Hoeveel plezier kun je hebben met een fiets? Dat is de vraag die regelmatig naar boven komt als je met een glimlach op de nieuwe Roubaix Pro van Specialized zit. We hadden het geluk om enkele weken ons brede recreanten-achterwerk over het kleine zadel van dit beest te hijsen.

De pro in de modelnaam verwijst onder andere naar de winnaar van Parijs-Roubaix 2019. Philippe Gilbert zette op Carrefour de l’Arbre de turbo aan en dat deed hij op deze fiets. Dit model ten minste, je weet nooit wat de extra’s zijn die een proffiets heeft.

Meest opvallend zijn de verbreding bovenaan de zadelbuis en de knop op de stuurpen. Beide elementen zijn bedacht om kasseien comfortabeler te kunnen weerstaan. Dankzij de verbreding en het materiaal kan de zadelpen makkelijker naar voor (richting stuur) en achter bewegen, terwijl de knop op het stuur een vering in de stuurpen in werking zet. Beide elementen maken van kasseien nog steeds geen nieuw asfalt, maar wel net iets beter te behappen dan wanneer je die helse bestrating op een superstijve proffiets aanvalt.

Kassei
Nu vonden we in Oost-Nederland bar weinig kasseien en dat maakt het erg lastig om veel zinnigs te melden over die demping. Ons vermoeden is dat het verschil in comfort tussen deze Roubaix en een superstijve Venge huizenhoog is. Maar als bezitter van een comfortabele, maar niet zo snelle middenklasser van een ander merk hebben we van extra comfort weinig gemerkt. Wel van de hoeveelheid modder die dankzij collegatesters voor ons in de zadelpenuitsparing was gelopen en voor een vervaarlijk gekraak zorgde.

De lol van de Roubaix zit niet eens in de twee in het oog springende elementen, maar in de rest. Dit is namelijk een comfortabele fiets die supersnel is en een snelle fiets die supercomfortabel is. Normaal zijn dit de twee elementen die elkaar in de weg zitten, bij de Roubaix Pro komen ze vlakbij elkaar. En zet je ze bij elkaar dan ontstaat er vanzelf een derde element en dat is plezier.

Snel en comfortabel
Je hebt namelijk wendbaarheid, ruimte voor bredere banden (in dit geval 28 mm, maar Specialized claimt dat zelfs 33 mm mogelijk is), aerodynamica (zonder te trappen haalden we bergaf mannen in die veel meer voordeel van de zwaartekracht hadden), veel comfort en ook stijfheid. Iedere trap wordt omgezet in snelheid zonder dat je ieder steentje keihard voelt doorkomen.

Zo deed zich het wonderlijke feit voor dat we soms te hard reden. Je herkent misschien wel dat je op de fiets aan het wegdromen bent en wanneer je dan weer op een tellertje kijkt, merkt dat je in snelheid/hartslag/wattage flink bent teruggezakt. Bij deze fiets werkt het andersom, even niet opletten en je bent ongemerkt aan het beuken geslagen. De fiets wil gewoon de zweep erover hebben.

Roval
Ook de zekerheid is een groot pluspunt. De Roval CL32-wielen zorgen voor stabiliteit en heerlijke wegligging, terwijl je weet dat je met de schijfremmen op ieder moment stil kunt staan. Als je dan ook nog eens meer hoeft op te letten op al te grote oneffenheden op de weg omdat je fiets dat makkelijk kan hebben, wordt een tochtje vanzelf een groot plezier. De Roubaix Pro is zelfs geschikt voor onverharde wegen, zodat je nooit meer hoeft te twijfelen of je dat grindpaadje wel of niet zal inslaan.

SRAM eTap
De grootste bonusoptie moet dan nog genoemd worden. De nieuwe elektronische groepset van SRAM. In dit geval de Force eTap 2×12. Vlekkeloos en direct schakelen. De ellende van het afstellen van de derailleur doet het systeem zelf. En omdat je telkens maar één tandje verspringt is het afgelopen met het getwijfel of je wel of niet moet schakelen. Als je denkt dat je moet schakelen dan schakel je en zit je gelijk goed. De nieuwe Etap is ultiem genot en de lat voor Shimano en Campagnolo.

 

De Roubaix Pro is de fiets van de lol die de snelheid van de snelste groepjes aankan. Zelfs deze goedkopere versie (er is natuurlijk ook nog de dure variant met SRAM Red) is nog flink aan de prijs. Maar wat is plezier je waard? Deze fiets geeft je in ieder geval heel veel terug.

 

Alex van der Hulst

Specialized Roubaix Pro

6.999,-
8.1

Looks

7.5/10

Prijs/Kwaliteit

8.0/10

Gebruiksgemak

9.0/10

Comfort

8.0/10

Snelheid

8.0/10

Pros

  • Aerodynamisch
  • SRAM eTap
  • Comfortabel
  • Gravelbestendig
  • Zekerheid

Cons

  • Prijzig
  • Technologie nog in ontwikkeling