De verwachtingen waren hooggespannen. Vanaf het moment dat 3T in 2016 de Exploro aankondigde, als de eerste aero gravelbike, heb ik de verrichtingen van het Italiaanse bedrijf onder Nederlandse leiding met interesse en bewondering gevolgd. De neutrale toon kan gelijk het raam uit dus. Aan de andere kant: leiden hoge verwachtingen niet tot grote teleurstellingen?

De Exploro is de afgelopen vijf jaar geëvolueerd, maar de concurrentie heeft ook niet stilgezeten en gravel is het toverwoord bij fietsfabrikanten (al is dat tijdelijk even ingehaald door het toverwoord ‘beschikbaarheid’).

Die enorme vraag heeft ook zijn weerslag op beschikbare testfietsen, maar gelukkig schoot Bikesuperior uit Nijverdal te hulp. Als een van de grootste 3T-dealers in het land (je koopt er ook OPEN en Contadors nieuwe merk Aurum) hadden ze nog een modelletje dat vies mocht worden.

De Exploro kun je tegenwoordig in de originele versie krijgen maar ook in de nog aerodynamischer varianten Max en Race. Het verschil tussen die twee laatsten is niet het strakke frame maar de dikte van de banden en de grootte van de wielen.

Exploro Race Ekar

Details
De Exploro Race die ik twee weken mocht lenen, smeet ik over asfalt, gras, zand, grind, een Duitse rotberg en een single track. Wat opvalt, is het detailniveau van de fiets. Er zijn genoeg racefietsen waar je opstapt en je een jaar niks hoeft te veranderen. Zo werkt het niet bij deze 3T. De fiets vraagt aandacht om hem precies af te stellen op je voorkeuren. Als je hard wil, is dit de fiets om je persoonlijke records scherp te stellen, als je comfort wil is het de fiets om de langste afstanden op te zoeken.

Het was dus nog even zoeken. Het testmodel was uitgerust met 40 mm Schwalbe G-One Allrounds. Logisch voor een testfiets, al zou je als consument logischer kiezen voor banden die ofwel snel zijn ofwel veel grip hebben. In dit geval moest er heel wat luchtdruk uit om op een grindweg richting een hele steile berg niet telkens weg te slippen. Dat obstakel lag in een voor de 3T Race ideaal Duits wald. Op en af over brede, lege boswegen en grindpaden. Daar komt de fiets optimaal tot zijn recht.

Campagnolo Ekar
Zeker in combinatie met de nieuwe groepset Campagnolo Ekar. Geen voorderailleur, wel dertien versnellingen achter, die in de veelgebruikte versnellingen telkens een tandje omhooggaan en alleen bij de grootste bladen achter grote sprongen maken. Wederom zo’n parameter op de fiets waarbij je even na moet denken waar je gaat fietsen en hoe je wil fietsen. Voor een buitenlandse ‘hoogtestage’ kies je een ander verzet dan voor de Nederlandse heuvels.

Ook op het asfalt doet de ‘Race’ zijn naam eer aan. Zet er een set racewielen op en hij kan vast concurreren met menig wegfiets. Heb je geen ruimte voor of geen zin in meerdere fietsen, dan zit je met deze fiets en twee wielsets goed. Een set met lekker brede racebanden voor asfalt en een set met flink profiel voor bos en zand.

Als je er een fiets mee uitspaart, maar dat is een persoonlijke, portemonnee-afhankelijke kwestie, is de Exploro Race zelfs een voordelige oplossing. Al kun je de vraag stellen of je met deze prijzen het woord voordelig nog wel kunt gebruiken. Het is  geen fiets voor een impulsaankoop of omdat je het fietsen eens uit wil proberen. De 3T Exploro Race is bij uitstek de fiets om een extra dimensie aan je fietservaringen te geven of je prestaties op een hoger niveau te brengen.

Blijft de beginvraag over of die verwachtingen zijn ingelost? Deels wel, de 3T Exploro Race biedt snelheid en plezier. Al vraagt de fiets wel een persoonlijke afstelling om het ultieme fietsgenot te krijgen. Maar die belofte dat dit in het verschiet ligt, doet de fiets wel in twee weken.

 

 

 

 

Alex van der Hulst

3T Exploro Race

5399
7.9

Comfort

8.0/10

Snelheid

9.0/10

Prijs/Kwaliteit

7.0/10

Afwerking

8.0/10

Wendbaarheid

7.5/10