Getest: Corima 47MM S1 – suizende wielen

By |woensdag 13 september 2017|

Corima 47 S1

Het Franse Corima is opgericht in 1973. Het is een merk dat wellicht niet bij iedereen bekend is.  De afgelopen vier jaar werden er echter op Corima wielen grote overwinningen behaald. Ze waren succesvol in zowel de Tour, de Vuelta als de Giro. En met succesvol bedoel ik zelfs de eindzege in deze rondes. De Haai uit Messina won namens Astana de Giro van 2013 en was daar ook vorig jaar de snelste omdat Kruijswijk een afslag richting sneeuwberg nam. Tussendoor won diezelfde Nibali in 2014 de Tour. Fabio Aru was in 2015 uiteindelijk Tom Dumoulin te snel af in de Vuelta. Onder de Specialized fietsen van deze mannen werden carbon Corima wielen gemonteerd. Corima richtte zich in de jaren 70 op auto’s en de luchtvaart. Pas vanaf 1988 begonnen ze ook voor fietsen carbon onderdelen te fabriceren. Sinds 2016 is Corima in handen van landgenoot Look.

Corima heeft met de MCC variant prijzige wielen in de collectie. Deze vind je terug op de fietsen van de profs. Sinds 2017 hebben ze met de 47MM S1 ook een betaalbare variant in het assortiment. De 47MM S1 zijn begin dit jaar op de markt gekomen en wij mochten de wielen een aantal maanden gebruiken en testen. De wielen worden keurig in twee wielhoezen geleverd met bijbehorende Corima snelspanners en rode remblokjes. De velgen zijn voorzien van canvas velglint. Direct klaar voor gebruik.

Velglint Corima 47 S1

Montage – remblokjes zagen!
Zoals de oplettende lezer ondertussen weet ben ik in het bezit van twee linkerhanden. Tel hierbij mijn beperkte mate van geduld op en je snapt waarom ik mijn trots liever naar de fietsenmaker breng als er iets aan scheelt. Dit keer scheelt er niets aan de fiets. Ik wil wel twee strakke carbon wielen gemonteerd hebben. Ik breng een bezoek aan een goede (fiets)maat van me. Hij vindt dit soort klusjes leuk en heeft er het gereedschap voor in huis. Op een mooie zomeravond  spreken we af om de wielen te monteren en er dan op uit te trekken voor een rondje. Dat rondje is er niet van gekomen.

Het voorwiel zit er snel in. Dat is ook het makkelijkste gedeelte. Mijn huidige carbon wielen hebben een aluminium remvlak. Deze zijn dus met gemak stil te zetten met standaard rubberen remschoentjes. Dat geldt niet voor wielen die geheel uit carbon bestaan. Daarvoor is een ander remschoentje vereist. Corima levert een soort kurkvilt-achtig setje remschoentjes bij de wielen. Ook de remschoentjes zijn in no-time vervangen aan de voorkant. Dat gaat voorspoedig. Misschien wel iets te voorspoedig. Op naar het achterwiel.

De testfiets is uitgerust met een Ultegra afmontage. Het Corima achterwiel met Shimano body wordt voorzien van de 11-speed cassette. Ook dit relatief simpele werkje voltooien we snel. Dan komen we bij een tijdrovend punt aan. De remblokken achter. We passen, duwen, schuiven en meten zonder resultaat. Het wiel wil niet draaien op het moment dat de rode blokjes gemonteerd zijn. De schemering zet ondertussen in. Nadat we twee grote lampen hebben opgehangen gaan we verder. Of de velg is iets breder, of de remblokjes zijn hoger. Het laatste blijkt waar te zijn. Het duo buurman en buurman knutselt zich hier wel uit. We pakken de verstekzaag en korten beide blokjes iets in. Het is minimaal maar zodra ze iets korter zijn past het wel. Probleem opgelost. Wielen op de fiets. Het eerste stukje met gloednieuwe wielen op de fiets brengt mij naar huis in plaats van een zomers testrondje.

Achterwiel Corima 47 S1

18 spaaks achterwiel

Voorwiel Corima 47 S1

20 spaaks voorwiel

Bevindingen – luisteren naar het suizen
Na de eerste 1000 meter naar huis volgen er al gauw meer testritjes. Hoe presteren de bijna 5 centimeter hoge velgen? Ze vallen wat mij betreft net tussen de reguliere lage velgen en de hoge aerovelgen. Als de Corima’s wat kilometers gedraaid hebben kan ik beginnen met het vormen van mijn mening. Ik vind ze fijn rijden. Dat het enorm stijve carbon wielen zijn, staat buiten kijf. Elk hobbel en elke oneffenheid in de weg voel ik terug in mijn stuur en frame. Dit is aan de ene kant niet comfortabel maar als je aanzet en dus voorwaartse kracht wil bewerkstelligen voel je dat deze wielen willen gaan. Ze vragen om snelheid, agressie en ouderwets stampwerk.

Misschien persoonlijk, maar als wielen suizen onder kracht vind ik dat mooi. Zodra je gas geeft en de juiste aerosnelheid bereikt zoemen de wielen mooi over de weg als een op hol geslagen bijennest. Prachtig vind ik dat. Zodra andere fietsers mij passeren met een vergelijkbaar geluid werp ik altijd even snel een blik op de wielen. Waar komt dat gezoem vandaan?

Tijdens een rondje met wat meer wind kan ik het gedrag van de wielen met zijwind beoordelen. De wielen blijven rechtdoor gaan, ook als er wat meer wind staat. De wind schuin van voren of echt op de zijkant, het maakt voor de Corima’s niet uit. Geen gezwabber of uitwijken. Ondanks de wat hogere velgen blijven de wielen netjes de kant op draaien waar jij heen stuurt.

Remmen – afgezaagd maar goed
Nog niet eerder reed ik met volledige carbon clinchers. Deze staan over het algemeen niet bekend om hun remkracht en al helemaal niet tijdens nat weer. De remkracht van de afgezaagde rode remschoentjes overtreft echter mijn verwachtingen. De fiets staat snel stil en geeft al gauw het vertrouwen van een aluminimum remrand met rubberen remschoentjes. Mijn fietsmaat, tevens in het bezit van een volledige carbon clincher onder zijn racer, bevestigt mijn oordeel. De S1 wielen staan op tijd stil en dat is wat mij betreft niet geheel onbelangrijk voor een set wielen. Een aantal keren rem ik voluit. Handen in de beugels, neus op het stuur en remmen maar. Gewoon voor de test. De tijd die het in beslag neemt om stil te staan vind ik acceptabel. Twee jaar lang heeft Corima  gewerkt aan dit nieuwe remschoentje. In een lab en op de weg hebben zij getest, met als resultaat deze rode wielenstopper.

De zomer in Nederland laat zich meer als herfst omschrijven. Veel regen en wind. De zon zien we bijzonder weinig in de maanden juni en juli. Genoeg ritten waarbij de wielen niet droog bleven. Ik word door het Franse bedrijf niet teleurgesteld. De combinatie van componenten die Corima in het remblokje heeft verwerkt doet goed zijn werk. Ook bij een nat wegdek en vochtige velg remt de fiets goed af. Ik heb de wielen niet in de bergen kunnen testen. Een combinatie van een snelle afdaling met nat wegdek vraagt wel om extra oplettendheid. Het is uiteraard niet onmogelijk om afdalingen in de Alpen te doen met nat weer, maar bezint eer ge begint.

Stickers
Wat mij tegenvalt aan de wielen zijn de stickers. Over de zwarte carbon velg zijn de witte letters Corima los geplakt. Ik vind dat niet mooi en zelfs vreemd. Ik kan ook een velg uit China bestellen en er Corima stickers opplakken, dan heb ik hetzelfde resultaat. Dat is het gevoel wat ik erbij krijg. Het oogt niet fraai. Het idee hierachter is dat je dan verschillende kleuren van het logo kunt gebruiken en het zo kunt aanpassen naar eigen smaak. Je kunt de wielen laten matchen met de kleur van je fiets. Vergelijk ik dit met mijn eigen FFWD wielen, dan zijn deze niet bestickerd maar is het logo netjes als een soort coating verwerkt over de velg. Het vormt een afgewerkt geheel. Dat blijft een kwestie van smaak. Niet iedereen zal zich hieraan storen. Er zijn op het moment van schrijven maar liefst 12 kleuren beschikbaar.

Details
Gewicht: 1630 gram voor beide wielen
Naaf: Corima eigen merk aluminium S1 naaf. Ontworpen en gemaakt in Frankrijk
Spaken: 18 zwarte spaken in het voorwiel, 20 zwarte spaken in het achterwiel
Prijs: €1349,-

Conclusie
Deze handgemaakte carbon wielen rollen als een zonnetje. Zodra ze onder je fiets zitten wil je er mee smijten. Gas geven en knallen. Een rustig rondje keuvelen is er niet meer bij. De afwerking met stickers vind ik minder mooi, maar dat doet niets af van de kwaliteit van de wielen. Als upgrade voor je standaardwielen zou ik deze wielen zeker aanbevelen. Een hoop kwaliteit voor een relatief lage prijs.

Dank aan VDBparts voor het beschikbaar stellen van de wielen.

Corima S1 47MM

Corima S1 47MM
86.25

Accessoires meegeleverd

10/10

    Stijfheid

    9/10

      Prijs / Kwaliteit verhouding

      9/10

        Remkracht

        8/10

          Pros

          • Stijfheid
          • Suizen
          • Prijs
          • Remmen

          Cons

          • Stickers
          • Remblokjes paste niet
          Bastiaan Gaillard

          Bastiaan Gaillard

          Enthousiast buiten- en binnenfietser. Verslaafd aan Zwift. Begeleidt virtuele #hikritten door Londen, Richmond en op Watopia.
          Bastiaan Gaillard

          Related Post

          Geef een reactie