Lijstjes. Alles moet tegenwoordig in een “top zoveel beste dit of dat”. Rondom de Ronde van Vlaanderen zag ik wel 7 lijstjes met “Beste cafés langs de route van de Ronde”. Er zijn meer dan 250 cafés langs die route, hebben de recensenten ze allemaal bezocht? Natuurlijk niet. Ik heb een hekel aan lijstjes. Echter schijnt u verzot te zijn op hapklare informatie, overzichtelijk opgemaakt middels nummering of opsommingsteken. En het onderwerp verdient eigenlijk ook wel een lijstje. Dus hier gaan we. De allerbeste drie redenen waarom de Amstel Gold Race een geweldige koers is voor Leo van Vliet (dat laatste paste niet meer in de titel):
- De 51ste editie van de Amtel Gold Race blijkt vast een geslaagd evenement als Leo van Vliet later deze week de boeken toe doet. Vrijdag won Kenny van Hummel de sprintwedstrijd op de Cauberg. Een zwaar gesponsord evenement door een licht alcoholisch drankje dat vooral door dames en jongeren gesmaakt wordt. In die doelgroepen zit nog genoeg groei voor de brouwers, dus slim om dat te verbinden aan een flitsend evenement. Ze hadden alleen Kenny nog iets beter moeten uitspelen. Van Hummel, cultheld sinds zijn worsteling in de bergetappes van de Tour 2009, wint na het drinken van Radler de sprint bergop!
- Zaterdag stonden 12.000 toerfietsers te vloeken aan de voet van de Keutenberg. Prima, denkt van Vliet, want ze betalen 40 euro per persoon. Voor die 40 euro krijg je aan de finish een medaille in de vorm van een bieropener en onderweg zijn er genoeg verzorgingsposten met vroegrijpe bananen mits nog niet kaal gegeten. Nee, dat evenement staat als een huis en geeft ook vrouwen de kans om de Amstel Gold te rijden. Dat zijn wel heel veel vliegen ineen.
- Zondag dé hoogmis! Natuurlijk niet van het wielrennen, maar de hoogmis van koopmansgeest. Bij commercie in het wielrennen denken we wellicht eerder aan Vandenhaute die lussen introduceerde in de Ronde van Vlaanderen dan aan Van Vliet die de finish 1800 meter verderop legt. De gevolgen zijn identiek: ruimte voor VIP-tenten aan sleutelpunten op het parcours. En als de dameswedstrijd nog een paar jaar uitgesteld kan worden is dat mooi meegenomen. Daar valt immers geen eer aan te behalen: een onvoorspelbare koers is te belastend voor de organisatie. En weinig winstgevend. Overigens goed dat het gekakel in het kippenhok toeneemt, want gratis publiciteit.
U begrijpt het. Ik heb naast lijstjes ook weinig op met de Amstel Gold Race. Ik heb de koers een aantal malen bezocht als toeschouwer en dat is, zeker met lekker weer, fantastisch. Het is het hele weekend supergezellig in Valkenburg. Ik kan er zo een top 5 van cafés die het bezoeken waard zijn voor opstellen. Dat je weinig meekrijgt van de koers maakt niet uit. Een bijkomend voordeel van de commercie is dat de route het hele jaar door is uitgepijld: het is prachtig fietsen in Limburg op dagen dat er geen Amstel Gold-toertocht is. Dat de uiteindelijke koers zo voorspelbaar is als de reactie van mijn hond op het schudden van de etensbak heeft ook zo zijn voordelen. Mijn sociale leven hing bijvoorbeeld aan een zijden draadje na de schitterende koersen in het klassieke voorjaar. Tot gisteren. Gisteren stemde ik toe toen me 30 kilometer voor de finish werd gevraagd iets te komen drinken. Want als er meer valpartijen zijn dan spannende momenten hoef ik niet per se thuis te blijven.
En de koers? Van Vliet vond het maar een laffe bedoening. Gelukkig hebben we de infographic nog.
- 100 Fietsen - 12/12/2023
- Welk bier past bij Gent-Wevelgem? - 21/03/2023
- Gent-Wevelgem: zelf fietsen en/of doorkomst bij ons? - 27/02/2023
Na 1,5 maand koers op de buis, waarbij de ene de andere vaak overtrof qua kijkplezier, nu weer met beide benen op de grond. Met zo’n geweldige omgeving als Zuid-Limburg als strijdtoneel, een dergelijk koersverloop als resultaat…..Waar gaat het fout ?? Parcoursbouwers ?? Ploegleiders ??
Toch maar weer finish in Maastricht of Meerssen, met een wat langere, relatief vlakke, finale ??
Het zou zo mooi kunnen zijn…..
Zoiets riepen we vorig jaar al (https://hetiskoers.nl/actie-op-de-barricades-red-de-amstel-gold-race/) maar ik ben bang dat je aan bovenstaand een puntje 4 kunt toevoegen: het contract met Valkenburg tot en met 2017, waarna Valkenburg wellicht het eerste recht heeft dit te verlengen tot in lengte van dagen.
De renners maken de koers. En die renners hebben klaarblijkelijk de opvatting dat deze koers gemaakt moet worden zoals we al jaren achtereen zien. Komende woensdag krijgen we in de waalse pijl ook weer een voorspelbaar verhaal dat volledig met het parcours en de inzichten van de renners over hoe je hierop koers maakt samenhangt.
is dit nu een sarcastisch stukje of ben je echt zo zuur? Daarnaast klopt de helft vd tekst niet.
Ik ben niet zuur, al zag ik het zelf. En het is niet spottend bedoeld. De humor is bijzaak. Ik ben uiterst benieuwd naar de verbeterde helft!
De enige fout die ik met zekerheid kan zeggen: Van Hummel won niet, dat was een schaatser, hij stond volgens mij niet eens in de finale. De rest is waarschijnlijk meer persoonlijke mening ipv verbetering (al gaan er denk ik geen 12.000 over de keutenberg).
Vind ook dat je wel erg negatief ben over de toertocht. Toch altijd goedgeregeld. Wel druk, maar je overdrijft het te zwaar, ik betwijfel of er meer dan 7000 over de keutenberg gaan. In Vlaanderen staan ze bij een koppenberg net zo goed stil aan de voet.
Over de wedstrijd zelf kan je dit voor 90% van de wedstrijden zeggen. Sprint races of etappes in grote rondes waar ze een kopgroep laten spartelen tot de finale. Ardenne klassiekers die net als de AGR zijn. San Remo (nota bene de langste koers!) waar het heel lang wachten is. De meeste bergritten in grote rondes waar ze wachten tot de laatste berg met hun aanval.
Ik vind dat we blij mogen zijn met een worldtour koers in NL, de rijders maken het vooral afwachtend/saai. Ze zouden net als in Vlaanderen ook eerder kunnen gaan dan op de Cauberg. Ik had wel willen zien wat er gebeurde als Wellens 2/3 andere sterke renners met zich mee kreeg. En de uitval van Nibali, Kelderman etc vorig jaar voor gaf ook wel kleur. Misschien zijn klimmers/punchers wel gewoon afwachtender dan de renners van het Vlaamse voorjaar.
Ik ben uiteraard heel blij met een WT koers in Nederland, juist daarom vind ik het ook zo jammer dat het jaarlijks eenzelfde script wordt afgedraaid. Wachten… wachten.. sprint! \
Met betrekking tot de Amstel Radler Challenge heb je blijkbaar gelijk, vreemd genoeg werd dit op de sociale media nauwelijks gerapporteerd in tegenstelling tot de winst van van Hummel in zijn manche.
Over de toertocht heb je helemaal gelijk. Precies de reden dat ik één keer heb meegedaan en daarna nooit meer. Veel te druk en teveel mensen met dikke banden die af moeten stappen en geen ruimte overlaten om te passeren. Er zijn zoveel andere toertochten in de regio waar geen 12.000 deelnemers zijn die over hetzelfde parcours moeten.