Het Nederlandse wielrennen is gered. Althans dat lijkt de teneur in de reacties op het bericht dat de Belkin-ploeg voor volgend jaar in de Lotto een nieuwe sponsor heeft gevonden. Hosanna! Joechei!
Ik zeg: lapwerk.
Je kunt in een geasfalteerde weg af en toe wat gaten dichten, maar daar wordt die weg niet beter van. De weg in zijn geheel nieuw asfalteren is dan veel logischer.
Dat er lange tijd onzekerheid bestond over het vinden van een nieuwe sponsor was op het individuele niveau van de betrokken werknemers (renners, verzorgers, mechaniciens, etcetera) natuurlijk vervelend. De opluchting zal daar nu dan ook groot zijn. Al is gezien het geringere budget en de plannen de ploeg te comprimeren de onzekerheid nog niet bij iedereen verdwenen.
Mijn stelling luidt echter dat het voor het Nederlandse wielrennen veel beter was geweest als de ploeg uit elkaar was geknald. Boem! Dat aan de lijn Rabo-Blanco-Belkin (en die lijn was natuurlijk al langer) een einde zou zijn gekomen. Uit de brokstukken had dan iets nieuws kunnen worden opgebouwd. Met een nieuwe directie en een nieuwe ploegleiding. Dat vooral. Want padafhankelijkheid, dat is de dood in de pot.
Uithuilen en opnieuw beginnen is beter dan pappen en nathouden.
Al jaren blinkt de directie en de ploegleiding van Rabo-Blanco-Belkin uit in het maken van de verkeerde keuzes (men stelt de verkeerde renners in de verkeerde koersen op) en – nog erger – in het niet kunnen kiezen (gaan we voor de dagprijzen, de truien of het klassement).
In de huidige Tour zijn de resultaten niet eens slecht: een mooie etappeoverwinning en drie Nederlanders bij de eerste twintig. Bij een slimmere strategie hadden Ten Dam of Mollema echter veel hoger in het klassement kunnen staan. Was voor Ten Dam gekozen dan had hij mee moeten zijn in een van de eerste etappes. Was voor Mollema gekozen dan had je daar andere renners aan moeten opofferen. Nu lijkt gekozen (nou ja, gekozen) voor een ad hoc strategie van ‘we zien wel’. Tja. In de praktijk betekent dat ‘ieder voor zich’. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor de sfeer in de ploeg. Laat staan voor het resultaat.
Natuurlijk, een koers afstemmen op slechts één kopman in de ploeg is niet zonder risico. Zie Froome, zie Contador. Maar als je niet durft te verliezen zal je ook niet winnen.
Ik gun de renners van Belkin het allerbeste. Dat zijn stuk voor stuk prima kerels. Maar ik gun ze ook een betere ploegleiding en een betere directie. Nieuwe bezems. En dat mag wat mij betreft best gesponsord worden door de Lotto. Dat kan mij dan weer niets schelen.
- Getest: Sigma ROX 12.1 EVO fietscomputer - 24/10/2023
- Boekrecensie: Opgeladen! - 10/09/2023
- Koerslandschappen 8: Tussen Ieper en Wevelgem - 25/03/2023
De grote lijn kan ik me wel in vinden, maar of het missen van een UWT ploeg op dit moment wenselijk is in Nederland lijkt me te snel. Eerst Orange cycling van de grond en dan hier de bezem door. Dat het goed zal zijn dat er eens met een frisse kijk aan de slag wordt gegaan is prima, maar ik zie wel veel veranderingen al met Merijn Zeeman. Deze tour had deze weken Clement natuurlijk belangrijk kunnen zijn en Mollema zit nu een beetje op zijn plek. Waar mensen in hem een grotere ronde renner zien dan wat hij nu laat zien weet ik niet, maar vind wel dat hij leuk mee doet op zijn manier. Maar ik zie liever een strijdende renner die lekker op kop beult. Vandaag liet hij dat gelukkig een paar keer zien, maar is dan ook weer snel uitgeblust. Welke strategie ze hadden moeten volgen om hoger in het klassement te staan? Misschien ook eens een dagje laten lopen zoals Majka en dan een dag later toeslaan. 7e of 17e boeit niet zo als je aan het einde van het verhaal telkens weer naast de etappes vist. En wat dat betreft hebben ze het met Boom vreselijk goed gedaan. Durfden te gokken en lieten de klassement mannen even voor wat ze waren en Boom en Vanmarcke hadden vrij spel. Prima tactiek die goed uitwerkte. Als ten Dam goed heeft opgelet gaat hij morgen ook mee in de ontsnapping. Astana vind het prima en de Fransen letten enkel op elkaar. Valverde wil enkel volgen, trekt op het einde een sprintje en hoopt zo podium te halen.
de situatie ,met Boom en Vanmarcke in etappe 5 was een aangepaste tactiek omdat Mollema ziek was… de bedoeling was juist om hem door Boom en Vanmarcke mee op sleeptouw te nemen en daardoor een dubbelslag te slaan. Door zijn ziekte hebben ze dat plan laten varen en hem gekoppeld aan Wijnants en Tankink en ervoor te zorgen dat hij uiteindelijk niet te veel tijd zou verliezen op de andere kopmannen en dat is op zich best gelukt. Ik denk dat er best wel goed nagedacht wordt over strijdplannen en hoe deze uitgevoerd moeten worden. Maar uiteindelijk ben je ook afhankelijk van de benen en de tegenstanders en kan het soms wel en soms niet goed uitpakken. Met de komst van Zeeman is er zeker wel wat veranderd (ten goede) en ik zie nu niet in waarom dat veranderen moet. Dat er soms in wedstrijden je niet met de optimale selectie kan rijden dat heeft natuurlijk ook zijn oorzaken… verschillende wedstrijden die tegelijk zijn, zieken of geblesseerden. Deze ploeg is gebouwd rondom klassementsmannen en klassieke renners en in mindere mate rondom sprinters. Dan is het toch logisch dat je in ronde wedstrijden vooral voor een AK gaat… Het uiteenvallen van deze ploeg zou een behoorlijke stap terug zijn voor het nederlandse wielrennen …. deze ploeg investeert al jaren in Nederlands talent en dat moet zo blijven… en in de komende jaren zou er ook op ander terrein best wel winst te behalen zijn. Met Moreno Hofland hebben ze een renner die in de toekomst ook voor etappe overwinningen zou kunnen gaan. Er zit nog genoeg potentie in deze ploeg om succes mee te hebben…
Ik heb anderhalve week geleden al getweet naar Plugge dat hij al het Rabo-ploegleiders volk moet lozen. zeker in het licht van Menchov… gewoon met een paar talentvolle mannen verder in de wagens. (dat Zeeman aangetrokken is als trainer maar nu zo’n beetje hoofd-ploegleiding is geeft het niveau wel een beetje aan. Zeeman doet het goed, de rest doet maar wat.)
Wat was zijn reactie?
Geen reactie. en misschien is dat vanuit zijn oogpunt ook wel de beste. kan me nog wel zijn hoofdredactionele commentaren in de procycling en nusport herinneren waarin hij heel vaak commentaar had op de rabo ploeg. tot hij er zelf directeur werd….
Ze winnen een rit en staan met drie man in de top-15. Allen Nederlanders. Het zal ongetwijfeld allemaal beter kunnen, en dat de hele ploegleiding moet worden vervangen lezen we al jaren. Maar die ploegleiding bestaat voor een groot deel toch echt uit mensen die 4 jaar of korter bij die profploeg werken: Verhoeven, Zeeman, Plugge, Elijzen… je zou bijna zeggen: misschien moeten ze die ploegleiders en managers wat langer aanhouden, dan doen ze wat meer ervaring op.
Zo zie je maar: voor alles is wel wat te zeggen. Intussen zijn de enige Nederlanders die presteren in deze Tour wel van Belkin, ondanks alle verhalen dat ze in buitenlandse dienst altijd beter zouden gaan rijden. Ik krijg ook niet echt het idee dat de sfeer zo slecht is, misschien hebben Slagter en Langeveld het leuker?
Plugge is directeur, geen ploegleider. Daarnaast reed Elijzen zelf ook in de Raboploeg. Verhoeven komt van de opleidingsploeg van, jawel, Rabo. hij was de begeleider in de “jeugd” van Mannen als Boom, Gesink etc.. daarnaast zijn de ploegleiders: Dekker, Maassen, Boven. kortom, het grootste deel van diezelfde ploegleiding is gewoon oud-Rabo. (Zeeman is officieel teammanager, geen ploegleider)
Ik heb het over het complete management. Het geklaag gaat over de Raboploeg als een soort vaststaande entiteit, terwijl de leiding de afgelopen paar jaar voor meer dan de helft is vervangen. Dat Verhoeven van de opleidingsploeg komt weet iedereen, net als dat Elijzen ooit voor Rabo reed. Dat is toch bijna onvermijdelijk in het Nederlandse wielrennen?
Plugge, Elijzen, Zeeman waren allemaal kritisch over die ploeg, die hebben ze er juist bijgehaald om de boel wat op te schudden. Net als Blijlevens, toch niet bepaald een Rabo-fan van het eerste uur.