouden van de drivetrain en je oude setup. Wel rijd ik op de bekende klimmetjes op de Utrechtse Heuvelrug direct allemaal PR’etjes. Ook zijn mijn ritten in de Italiaanse Alpen beduidend sneller dan vorig jaar over dezelfde cols. Is dit het placebo-effect of is er toch echt meer aan de hand?
Looks – het oog wil ook wat
De looks van de fiets veranderen, naar mijn mening in positieve zin. Een oversized pulley ziet er stoer uit. Daarnaast roept het veel reacties op van andere fietsers. Niet alleen wielrenners maar ook andere weggebruikers vragen zich af wat zo’n pulley nu precies doet. Scheelt het echt in wattage? Al met al krijg heb je leuke gesprekken en discussies met andere weggebruikers.
Conclusie
In zijn algemeenheid wordt aangenomen dat keramische lagers duurzamer zijn en de wrijving doen afnemen. Ook zal de omvang van de derailleurwieltjes frictie verminderen. Het is echter de vraag of jij als amateur dit voordeel direct merkt. Hoewel ik PR’etjes rijd op de Heuvelrug met deze pulley, kan ik niet uitsluiten dat er meerdere factoren zijn geweest die de uitslag positief beïnvloedden, zoals bijvoorbeeld wind en een betere conditie.
Feit is dat je eerst een relatief dure pulley moeten kopen. Hoewel deze naar alle waarschijnlijkheid langer meegaat (eenvoudigweg niet te testen na een seizoen) zal dit ook in de uiteindelijke kosten schelen. Het is echter de vraag of deze voordelen opwegen tegen de prijs.
Desondanks ben ik van mening dat Fouriers met de ontwikkeling van deze pulley een zeer gave goed ogende pulley heeft geproduceerd. Als jij jouw fiets wilt pimpen en ook nog wattagevoordeel wilt behalen, dan is deze Fouriers Ceramic Speed Pulley een mooie aankoop. Je kunt deze pulley bestellen in diverse kleuren derailleurwieltjes, zodat ze fraai bij de kleuren van je fiets passen.
De kooi werd ter review beschikbaar gesteld door Pilot distribution. Waarvoor hartelijk dank. De kooi is onder andere te koop bij koers.cc.
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021
Zijn ze duur joh ?
Verkrijgbaar vanaf 125,- euro. Te koop bij koers.cc
Je kunt ze bereiken op 010-4375214 of via info@koers.cc
Ok, misschien een domme opmerking maar een derailleur zit toch niet in het trekkende gedeelte van een ketting waar de meeste wrijving geproduceerd wordt? De 2 wieltjes en de veer hebben toch alleen als functie de boel op spanning houden? Als daar extra frictie optreed krult de ketting toch gewoon sneller op? kan me voorstellen dat het misschien beter of sneller schakelt maar een goed gesmeerde ketting en schone tandwielen leveren toch meer watts winst op?