Je heb tegenwoordig de mogelijkheid om je cockpit uit te breiden met apparaten, zodanig dat je stuur de naam cockpit waardig wordt. Of je het allemaal nodig hebt is een tweede. Ik vind het zelf leuk als mijn ritjes in Strava geïllustreerd worden met allerhande gegevens, echter: er zijn dagen dat ik gewoon wil gaan fietsen zonder het afwerken van een “pre-flight checklist” voor wat betreft het kalibreren en synchroniseren van sensoren. En wanneer ik op de MTB het bos induik vind ik gegevens zoals hartslag en cadans van minder belang.
Wat in het bos wel van belang is, is een goed GPS-bereik om je rit op ongebaande paden nauwkeurig vast te leggen. Zeker in de zomer wil de begroeiing een goed ontvangst wel eens in de weg staan. En met mijn stuurvaardigheid of bij slecht weer is het meenemen van de telefoon niet altijd een optie. Zou het niet handig zijn als er een klein stevig fietscomputertje zou zijn met nauwkeurige GPS-ontvangst?
Steeds meer fietscomputerfabrikanten brengen een dergelijk computertje op de markt. Sommige dienen als veredeld extern scherm van je mobiel, de Lezyne Mini GPS is een losstaande fietscomputer. Gelukkig geen kleurenscherm maar een “ouderwets” goed leesbaar monochroom LCD-schermpje. Welke gegevens op dat scherm getoond worden is aanpasbaar en je kunt handmatig of automatisch scrollen door de verschillende schermen tijdens de rit. Ondanks het compacte formaat van 3 bij 5 centimeter heeft het een batterij die 10 uur meegaat, in die 10 uur krijg je het geheugen bij lange na niet vol. Na de rit koppel je het apparaatje met een mini-USB-snoer aan de computer en kun je aan de slag met de gegevens. De .FIT-bestanden kunnen direct in Strava geladen worden. Natuurlijk heeft Lezyne ook een eigen website (en app) waarin deze gegevens inzichtelijk gemaakt kunnen worden, maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet verder gekeken heb dan de compatibiliteit met Strava. De aluminium behuizing kan tegen een stootje.
In dezelfde lijn heeft Lezyne nog twee andere fietscomputers op de markt gebracht die steeds iets groter en zwaarder zijn, maar wel de beschikking hebben over Glonass-ondersteuning voor nog nauwkeuriger GPS-logging en Bluetooth (Lezyne Power GPS) en ANT+ (Lezyne Super GPS).
Lezyne Mini GPS: € 139.95
Lezyne Power GPS: € 169.95 (Glonass, Bluetooth)
Lezyne Super GPS: € 199.95 (Glonass, Bleutooth, ANT+)
Conclusie
Het apparaat doet precies wat het moet doen en dat zonder problemen. De bevestiging is stevig genoeg voor een wild ritje door het bos en zonder sleutelgerief over te zetten naar een andere fiets. Voor mijn racefiets gebruik ik liever een apparaat met GPS-navigatie en allerhande sensoren, op de MTB heeft de Lezyne Mini GPS mijn voorkeur.
- 100 Fietsen - 12/12/2023
- Welk bier past bij Gent-Wevelgem? - 21/03/2023
- Gent-Wevelgem: zelf fietsen en/of doorkomst bij ons? - 27/02/2023
Wat een hoog cijfer voor zo’n prijs. Voor 75 euro heb je namelijk een Cateye( de Strada Smart RD500B), inclusief bluetooth, inclusief cadans, inclusief hartslag én inclusief GPS. Meer functies voor bijna de helft van de prijs.
Hoi Arjan,
De Cateye heeft geen GPS chip en is voor GPS logging dus afhankelijk van je smartphone. Juist die afhankelijkheid vind ik op de MTB niet altijd prettig.