Vergevingsgezind, dat is de beste omschrijving van de Pilot Scram. Welk terrein je ook opzoekt, de titanium gravelbike van de fabrikant uit Nuenen vergeeft het je en gaat gewillig mee. Het testexemplaar dat Het Is Koers meekrijgt is uitgerust met 44mm brede Vredestein Aventura’s en de 1×11 GRX-groep van Shimano, met 42×11-42 vertanding.

Dat is een uitrusting die ieder terrein aan zou moeten kunnen en dat moet uitgetest worden. Rond Nijmegen vind je meerdere uitdagende singletracks die fietsers de stuwwallen op en af jagen. De paden zijn bedoeld voor mountainbikes, maar de Scram laat zich niet kennen. Zelfs op het befaamde Traumapad loop je eerder tegen je eigen fysieke beperkingen aan (knieën, zitvlak, andere krakende lichaamsdelen) dan tegen de beperkingen van de fiets. Natuurlijk vliegen de full suspension mountainbikes sneller over de hobbelige afdalingen, maar het is geen pad dat je met deze gravelbike zou moeten vermijden.

Ook de supersteile paden vol boomwortels omhoog zijn prima te doen met de Scram. Het gaat zelfs zo goed dat je gerust je wegpedalen kunt monteren op de fiets, uitklikken is nergens nodig.

Je merkt wel hoeveel meer de fiets op zijn gemak is bij rechtere bos- en zandpaden. Zeker in het gras of op zand komt de Scram tot zijn recht. Een offroad-pad langs de oevers van de Waal waar je zowel grind, rivierzand als gras tegenkomt is een verademing op deze fiets. En eindelijk weer eens wat anders dan die eeuwige dijk die je ook kunt fietsen parallel aan dat pad.

Al eerder viel het fluwelen gevoel van het titanium op. Het materiaal kan tegen een stootje en levert een prima combinatie van comfort en snelheid. Precies wat je zoekt in een gravelfiets die je in verschillende omstandigheden en terreinen wil gebruiken.

Je kunt natuurlijk de esthetische discussie voeren dat je ofwel het titanium niet mooi vindt, of dat je de achtervork van de Scram wat plomp vindt. En ook zijn er mooiere oplossingen bedacht voor het probleem van de ruimte die de liggende achtervork moet bieden tussen de dikkere wielen en het tandwiel. Maar dat vind ik in het geval van gravelfietsen die andere prioriteiten hebben dan aeromonsters toch echt een bijzaak.

Met de wielen van het Belgische Ohr, materialen van Ritchey en de eerdergenoemde Shimano GRX-groep heeft de Pilot Scram de ideale opbouw voor snelheid op het onverharde pad. Ook biedt het frame genoeg mogelijkheden voor extra tassen en bidons als je er een meerdaagse kampeertocht mee wil maken. Wie klaar is met derailleurs en de eeuwig terugkerende schoonmaak kan ook kiezen voor de uitvoering van een Scram met het Pinion versnellingssysteem in de bracket en een aandrijfriem.

In de groeiende gravelmarkt is titanium een prima optie. Prijs, kwaliteit, gewicht, comfort, snelheid en bestendigheid staan scherp tot elkaar in verhouding. Welke gekke plannen je ook hebt, de fiets volgt wel.

Alex van der Hulst

Pilot Scram

4600
7.7

Comfort

9.0/10

Snelheid

7.0/10

Prijs/Kwaliteit

8.5/10

Afwerking

6.5/10

Wendbaarheid

7.5/10

Pros

  • Comfortabel
  • Allround
  • Snel
  • Stevig
  • Scherp geprijsd

Cons

  • Afwerking
  • Niet voor carbonliefhebbers